Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2010 » Kaçkar Buzul Eğitim Faaliyeti
Başlangıç grubu tarafından hazırlanan "Kaçkar Dağları Buzul Eğitimi Faaliyeti" raporudur.

Kaçkar Buzul Eğitim Faaliyeti

Faaliyet: Kaçkarlar
Kamp Mevki: (1) Öküz Çayırı, (2) Büyük Deniz Gölü
Eğitmenler: Anıl Şarkoğlu, Hikmet Başkır, Bora Akaydın
Başlangıç Grubu: Doğukan B. Özgen, Murat Gündoğdu, K. Aydın Alpay, Burak İnce, Koray Uzun
Tarih: 3- 12 Eylül 2010
Yazan: Başlangıç Grubu
3 Eylül
Saat 21:00’ da Kuzey Yıldızı (şimdi Metro satın almış) şirketinin otobüsüyle Harem’den yola çıktık.
4 Eylül
Sabah mola verdiğimiz yerlerden birinden Anıl ve Bora’nın arkadaşları Duygu ve İTÜDAK eğitmeni Volkan ile karşılaştık. Onlar da başka bir otobüsle Kaçkar’a gidiyormuş ve bizim gibi Mezovit Yaylası’na kamp atıp buzulda çalışacaklarmış. Rize’de inince buluşma temennileriyle ayrıldık. 14:00 gibi girdiğimiz Rize’de yarım saat içinde Orhan ağabeyin minibüsüne geçtik. Pazar ilçesinde durup Volkanla Duygu’yu da minibüse aldık ve yaklaşık bir buçuk saatlik yolculuğun ardından Ayder yaylasına vardık. Doğukan, Aydın ve Murat markete uğrayıp yemek alışverişlerini halletti. Orhan ağabeyin tavsiye ettiği restoranda 20:00 gibi Anıl ve Volkan’ın dağcılık anıları eşliğinde akşam yemeğini yedikten sonra Anıl kısaca kramponlar ve kramponların nasıl takılacağından bahsetti. Bunun ardından herbirimiz kramponlarımızı ayarladık. Normalde bu ayarlama, yola çıkmadan önce yapılıyor çünkü faaliyette sıkıntı meydana gelebilir. Sonrasında da elimizdeki teknik malzemelerin ve yiyeceklerin sayımını yapıp fazlasını Orhan ağabeyin minibüsüne zulaladık. O gece tulumlarımızla restoranda yattık.

5 Eylül
Sabah 07:00’de uyandık ve bir saat sonra kahvaltı yaptıktan sonra Yukarı Kavron’a doğru minibüsle yola çıktık. 11:00 gibi vardığımız Yukarı Kavron’dan Orhan ağabeyle helalleşip 20 dakika sonra Öküz Çayırı’na doğru yürüyüşe başladık. Yaklaşık bir buçuk saat sonra ilk molamızı, bundan bir saat sonra da ikinci molamızı verdik. Yol üstünde Karadeniz Teknik Üniversite Dağcılık Kulübü’nden 10 kişilik bir ekiple karşılaştık. Saatimiz 14:40’ı gösterdiğinde Büyük Buzul ve Küçük Buzul’u görebileceğimiz Mezovit Yaylası’nda iki ırmağın birleştiği noktadaki kamp yerimize ulaşmıştık. Bu arada KTÜDAK’lı grup da nehrin diğer tarafına kamp kurdu. Akşam yemeğinden sonra Bora’yla kampın yukarısında kayalık alanda gördüğümüz ufak tefek çatlaklarda geleneksel kaya malzemesi (takoz, sikke, SLCD) yerleştirme çalışması yaptık. Ertesi gün buzula gideceğimiz ve hava karardığı için erkenden dönüp yattık.
6 Eylül
Kaza riskini en aza indirmek için buzula erken saatlerde gitmemiz gerektiğinden 05:00’te uyandık ve hazırlanmaya başladık. Krampon, kask, teknik kazma, buz vidaları ve buz sikkeleri yanımıza aldığımız teknik malzemelerdi. Bunların yanı sıra sıcak su ve atıştırmalıkları çantalara tıktık. 05:30 gibi Büyük Buzula doğru yola çıktık. Buzula sol tarafından girdik. KATÜDAK’ların eğitim yaptığı sağ tarafta mütemadiyen taş kopmaları oluyordu. Murat hariç ekipteki herkesin sert tabanlı ayakkabısı olduğundan takılması daha kolay otomatik kramponları taktık. Murat da bağlamalı bir krampon giydi ama bağlamalı krampon ve yumuşak tabanlı botla buzulda biraz zorlandı. Bunun ardından buzulda yürüme teknikleri eğitimine geçtik. Önce her kramponun 10 dişinin de yere basmasını sağlayan Fransız tekniğini (flat foot) öğrendik. Ayakların dışa doğru açılmasıyla yapılan bu teknik, 30-45 eğimlere kadar rahat bir yürüyüş imkanı veriyor. Bunun ardından biraz daha dik eğimlerde ve yan geçişlerde kullanılabilecek mix tekniğini gördük. Sonrasında da buzula buz sikke ve vidalarının yerleştirilmesi tatbikini yaptık. Güneş buzula gelene dek pratiklerimizi sürdürdük. Eğitim ardından saat 11:30 gibi kampa vardık. Öğle yemeğinin ardından 13:30-14:00’e kadar ipe girme teknikleri üzerine çalıştık ve ip üzerinde bu teknikleri tatbik ettik. Ayak pursiği, göğüs kolonu, bel pursiği, kapalı sekizli ve kelebek düğümlerini kullanarak ipte dizildik. Bunun ardından Yeni Zelandalı rehberler tarafından bulunan Kiwi bağlama tekniğini öğrendik. Bu, kişiler arasındaki fazla ipin sarılması ve böylece aradaki ip boyunun istenen uzunluğa getirilmesini sağlayan bir teknik. Bora’nın kontrolünün ardından ipe girmişken buzulda kurtarma teknikleri tatbik etmeye başladık. Senaryo üzerine çalışırken Z makara kurduk. Bu tatbikin ardından saat 17:30’u gösterdiğinde istasyon kurma ve gece ip inişi yapmak için yola çıktık. Anıl’ın uyarısıyla zirveye çıkacak şekilde hazırlanmaya çalıştık. Yanımıza ocak, her çadır grubu için bir uyku tulumu, atıştırmalıklar ve çantalarımız yanımızdaydı. Ancak sonrasında (her ne kadar zirve yapacak olmasak da) yanımızda yeterince yemek olmadığı ortaya çıktı. 3 sikke ve bir babadan oluşan istasyonu, bizden istenen saatte yetiştiremedik ve o gece sikkeleri oradan bırakarak 19:30 gibi mevkiiden ayrıldık ve o gece kamptan biraz uzakta bivakladık. Ekipte 3 kişi 2 kişilik bivak torbasını, 2 kişi de 2 kişilik bivak torbasını kullandı. Bize eşlik eden Bora da tek kişilik bivak torbasında yattı.
7 Eylül
Sabah kahvaltısının ardından saat 09:40 gibi sikkelerin oraya doğru yola çıktık. Burada kendini eşitleyen bir istasyonu kurduk ve ip inişi yapmaya başladık. Ardından perlonlardan göğüs kolonları yaparak çantalarla inişe geçtik. İki çantayı aşağıda bıraktık ve yaklaşık 15 metre yukarıdaki istasyona bir Z- makara sistemi kurarak çantaları yukarı, bulunduğumuz kayaya çekmeye çalıştık. Sistem gayet güzel çalıştı ancak bulunduğumuzu sete 3 metre kala çantalar kaya duvarındaki bir oyuğa takıldı. Biz de çantalara gereksiz zarar vermek istemediğimiz için en son Anıl’ın da önerisiyle en yukarıya kadar çekmeğe zorlamadık. Bu eğitimin ardından saat 14:00 gibi kampa vardik ve dinlenmeye çekildik.
8 Eylül
Buzula gitmeyi planladığımız 8 Eylül günü, sis dolayısıyla kampta kaldık. Kinge sardığımız bugünde Doğukan Kupa Almaz sırasında 13 kupayı topladığı için “Kupa Beyi” olarak tarihe adını altın harflerle kazıdı ama buna rağmen batmadı. Ancak akşam saat 20:00 civarı Anıl’ın sürpriz çağrısıyla kalın eldivenler takarak 3 dakika sınırlı düğüm sınavını olduk. Burada pek başarılı olamayınca bir saatlik bir çalışma süresi aldık ve tekrar düğüm sınavına girdik. Tam kazık, yarım kazık, açık sekizli, kapalı sekizli, çifte balıkçı ve perlon düğümü 3 dakikanın altında atmaya çalıştık. Ekibin büyük çoğunluğu 3 dakikanın altında atmayı başarınca (bir kişi ikinci denemesinde) o gece bivak yerine çadırda kalabildik.
9 Eylül
Sabah 06:00’da “5 dakika içinde pursik, perlon ve eldivenlerle çadır önünde tek sıra” duyurusuyla kalktık. 1,5 dakikalık gecikmenin ardından hazırdık. Ardından çantaları hazırlayıp buzula doğru yola çıktık. Buzulda Z-makara kurma ve kurtarma pratiğini uyguladık. Ancak hem biraz heyecandan hem de güneşin erken vurması yüzünden sistemi yarım bırakıp dönmek zorunda kaldık. Saat 11:00 gibi kampa döndükten sonra bir saat içinde öğle yemeğimizi yiyerek kamp yüküyle yola çıkmaya hazır hale geldik. Yola çıkmadan önce de bir güzel bayramlaştık. Navigasyon eğitimi yaptığımız için Öküz Çayırı’dan Büyük Deniz Gölü’ndeki ikinci kamp yerine harita kullanarak geçtik. Rotanın yarısına kadar gayet iyi gelmiş olsak da Mezovit Yaylası’nı kesen sırtta hatalı bir rota seçimi yaptık. Burada dik, morenli ve kayan bir yamacı çantalarla çıkmak oldukça zamanımızı aldı. Ama bizim için yeni bir tecrübe oldu. Rotanın sonraki kısmı iniş olduğu için kolay geçti ve yola çıkmamızın 5 saat sonrasında ikinci kamp yerine vardık. Kampa girdikten sonra hızla akşam yemeğini yedik. Bora sağolsun, bu konuda bize yardımcı oldu. Bundan sonra ertesi gün sabah sekize kadar bütün başlangıç ekibi olarak uyuduk.

10 Eylül
Sabah 08:00’de “5 dakika içinde pursik, perlon ve eldivenlerle çadır önünde tek sıra” duyurusuyla uyandık. Burada bir miktar geç kaldığımız için tekrar tulumların içine girdik. Bu defa eğitmenler 10 dakika içinde çadır hariç kamp yüküyle tek sıraya girmemizi istediler. Ama yine geç kaldık. Tekrar tulumlara girip bu defa sekiz dakika içinde kamp yüküyle tek sıraya girmeye çalıştık. Yine bir süre geç kalsak da derecemiz gitgide daha iyi bir hale geldi. Bunun arkasından bir yandan yakıtımız ve yiyeceğimiz bittiği için ılık sucukla ve sucuk suyuyla kahvaltı ederken bir yandan da GPS kullanım eğitimi aldık. GPS eğitiminden kısa bir süre sonra Bora’dan telsizle bir ilk yardım çağrısı aldık ve bundan sonra gerekli iletişim prosedürünü uyguladık. Aldığımız bilgiye göre Bora’nın iki bacak kırığı olduğundan (şaka tabii =) ) yanımıza sedye için gerekli malzemeler, su ve giyecek aldık. Telsizde bize bildirilen koordinatları GPS’e yükleyek ekip halinde yola çıktık. Yaklaşık yarım saat sonra yaralının yanına vardık ve burada sedye yapmaya kurulduk. İpi doğru kullanamamamız ve yanımıza (yükü daha kolay taşımamız için) bel kolonu almadığınızdan kısa bir süre sonra Bora sedye taşımasını sona erdirdi. Kampa GPS kullanmadan, doğada yön bularak döndük. Bunun ardından Anıl tekrar sedye kurmamızı istedi. Bu defa daha iyi bir sedye kurduk ve kırılan her iki bacağa da batonlarla atel yaptık. Sedyenin başarılı olmasının ardından hazırlandık ve saat 13:00 sularında yola çıktık. Navigasyon eğitimi itibariyle eğitmenler bizden onları, GPS kullanmadan Küçük Göl’e götürmemizi istedi. Harita ve babalar gibi doğadaki referansların yardımıyla ekibi Küçük Göl’e götürdük. Buradan da yalnızca doğadaki referanslara bağlı kalarak ekibi Yukarı Kavron’a getirdik. Saat 17:00 olduğunda Yukarı Kavron’a girip Orhan Abi’yle selamlaştık. Burada çay, çörek molasını verip minibüsle Ayder’deki Kaplıca’ya doğru yola çıktık. Kaplıcada terimizi attıktan sonra geçen hafta uğradığımız ve bayram nedeniyle boş masanın zor bulunduğu restoranda güzel bir akşam yemeği ziyafeti çektik ve horon izledik.
11 Eylül
Sabah 08:30’da hazırdık, kahvaltının ardından Fırtına Vadisi, Konaklar mahallesi, tarihi köprüler ve Zil Kalesi’ni görmek için yola çıktık. Buraları gezdikten sonra Rize’ye gittik. Yemeğin ardından 17:00 sularında otobüse bindik. Yaklaşık 16,5 saat sonra yani 12 Eylül sabahı saat 09:30’da Samandıra tesislerine varmıştık. Burada teknik malzemeleri paylaşıp evlere dağıldık ve Kaçkar faaliyeti böylece son buldu.