Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2024 » Büyük Mangırcı Dağı Kuzey Duvarı – Mangırcı Mahmuzu Rotası

Büyük Mangırcı Dağı Kuzey Duvarı – Mangırcı Mahmuzu Rotası

Tarih: 18 Haziran 2024

Ekip: Tamer Ergin, Tarık Aytek

Kamp Yeri: Sarımemedin Yurdu

Rota: V+, VI+ kaya – 350m. (10-12 ip boyu)

Malzeme: 2 x 60m. yarım ipler, 14 ekspres(8 alpin), 6 kilitli, takoz set, yaylı takoz set, 4 sikke(kullanılmadı), 2 çekiç, çeşitli boylarda perlonlar, kişisel malzemeler, bivak

Süre: Başlangıçtan zirveye 8 saat, kamptan kampa 12 saat

Setlerle bölünmüş dik ipleri olan, keyifli tırmanış veren, yaklaşımı çok kolay olan klasikleşmiş bir rota. Birçok kişi gibi biz de daha zorlu duvar rotalarına hazırlık amacıyla ve meşhur dihedralinden dolayı bu rotayı tercih ettik. 2 gün öncesinde yaptığımız Parmakkaya tırmanışı dönüşünde bileğini burkan partnerimiz Gökçe’nin ekipten eksilmesiyle hazırlığımıza 2 kişi olarak devam ettik.

Resim 1: Kuzey duvarında değil miyiz ne bu güneş diyerek rotaya giriş pozu

2 kişi olduğumuz ve Haziran ortasında gün çok uzun olduğu için çok acele etmiyoruz ve sağlam bir kahvaltı yaparak 6’da kamptan Mangırcı Vadisi’ne doğru yürüyüşe geçiyoruz. Patikayı Ortaburun’a doğru kıvrıldığı yere kadar takip ediyor, oradan duvara doğru vuruyor ve 07.20’de rota dibine ulaşıyoruz.

Resim 2: Patikanın sonlarından duvarın görünümü. Rotanın tespiti oldukça kolay.

Bu mevsimde yanımıza sadece rota için 1.5’ar litre su aldığımız, yaklaşıma ekstra su almadığımız için kendimize kızıyor; birer yudum ancak içip suları kaldırıyor, malzemeyi hazırlıyor ve 7.55 itibariyle rotaya giriyoruz.

1. İp, V,  40m. (Tarık): Hemen girişinde bir hamleliğine eli zayıflayan bir etabı olan sorunsuz güzel ip. Sonrasında rahatlayıp bir süre dik gidip sete ulaşıyor. Sette biraz ilerleyip bir babadan istasyon alıyorum ve Tamer 8.20’de yanıma ulaşıyor. Bu ip rotaya moralimizi iyice arttırıyor.

Resim 3. Tarık ilk ip boyunun girişinde, kilit hamlenin tam altında.

1. İp, III, 40m.: Serbest etap. Bu noktada Resim 4’te görülen tespiti kolay bacanın altına kadar 40m. kadar serbest şekilde gidiyoruz. Tamer gidip bacanın altında babadan istasyon alıyor. Ben ulaştıktan sonra Tamer, kanka bir foto çek saati tutarız diyor; elimi cebime atıyorum, küfürü basıyorum ve ip inişi yapıp ilk istasyonda unuttuğum telefonuma bir kurtarma operasyonu çekiyorum. Bu şekilde kaybettiğimiz yarım saatten sonra 9’da üçüncü ipe başlıyorum.
  1. İp, V+, 60m. (Tarık): Baca etabı. Kolay başlayıp sonradan arada bir dışarı iterek hafif zorlaşan ip boyu. Oldukça iyi malzeme aldığından zorlaştığı yerlerde de pek bir mental zorluk yaratmıyor. Kilit ip boyunun altındaki sette bitmeden evvel son bir zor etap çıkıyor, burayı hafif soldan kaçarak geçiyorum ve setteki iki sabit sikkeden istasyon kuruyorum. 09.50 itibariyle Tamer yanımda.

Resim 4. Tarık 3. ip boyunun başında.

1. İp, VI+, 55m. (Tamer): Underlı kilit etap. Bu etaba gelene kadar, görece kolay göründüğü için kaya tırmanış ayakkabılarımı giymemiştim. Kilit kısmına geldiğimde bir süre rotayı inceledikten sonra yine giymemeye karar veriyorum. Ve botlarımla dalıyorum rotaya, çok daha fazla adrenalin hissederek rota sonuna kadar gidiyorum. Rota girişten 2 metre yan geçişle hafif uzanmalı kilit kısım ile başlıyor ve sürekli tutuşların bir iyileşip bir kötüleyerek devam ettiği bu etapta ip bitene kadar ilerleyip uygun baba görünce istasyonu kuruyorum. 11’de Tarık yanıma geliyor.

Resim 5. Tamer 4. ip underlı kilidin girişinde, yan geçiş kısmında

1. İp, IV+ V-, 60m. (Tarık): Tamer’in 4.ipi kitapta bahsedilenden 10-15 m. ileride bitirmesi sayesinde gri duvarın altına kadar tek ipte gitmeyi planlayarak sağ önümüzde kalan slab rampaya doğru tırmanışa başlıyorum. Sarı balkonları tespit ediyor ve kolay yerlerden, doğru bir ip yönetimine dikkat edip sürtünmeyi azaltarak ipin sonuna kadar tırmanıyorum. Ufak parmakkayanın olduğu sette babadan istasyon alıyorum. Tamer 12’de yanıma ulaşıyor. (Kitaptaki 5. ve 6. ipleri birleştirmiş oluyoruz bu şekilde)
  1. İp, V, 50m. (Tamer): Gri yüzey. Bu keyifli ip boyunun başına geldiğimde rotayı inceleyip gözüme kestirdikten sonra tırmanışa başlıyorum. Giriş kısmı yüzeyin sağında, altı boşluklu, belirgin çatlaklar ile yükselerek başlıyor. Keyifli tutuş ve basışlar eşliğinde tırmandığımı hissettiğim bu ip boyunu tamamlıyorum. Güvenli bir baba bulup istasyonu kuruyorum. 12.40 gibi Tarık yanıma geliyor. Süre olarak iyi durumda olduğumuz konusunda hemfikir oluyoruz.

Resim 6. Tamer 6. ip gri yüzeyin başında.

1. İp, III, 20m. (Tarık): Gri yüzeydeki keyifli tırmanıştan sonra istasyonda malzeme almaya bile durmadan direkt geçiyor ve takoz taşın altına kadar tırmanıp, babadan istasyon alıyorum. Tamer 13’te yanıma ulaşıyor. Burada 20 dk kadar bir mola veriyor, bir şeyler atıştırıyoruz.

Resim 7. Takoz taş etabı

1. İp, V+, 15m. (Tamer): Takoz taş etabı. Sanırım benim için en heyecanlı ve farklı bir ip boyu olan bu kısa etap bana bambaşka heyecan yaşatıyor. Buraya kadar botla geldiğim için bu ve bundan sonraki tüm ip boylarını botla çıkma kararını veriyorum. Vücudu farklı pozisyonlara sokarak takoz taşın altından üstünden geçerek kötü tutuş ve basışlarla kendimi yukarıya sete atıyorum. Burada önemli diğer konu artçının çantasını almak.Tarıkla anlaşıyoruz ve iplerinden birini çözüp çantaya bağlıyor. Yükseldikçe çantayı itelemesi ve benim de o sırada çekmemle, çok da zorlanmadan Tarık’ı ve çantayı sete alıyorum. 13:45’te Dihedralin altına geliyoruz. Dihedralin tam altında sikke var fakat ben takoz taşa yakın bir babada istasyon kuruyorum.

Resim 8. Tamer’in ne garip bir şey tırmanıyorum ben gülümsemesi

1. İp, VI+, 60m. (Tarık): Meşhur dihedral etabı, ikinci kilit. Her ne kadar yanına gidince oldukça yatsa da soldaki duvarın pürüzsüzlüğüyle heyecanlandırıyor. 3 metre kadar yükseldikten sonra kilidin tam altında 2 adet 3 numarayı üstüste atıyorum ve gelen rahatlamayla kilide dalıyorum. Layback güzelcene kitleyince durup buraya da bir tane 4 numara yerleştiriyorum. Kilidi geçtikten sonra birkaç metre arayla olan takoz taşlar güzel emniyet noktaları oluyor.

25-30 m. civarı çatlağı takip ederek ilerledikten sonra bir noktada sağ tarafım çürükleşiyor ve sola doğru hafif yan geçişlerle slablaşan etaplarda yükselmeye devam ediyorum. Raporlarını okuduğumuz birçok ekibin yaptığı gibi ara bir noktada istasyon almıyor, onun yerine belirgin balkonun sol üstündeki küçük sete kadar ipim bitene dek gidiyorum. Sette sabit sikkenin yanına bir .75 atıyor ve istasyon alıyorum. 15.10’da Tamer yanımda.

Resim 9. Tarık dihedraldeki kilidi geçiyor.

1. İp, IV, 40m (Tamer): Muhteşem dihedrali bitirdikten sonra artık hedefimiz Zirve. Sikkenin hafif solundan yukarıya tırmanışa başlayıp, sağa yukarı doğru tırmanışa devam ediyorum. Yukarı kısımda iniş çıkışlarla otluk yayla sete varıyorum ve sağlam bir babada istasyonu kuruyorum. Tüm rotayı botla çıkarak tamamlamış olmanın hazzını yaşıyorum. Farklı bir deneyim oldu benim için. 15:45’te Tarık yanıma geliyor ve tırmanış sonlanmış oluyor.

Bu keyifli tırmanışın ardından birbirimize sarılıp, tebrik ettikten sonra mola verip manzaranın keyfini çıkarıyoruz. Yarım saatlik mola ve toparlanmanın ardından 16.20’de inişe başlıyoruz.

İniş: Güney yönünde hafifçe yükseldikten sonra Alaca kadraja girince sollu şekilde ona doğru yükselmeye devam edilip iniş patikasının girişini gösteren büyük babalar bulunur. Burada dikkat edilmesi gereken konu sağ tarafın iniş için ideal gibi görünmesi fikrine kapılmayıp yukarıya doğru yükselmeye devam etmek. Büyük babalardan sonra pek belirgin olmayan patikada yine babaları takip ederek Alaca patikasına bağlanıyor ve 17:45’te kampa ulaşıyoruz.

Resim 10. İniş babası

Notlar:

• Bol sayıda aldığımız 60’lık ve 120’lik ekspresler ipleri uzun giderek sayısını azaltmamıza yardımcı oldu.
  • 0.5 – 3 arası yaylı takozlardan ikişer tane almak ve 4 numara almak tavsiye edilebilir. Hem bunun sayesinde hem de pek gerekmediğinden takoz set küçük tutulabilir.
  • Rota bulma sorunu pek yok, yalnızca kolay iplerden emin olunması yeterli olacaktır.

Tırmanışımıza birçok yardımları dokunan Gökçe Aslan’a, Feyza Nur Gemici’ye ve Ege Kurt’a; bizle Sarımemet’te bulunan ve rotayı bol bol danıştığımız üye dostlarımıza ve ayrıca tabii ki kulübümüze teşekkür ediyoruz.