Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2011 » Kaçkar Büyük Buzul Tırmanışı
Rauf Osman Pınarbaşı ve Sefa Börtücen'in gerçekleştirdikleri Kaçkar Buzul Tırmanışı faaliyet raporudur.

Kaçkar Büyük Buzul Tırmanışı

Ekip: Rauf Osman Pınarbaşı, Sefa Börtücen

Tarih: 15.09.2011

Kullanılan Malzemeler: 50 metre yarım ip, 3 buz vidası, 4 teknik kazma, 2 krampon, 3 ekspres, karabinalar, perlonlar ve kasklar

Yazan: Sefa Börtücen

Başlangıç grubu eğitiminin son bulacağı 15 Eylül Perşembe günü sabahında  03.20 gibi uyandık. Kahvaltı ettik, malzemelerimizi hazırladık ve  saat 04.25’ te Mezovit çayırında bulunan kamp yerinden, büyük buzula doğru yürüyüşe başladık.

Buzulun uzaktan görünüşü

Yanımıza iki çanta aldık. Saat 05.30’ da buzulun sol bölümünde, çarşağın sonuna  ulaştık. Yarım saat burada hazırlandıktan sonra tırmanışa başladık. Buzulun en dik bölümü, giriş kısmı fakat eğim yükseldikçe azalıyor.

Buzulun girişi

Tedirgin edici bu kısım, 50 metre sonunda düşen taşlarla sete dönüşmüş ilk çatlakta son buluyor. Bu setten sonra eğim ilerledikçe azalıyor. Buzulun üzerindeki çatlakların nerdeyse tamamı açıktaydı. Çatlakların etrafından dolanarak, bazen de küçük çatlakların üzerinden atlayarak ilerledik.

Buzul çatlaklarının birinden geçiş

Son kısımlara doğru iyice azalan eğimin üzerinde ilerleyerek, saat 08.10’da ana çatlağa ulaştık. Rota, normal şartlarda ana çatlaktan sonra, sert kar üzerinden devam ediyor. Fakat mevsimsel koşullar nedeniyle, sert kar yerine buzla karşılaştık. Son yıllarda buzulun eriyerek kütle kaybetmesinin sonucu ana çatlağın sol tarafında bulunan köprü yıkılmış. Çatlağı geçmek için çatlağın ortasında bulunan çok rahat olmayan hattı kullandık.

Ana çatlağı geçiş

Ana çatlağın solundaki yıkılmış köprü

Ana çatlaktan sonra, eğim dikleşiyor ve uzun bir rampa şeklini alıyor. Bu rampa, yaklaşık 500 metre kadar devam ediyor. Bu kısımda girişte gri olan buz, ilerleyen kısımlarda cam buza dönüşüyor. Cam buzda tırmanması oldukça keyifli, fakat bu rampada dinlenmek için pek yer bulunmuyor. Bu etabı tırmandığımız süre boyunca etap güneş görmeye başladığı için, sürekli taş düşüşü vardı. Rampanın yarısını geçtikten sonra bir oyuk bulduk  ve 20 dakika mola verdik. Oyuğun içerisinde eriyerek birikmiş sulardan oluşan oldukça derin bir su birikintisi bulunuyor.

Mola yerindeki su birikintisi

İlginç mola yerimizden ayrıldıktan 30-40 metre kadar sonra cam buz, çürük gri buz tabakasıyla kaplanıyordu. Tedirgin olduğum bu noktadan sonra ip açmaya karar verdik. İp açtığımız bu nokta, aynı zamanda ana çatlaktan sonra rampanın daraldığı nokta. Rauf önden yükseldi ve 50 metre sonunda buz vidasıyla emniyet aldı.

Buz rampasının son kısımları

Bende Rauf’un yanına geldikten sonra çok fazla taş düştüğü için kayaya kaçmaya karar verdik. Rauf yine önden giderek 30 metre yukarıya sikke ile emniyet aldı. Oldukça çürük ve tatsız(II) derecelik bu etabı geçerek, 12.00’de bele ulaştık. Kayaya kaçmak yerine buzdan devam etseydik, sıkıntı yaşayabilirdik. Çünkü bele çıkan son kısımda, mevsimin geç olması nedeniyle buz bulunmuyordu. 70 derece eğimli çarşak olan bu bölümü geçmek oldukça sıkıntılı olacaktı. 4 saat boyunca sadece kramponların ön dişlerini kullanarak tırmandığımız için yorulmuş ve zaman kaybetmiştik. Fakat ana çatlaktan sonra sert kar yerine buz ile karşılaşmak bizi, oldukça tatmin eden teknik bir etap tırmanmamıza neden oldu.

Buzulun üstten görünüşü

Burada 45 dakika mola verdik ve sıcak sıvı aldık. Mola sonrasında Kaçkar dağının güney tarafından gelen klasik hattına doğru inişe geçtik. Klasik hattın izlediği babaları bulduktan sonra, zirveye doğru devam ettik ve saat 14.30’ da zirveye ulaştık.

Zirvede geyik yaparak, fotoğraf çekerek ve bir şeyler atıştırarak bir saat zaman geçirdik. Sonrasında bu sefer dağın kuzey tarafında bulunan klasik hattını takip ederek inişe geçtik. Oldukça sık aralıklarla bulunan babaları takip ederek (II) derecelik kaya etaplarından küçük buzula bakan bele kadar indik. Belden sonra rahatsız edici bir çarşak inişi yaptık. Kayaların büyük bir kısmının yerine oturmamış olduğu bu etabı geçerek saat 18.30’da kamp alanımıza vardık.