Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2018 » Kızılkaya Klasik Rotası Tırmanış Raporu
Zirve hatirasi

Kızılkaya Klasik Rotası Tırmanış Raporu

Ekip : Alper Kılıçalp, Ayser Uzunyaşa, Mahmut Oflaz

Rota : Kızılkaya Güneybatı Yüzü (Klasik)

Tarih : 11/06/2018

** Yanımıza geleneksel malzeme aldık, sadece yarım ipleri kullandık.

Faaliyetten bir gün önceki gece Erkutlarla sohbet ederken bana rotaya girmemi söylediler. Her ihtimale karşı yanıma malzeme almam konusunda Rauf Abi ve Erkut bizi uyardı ve topo üzerinden anlatımda bulundular. Ayser ve Alper ile de konuşup gece malzemeleri ayarlamaya koyulduk. Rota 3+ kaya tırmanış zorluğu içeriyordu ve rotada 2 sabit sikke ve sırtta sabit perlonların bulunduğu kaya babası vardı.

Faaliyet sabahı 5.45′ de kalktık, kahvaltı ve gerekli hazırlıklardan sonra başlangıç grubunun Karasay ve Eznevit zirve faaliyeti için hazırlanıp, onlara Karasay-Kızılkaya beline kadar eşlik ettik. Sırtta onların vermiş olduğu kısa moladan istifade Rauf abiden son tarifleri alıp yola koyulduk. Teknik malzemeler ve ipin birini alıp önden gitmeye başladım. Rauf abinin söylediği gibi ilk kulenin sağından geçtik ve burada ilk dik etap başlıyordu. Ben burayı free geçtikten sonra Alper ve Ayser’e ip açmamı isteyip istemediklerini sordum. -ilk sabit sikkeye gelmiştim.-  Ayser istediği için ip açmaya karar verdik ve Ayser’i yanıma aldım.

İlk sabit sikkenin olduğu yer

İpi toplayıp önden aynı şekilde devam ettim ve zirveye ulaşmadan ikinci sikkenin olduğu yer nispeten çürük ve sıkıntılı olduğu için yeniden ip açmaya karar verdik. Alper ve Ayser’in gelmesiyle ipi toplayıp yükselmeye devam ettim ve zirveye ulaştık. Kısa bir molanın ardından -havanın bozmasının da büyük etkisiyle- hatıra fotoğrafları çekilip, defteri doldurduktan sonra alçalmaya başladık.

Zirve hatırası

Bir anda bulutların içinde kaldık görüş alanı da azalmıştı. İniş için yer arıyorken babayı fark ettik ve sırayla ip inişi yaptık. Ben iniş yaparken ipin rotayı gösteren babalara çarpması sonucu sağ bacağıma orta ölçekli bir taş düştü. -O an çok canım acımamasına rağmen daha sonraki 1-2 gün biraz ağrıdı.- İp inişini bitirdikten sonra ilk sikkenin olduğu yere gelip bir ip inişi de buradan yaptık bu arada dolu, ıslak kar karışımı gök gürültüsü eşliğinde yağıyordu. Gelirken açtığımız izleri takip ederek başladığımız yere, Karasay beline biraz beklemeli de olsa varabildik. Yağış ve şimşek çakmaları iyice artmıştı, hızlıca sırtta bıraktığımız batonları ve fazla malzemeleri alıp kamp alanına doğru dönmeye başladık. Ben koşarak indiğim icin Alper ve Ayser’den önce ve ayrı patikadan Çelikbuyduran’ın üstünden kampa ulaştım. Erkutlarla konuşup, telsizle Alper ve Ayser’e ulaştığımı söyleyip, çadıra geçip kurulandım. Bir müddet sonra onlar da gelmişti.

Karasay belinden

Zirve defteri, Yedigöller manzarası eşliğinde

İkinci sabit sikkenin olduğu yer

EK BİLGİ:

Kızılkaya Dağı Jeolojik Oluşumu (Tünemiş Senklinal)

Kızılkaya Aladağlar Bölgesi’nin en yüksek bölgesi olduğu halde aslında oluşumuna yeryüzünün en alçak noktalarından birisi olarak başlar. Sıra dağların oluşumunu bir dalgaya benzetecek olursak, senklinal, -içbükey- bu dalganın yeryüzünde aşağıya doğru çöktüğü ve antiklinal, -dışbükey- ise dalganın yeryüzünde yukarıya doğru çıktığı bölgeleri temsil eder. Türkçesi Tünemiş Senklinal ve İngilizcesi Perched Syncline olan bu dağın faaliyet raporunda da bahsettiğim set set oluşumu resimlerden de çok açık gözükmektedir. Bu set set çöküntülü oluşum aslında genel olarak diğer yüksek sıradağların oluşumundan çok farklı bir oluşumdur. Setlerin oluşumu iç bükey bir şekilde sıkışan ve yükselen dağın aynı zamanda çökmesine sebep olur.

Peki bir senklinal olan Kızılkaya nasıl oluyor da Aladağlar’ın en yüksek zirvesi olabiliyor? Bunun için lütfen bu dağı tırmanmadan önce şu (?) makaleyi okuyunuz. Böylece dağı tırmanırken daha çok keyif alacağınızdan eminim.

(Ali kayaturan ve Caner ılgazın faaliyet raporundan alıntıdır.)