Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2013 » Yeniçeriler Rotası
Zirvede

Yeniçeriler Rotası

Yeniçeriler rotası 2005 Yılında Doğan Palut ve Olcay Caf tarafından geleneksel olarak açılmış bir rotadır. Akşampınarı Vadisi’nde Parmakkaya’nın  seviyesine gelmeden sol tarafta bulunan doğal bir hattı izleyerek başlar. İkinci ip boyunda güzel bir dihedral bulunur ve bu dihedralden sonra rota yüzeyden devam ederek yukarıya çıkar. Rota kaçak olarak kimliği belirsiz kişiler tarafından boltlanmış ve daha sonra bu boltlar sökülmüştür. Sağlam kayası ve çok iyi olan emniyet imkanı nedeniyle son yıllarda çok sayıda tekrar görmektedir.

Ekip: Rauf Osman Pınarbaşı, Sefa Börtücen

Malzemeler: 60 metre çift ip, 12’li friend set, 16’lı takoz seti, karabin ve perlonlar, Sikkeler ve çekiçler(tırmanışta kullanılmadı)

Tarih: 21 Ağustos

Rauf’un geçen yaz bu rotayı çıkmış olması ve beraber rotaya başarısız bir kış tırmanışı denemesi yapmış olmamız nedeniyle rotaya yabancı değildik. Kampımızı taşıma suyla Akşampınarı’na kadar taşıdık. Akşampınarı’nda su kaynağı kurumuştu. Geri almak için ormanın içerisine bıraktığımız su bidonlarının çalınmış olması keyfimizi kaçırdı ve sonra tırmanmayı düşündüğümüz rotalar için plan değişikliği yapmamıza neden oldu.

Rotanın girişten görünümü

İlk iki ip boyunun uzaktan görünümü

1.İp Boyu(60 metre): Emniyet imkanı çok iyi ve sağlam geniş çatlaktan rota başlıyor. Girişte sert başlayan rotanın zorluğu yükseldikçe azalıyor. Girişteki çatlağa büyük numara friendler güzel oturuyor ve piyaz tekniği kullanılıyor. 30 metre kadar rota (VI-) zorluğunda. 30 metre den sonra rota kolaylaşıyor(III+).60 metre sonunda dihedralin alt kısmına istasyon kurduk.

İlk ip boyu

2. İp Boyu(60 metre): Giriş bölümlerinde görece daha basit tırmanıştan sonra dihedralin içine girildiğinde rota dikleşiyor ve zorluk artıyor. Kaya dihedral boyunca çok sağlam ve emniyet imkanı çok iyi. Dihedralin sonuna doğru daha kolay hamleler var. Dihedralin sonunda 4 metre kadar sağa geçilerek ufak bir sete istasyon kuruluyor. (VI-)

2. ip boyu dihedrale giderken

Dihedralin içerden görünümü

2. ip boyunun sonundaki set

Bu setten sonra 10 metre kadar sağa geçiliyor. Burada ufak bir baba yapılmış. Yan geçişten sonra rota dik yukarı doğru devam ediyor. Fakat burada takip edilebilecek alternatif hatlar bulunuyor. Biz rotadan sökülen boltların doğrultusunda ilerledik. İki ip boyu kadar serbest tırmandık.(III+). Kaya oldukça sağlam.

lk iki ip-boyundan sonraki serbest gidilen etaplar

2. ip boyu yukardan

Arada 15 metre kadar hafif bir çürüklüğün bulunduğu etapta tekrar ip açtık.(IV-). Bu bölümden sonra sağlam kaya üzerinde serbest ilerlemeye devam ettik.

Arada ip açtığımız hafif çürük etap

İki ip boyu kadar (III+) zorluğunda ilerledik. Bu bölümlerde de takip edilebilecek alternatif hatlar mevcut. Biz karşımızdaki kütleye sol taraftan görece daha kolay etaplardan yaklaştık. Sağ bölümü daha dik hatlar içeriyordu.

Kütlenin sol sırtından giden çatlak hattını tırmandık. Tırmanış 50 metre kadar(IV-) zorluğunda. İp boyu geniş bir düzlükte sonlandı. Burada katalarımızı çıkarıp malzemelerimizi toparladık.

Buradan zirveye uzun sayılabilecek bir yol bulunuyor. Önce doğuya doğru çarşaklı setlerden yan geçtik. Daha sonra yukarı doğru yükselen çarşaklı kulvarı tırmanmaya başladık.

Rota bitimimnden sonra zirveye giden çarşaklı kulvarlar

Yaklaşık 1 saatlik bir tırmanışın ardından sırt hattı üzerinde çok göze batmayan zirveye ulaştık. Zirve büyük taşlarla bab yapılarak işaretlenmiş. Babaların bulunduğu yerde telefon çekmezken 10 metre kadar güneyde bulunan tepede telefonla konuşmak mümkün.

Zirvede

İniş: Zirveden biraz aşağıya indikten sonra 2-3 metrelik deliklerin bulunduğu yerden güneye yöneldik ve basit yüzeylerden inişe başladık. Buralarda geri geri tırmanarak inmek zor olsa da mümkün. Fakat biz bir yerde zorlandığımız için kaya babasına perlon bırakarak 30 metrelik bir ip inişi yaptık. Buradan dağın güneyinde bulunan bele geçtik ve güvercinlik vadisinden inişe geçtik. Bu vadi boyunca yürüyerek uzun ve zahmetli bir iniş gerçekleştirdik. Kocadölek’e yaklaştığımızda sol taraftan iniyorduk ki bu inişte bir yerde dikleşti. Buraya da bir sikke bırakarak Kocadölek’ e indik bu sırada hava kararmıştı. Buraya inerken vadinin sağ tarafından giderseniz ip inişi yapmadan Kocadölek’e ulaşabilirsiniz. Akşampınarı Vadisi’nden yukarı çıkarak kamp alanımıza ulaştık.

İniş not: Zirveden inerken malzeme bırakmadan bir iniş yapmak mümkün ama son derece zahmetli. Bizim inişimize alternatif olarak zirvenin bulunduğu yere malzeme bırakarak doğrudan güvercinlik vadisine iniş yapılabilir. Bu dolaşılan yolu bir miktar kısaltacaktır. Bir başka alternatif olarak dağın güneyinde bulunan bele inildiğinde buradan Akşampınarı Vadisi’ne iniş denenebilir. Bu iniş yürüyerek, geri geri tırmanarak ve bazı yerlere malzeme bırakarak yapılabilir. Diğer vadiyi dolaşmaktan daha kolay bir iniş olur diye düşünüyorum. Fakat bu inişi denemediğimiz için yanlış yönlendirmek istemem. Eğer denerseniz kesinlikle yanınızda yeterli bırakabilecek malzeme(sikke, perlon, pursik) olmasına dikkat edin.

Not: Rotanın giriş ip boyları inanılmaz derecede sağlam ve iyi emniyet imkanı veriyor. Aladağlarda görülmesi pek mümkün olmayan bu ip boylarını herkesin denemesini tavsiye ederim. Bu bölümlerden sonra bizim tırmandığımız bölümlerde ciddi bir zorlukla karşılaşmadık. Rotanın inişinin de son derece zahmetli olması nedeniyle sadece giriş ip boylarını çıkıp geri inmek keyifli bir tırmanış için yeterli olabilir.