Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2024 » Kaldı Sivrisi 1  — Kuzey Kar – Buz Kulvarı 1996 Rotası — “Süper Kulvar”

Kaldı Sivrisi 1  — Kuzey Kar – Buz Kulvarı 1996 Rotası — “Süper Kulvar”

Tarih: 7 Nisan 2024

Ekip: Yiğit Can Urlu, Tarık Aytek, Mahmut Oflaz

Malzeme: Çift ip(60m), 5 takoz, 5 yaylı takoz, 2 buz vidası, 5 ekspres, açık – kapalı perlon bantlar ve kordaletler, çift teknik kazma, krampon, kişisel teknik malzeme, bivak, ilk yardım çantaları

Kamp Yeri: Güzeller Kuzey Çanağı

Yazan: Tarık Aytek

Topo Foto, Çizim: Tarık Aytek
Harita üzerinden kamp yeri, gidiş ve dönüş rotası     Çizim: Mahmut Oflaz

9 günlük bayram tatili Nisan başına denk gelmiş, Aladağlar’ı o tarihte görmek için müthiş fırsat olarak görülmüş ve kış da olmayan miks de olmayan garip bir mevsim olmasına rağmen gidilmesine karar verilmişti. Yiğitle yaptığımız plana davetimiz üstüne “vay alpinizm mi kalmıştı?” diyerek balıklama atlayan Mahmut’un da eklenmesiyle ekibimizi tamamladık ve detayları netleştirdik.

6 Nisan Cumartesi günü Ulvi’nin bizi Bölük Ormanı’na bırakmasıyla faaliyetimize başladık. Saat 14:00’te Bölük Orman’dan yola çıkıp 30 dakikada Kocadölek’e, 16:00’da Vali Konağı’na ve 16.45’te Güzeller Kuzey Çanağı’ndaki kamp alanımıza ulaştık. Çadırımızı kurup, yemeğimizi sıcak sıvımızı tüketip ve malzememizi hazırlayıp 21:00 civarı yatışa geçtik. 03.30’da uyanıp sağlam bir kahvaltı patlatıp 04.40’da yaklaşıma başladık. 05.40’ta rota girişine ulaşıp bir şeyler yiyip içtik, kramponlarımızı giydik ve 06:00’da günün ilk ışığıyla tırmanışa başladık.

Arkada güzel bir Gürtepe ve Güzeller manzarası ile kulvarın girişine doğru ilerliyoruz, Foto: Mahmut Oflaz

Aşağıdan bakınca görülen ayrık kulemsi yapıyla ana kaya bandının arasından yani kulenin solundan ana banda yakın şekilde girerek ilerliyoruz kulvarda. Kar durumu yaklaşımda da rotada da oldukça iyiydi. Mevsim erken olduğu için rotada buzlanma çok azdı, oldukça sert bir kar vardı. Kulvar ortalarında kar zaman zaman inceliyor kaya ortaya çıkıyor, zaman zaman da buzlu etaplar geliyordu. Kulvar boyu tek tek biraz açık aralıklarla ilerledik ve kulenin yanında tüm ekibin buluşmasını bekledik. Kısa bir moladan sonra kulenin orada oluşan kayalık kısa bir etabı geçip 07.15 gibi kulvarı tamamladık.

Kulvarın aşağıdan bir görünümü, Foto: Tarık Aytek

Topo’da yatık omuzda kolay tırmanış diye belirttiğim kısımlar bazı yerlerde çürük çarşak, genelinde de ara ara buzlaşmış sert kar ile kaplıydı.

Yatık omzun aşağıdan görünümü. En yukarıdaki kuleden sağa geçiş yapılarak zirveye ulaşılır. Foto: Yiğit Can Urlu

Bu omuzda arkadaki sırt hattına doğru kolay ve daha çok karlı yerlerden giderek 15-20 dakika içerisinde zirveye doğru geçiş yapılacak kısma geldik.  IV- zorluğundaki bu etap aslında zor bir hamle içermiyor fakat oldukça çürük ve boşluklu. Ayrıca kramponla kayada rahat hissetmeyen canlar için bir eziyete dönüşebilir. Etap ilk başta slab kayalıkta yan geçiş ile başlıyor. Mahmut burada Yiğido’nun tedirgin olabileceğini düşünerek girişteki babayı kullanarak ip açıyor ve etabın ortalarında yer alan sabit sikke ve bir takoz ile ara nokta oluşturarak Yiğido’yu alıyor. Bu yan geçişten sonra zirve hattı karşımızda belirginleşiyor. Burada biraz tedirgin edici şekilde geri tırmanış ile alçalıp sert kara ulaşıp oradan zirveye yükselmek gerekiyor. Mahmut burada istasyon kurarak Yiğit’i aşağıya indiriyor ve arkadan istasyonu toplayıp zirveye geliyor. Ben bu etapları serbest olarak geçip ekibin önünden 8’de zirveye ulaşıyorum. Bizimkilerle de yukarıda anlattıklarımdan sonra 9’da zirvede buluşuyoruz.

Ekip zirvede

Güney Aladağların o güzel manzarasını keyifle izledikten sonra bir şeyler atıştırıp dönüş için toparlanmaya başladık. Planımız o ana kadar İstanbul Tepe’ye travers atıp Güzeller batı klasik rotasından iniş yapmaktı fakat biraz önce yaşanmış olan tedirginlik ve uzak gözükmesi üstüne B planına geçip Keşif Tepe’nin üstünden Kaldı Doğu Kulvarı’na gidip oradan inmeye karar veriyoruz. Yan geçişli kısmı geri gitmek, ip aç vs. tekrar bir uğraştırıp bize zaman kaybettiriyor. 12.30 civarı iniş yapacağımız Kaldı Doğu Kulvarını görebilmek üzere Keşif Tepe’ye doğru ilerliyoruz.

İniş Hattı, Foto: Tarık Aytek

Bulunduğumuz yerden Kaldı Doğu Y rotasını buraya kesin gelmek lazım gözleriyle izliyor öyle devam ediyoruz. İniş yapacağımız kulvara ulaşıp, çok dik olmamasına rağmen sol taraftaki daha dik kısımlardan dökülmüş karların görüntüsü sebebiyle tek tek iniş yapmaya başlıyoruz.

İniş yaptığımız Kaldı Doğu kulvarının aşağıdan görüntüsü, Foto: Tarık Aytek

Bu iniş sırasında sola yöneldiği noktada buzlanma başlıyor. Ben de bu buzlanmadan nasibimi alıp kramponumun altına dolan kar sebebiyle ufak bir kayma aksiyonu yaşıyorum. Aşağı ulaşınca bizimkileri bu doğrultuda uyarıp gelin diyorum. 13.20 itibariyle onların da inmesiyle keyifli bir yürüyüşle 13.50’de kampa ulaşıyor ve faaliyetimizi tamamlıyoruz.

• Zirve altındaki çürüklü geçişlerde tat kaçırmak istemeyip sadece kulvarı tırmanıp bizim indiğimiz yerden inilerek de faaliyet planlanabilir.

Partnerlerime ve kulübümüze teşekkür ediyorum.

İletişim: aytek.tarik1@gmail.com

Birkaç manzara fotosu:

Zirveden görünüm. Sağda Kaldı ve doğusunda uzanan Y Kulvarı, solda Taştepe Foto: Mahmut Oflaz