Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2016 » Büyük Demirkazık Kuzey Duvarı
Süper Çatlak

Büyük Demirkazık Kuzey Duvarı

Peşinen söyleyelim hazırlıksız, yorgun, uykusuz kuzey duvarına girmeyin. Biz girdik. Yusuf Erasmus’a gideceği için bu plan biraz aceleye geldi. Benim yaz okulum, Yusuf’un aile ziyaretleri derken faaliyet öncesi şehirde pek antrenman yapma fırsatı da bulamadık. Ancak Aykut Türem’in “girin, ilk ipi rahat çıkamazsanız inin” tavsiyesi üzerine deneme kararı aldık.

Finaller biter bitmez 23 Ağustos Salı günü yola koyulduk. Faaliyet süresince işimizi büyük oranda kolaylaştıracak olan arkadaşlarımız; Enes, Erkut ve Hasret de bize katılmıştı. Niğde’de son hazırlıkları yapıp Salim Abi’yle buluşup yolda karşılaştığımız İTÜDAK’lı arkadaşlarla beraber Arpalık’a geldik ve buradan yürüyüşe başladık. Bugün kampı Oba Yeri’ne taşıyıp, Perşembe ufak ısınma tırmanışları yapıp, aklimatize olduktan sonra Cuma günü rotaya girmeyi planlamıştık. Ancak Dipsiz Göl’de bulunan arkadaşlarımızdan Cuma gününe başka bir İTÜDAK ekibinin de rotaya girmeyi planladığını öğrendik. Kamp alanına vardığımızda iyi durumda olduğumuzu düşünerek hemen bu gece rotaya girme kararı aldık.

Antrenmansız, aklimatize olmadan ve pek fazla uyuyamadan kuzey duvarına girecektik. Her şeyi ilk ip boyundaki durumumuz belirleyecekti. Duruma göre ilk ipten sonra inecek ya da devam edecektik. Kampta bulunan Umut Şenliol’dan akşam son kez rota hakkında bilgi aldıktan sonra 10 gibi uyumaya çalıştık.  Gece 03:30’da kalkıp 05:00’da kamptan ayrıldık. 06:00’da buzula, 06:30’da rotanın ilk ipine girdik. İlk boyunu geçerken fiziksel olarak zorlandık ancak zaman olarak kötü durumda olmadığımız ve biraz da başladığımız işi bitirmek istediğimiz için devam ettik. Ne kadar sağlıklı bir karar olduğu tartışılır, rota boyunca kendimle bu konuyu tartıştığımı belirtmek isterim.

Tırmanış öncesinden tırmanış anına geçersek, rota için söyleyebileceğimiz ilk şey sürekli dik tırmanış imkanı vermesi. Bu açıdan son derece cazip. İstasyonlar setlerde olsa da tırmanış sürekli dik yüzeylerde yapılıyor. Rota bulma çok sorunlu değil, iyi çalışılıp girildiğinde sıkıntı yaşanacağını sanmıyorum. Birkaç ip boyu dışında genel olarak rotada emniyet sorunu yok. Ancak son ip boylarında girilen kulvar, çürüklük nedeniyle sıkıntı yaratıyor. Burada dikkatli olmak gerekiyor, biraz da şansa ihtiyaç var. Genel olarak zorluk belli bir seviyenin altına inmiyor. Bu bizi yorgunluğun da etkisiyle en çok yıpratan olguydu.

Yaklaşık 9. İp boyunda Yusuf’un “yeter artık yat…(eğimi kastediyor)” minvalindeki tam olarak aktarmadığım argo içerikli isyanı ise duygularımıza bir güzel tercüman oldu. Diklik azaldıktan sonra son etaptaki çürük kulvara girdiğimizde artık gerginliğin kaynağı zorluk değil kayaya olan güvensizlikti. Mayınlı bölgeden geçen vasat eşek tedirginliğiyle bu etabı da bitirdikten sonra 19:00 civarında zirveye vardık. Zirvede pek oyalanmadan inişe başladık, benim kafa lambam rotada kaybolmuştu, Yusuf’un lambası da pek ışık vermiyordu. Hava kararınca daha fazla ilerleyemedik ve ip inişlerini bitirdiğimiz yerde konforu iliklerimizde hissettiğimiz bir bivak gecesi geçirdik. Ertesi gün de kampa döndük.

Bize yardımcı olmak için her türlü zorluğa göğüs geren ve işimizi büyük oranda kolaylaştıran, yersiz, yurtsuz, fedakar arkadaşlarımız Hasret, Erkut ve Enes’e özel olarak teşekkür ediyoruz. Tavsiye ve tecrübe paylaşımları nedeniyle Aykut Türem, Mert Bilgiç, Umut Şenliol, Eren Görenoğlu, Sercan İlkbağ ve malzemelerini kullandığımız Fatih Balcı’ya teşekkürler.

Sözgelimi Ahmet Kaya sevdalanmasaydı doruklara, ne işimiz vardı bizim kuzey duvarında?

Harbi lan ne işimiz var bizim kuzey duvarında?

Büyük Demirkazık Kuzey Duvarı Teknik Raporu
Rota:Kuzey Duvarı Jamieson-Friend Rotası
Ekip:Şükrü Sarı, Yusuf Berk Bilgiç
Çıkış Süresi:13 Saat
Rota Uzunluğu:600m

Giriş:
Duvarı karşınıza aldığınızda sağ taraftaki ufak buzulun bittiği yerde ilk ip boyu başlıyor. Biz buzulun dibine kadar gidip kramponla buzulu dik keserek geçtik daha sonra kramponları aşağıda bizi bekleyen arkadaşlara attık. Böyle bir imkan yoksa kaya etaplarından kolay yan geçişlerle de rotaya ulaşılabilir.

Topo (KDK'dan görünüm)

Topo (KDK’dan görünüm)

1.İp (VI-, 50m)
Başlangıç:06:30
Bitiş:07:30

Bence fiziksel olarak rotanın en zor etabı. Türkiye standartlarında alışık olduğumuz VI- derecesinden biraz daha zor geldi bize. Kolay başlayıp gittikçe zorlaşan, emniyet imkanı olan yatık dihedralimsi bir yapı, hazır sikkeler mevcut. İp boyunun sonundaki sette hazır sikkelerden istasyon.

İlk ip boyunun girişi

2. ip(V, 50m)
Başlangıç:
07:40
Bitiş:08:40

Genel olarak kolay olan ara ara zorlaşan bir etap. İlk ipin istasyonunun olduğu setten sola doğru hafif alçalarak bir baca-çatlak hattının altına geliniyor. Burada tekrar istasyon aldıktan sonra çatlağa girilip 10m kadar yükselip soldaki çatlağa geçiliyor. Etap genel olarak sağlam ancak yine de dikkat edilmeli. Sabit sikkeler ve takoz mevcut. İp boyunun sonunda sabit sikkelerden istasyon.

2. İp boyunun girişi

3.İp(III+, 70m)
Başlangıç:09:00
Bitiş:10:10

2.ip boyundan sonra kolay etaplardan yükseldikten sonra karşılaşılan ilk ıslak bacaya emniyet için girip daha sonra solundaki slap etaptan devam ediliyor. 2. Islak bacayla karşılaştıktan sonra ise sağa doğru devam ediliyor burada sabit sikke var. Sağdaki küçük kulede istasyon.

(Normalde bu ipten sonra ıslak bir dihedrale girilip yarım ay balkonun altına geliniyor ancak biz ıslak dihedralle uğraşmamak için önce sağ sonra sol yapıyoruz.)

4.İp(V, 50m)

Sağa doğru giden rampa takip ediliyor, başlarda kolay olan etap yukarıda yan geçiş esnasında zorlaşıyor. Dereceyi veren yer bu kısım, burada sabit sikke var. Burası geçildikten sonra sola doğru kolay kısımlardan ilerleniyor. İpin bittiği yerde istasyon alındı, sikke bırakıldı.

5.İp(IV, 60m)

Hafif sola çapraz olarak slap etaplarda yükseliniyor. Emniyet imkanı pek yok ancak kolay etaplar. Yarım ay balkonun altındaki set hedeflenerek ip bitene kadar devam ediyoruz. İp sonunda sabit enteresan sikkeden istasyon.

6.İp(V, 20m)
Başlangıç:12:10
Bitiş:12:40

5. ipin bittiği yerden direkt sola doğru bir yan geçiş. Kilit etabın altındak hedefleyerek ıslak slap etap yan geçiliyor son derece emniyetsiz ve ıslak olması işleri biraz zorlaştırıyor. Kilit etabın altında istasyon.

6. ip boyu

7.İp(VI-, 60m)
Başlangıç:13:00
Bitiş:13:40
2.kilit etap! Etabın ilk 15 metresi son derece emniyetsiz ve zor. Sonrası ise kolay slap yükselişi. Tamamı aşağı çekerli tutamaklarla yükselmek durumundasınız ve emniyet imkanı yok. 2 sabit sikke olduğunu biliyorduk ancak ben 2.yi bulamadım. Tek sikke ile kilit etabı bitirmek zorunda kaldım. 15 metrelik kısım bittikten sonra ip bitene kadar rahatlıkla gidilebilir sadece biraz sürtüyor ancak kolay olduğu için sıkıntı yaratmıyor.

8.İp(III, 40m)

Kolay slap etaplarda hafif sağa yükselerek süper çatlağın altına varılıyor.

9.İp(V, 50m)
Başlangıç:14:30
Bitiş:15:10

Rotanın kendi adıma en zevkli etabıydı diyebilirim. Soldan sağa giden bariz ve güzel bir çatlak hattında bol emniyetli zevkli tırmanış sunuyor. Etabın sonundaki kovukta istasyon.

Süper Çatlak

10.İp(IV+, 10m)

Süper çatlaktan sonra sağa doğru çapraz 10 metrelik bir yükselişten sonra sette istasyon.

11-12-13.İp(III, 180m)

Basit ancak çürük kulvar hattı. Sabit sikkeler olsa da emniyet imkanı çürüklük nedeniyle pek yok. Kulvarın sağ tarafı görece daha sağlam.

14.İp(III, 20m)

Kulvarın bitiminden sonra basit slap etaplardan dik yükselişle zirveye varış.