Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2011 » Keşiştepe Diagonal Tırmanış Raporu

Keşiştepe Diagonal (Volfram Kulvarı) Tırmanış Raporu

Ekip: Aydın Alpay, Onur Aykaç
Bölge: Uludağ
Rota: Diagonal (Volfram Kulvarı)
Tarih: 9 Nisan 2011
Kullanılan Malzeme: 8mm kalınlığında 50mtlik çift ip, 2 dead man, 2 Sikke, 3 perlon bant, ekspress, karabinalar, kişi başına 1 teknik 1 yarı teknik kazma, kask, krampon, bel kolonu (ekipte ayrıca 2 sikke ve 3 buz vidası daha bulunmaktaydı)
Süre: 1,5 saat
Yazan: Aydın Alpay

Aynı gün Diamond rotasını yapacak olan Sefa ve Koray’la beraber teleferik hattının üstündeki kamp alanından ayrılarak Keşiştepe rotalarının altına doğru hareket ettik. Burada iki ekibe bölünüp yanımızdaki malzemeleri girmeyi düşündüğümüz rotaya göre paylaşmaya başladık. Diagonal rotası kar kulvarı olduğu için yanımıza dead man ve (uygun yüzey bulursak kullanırız diyerek) buz sikkesi aldık ama rota yer yer kaya yüzeylerinin yanından devam ettiği için 4 tane de sikke bulunsun istedik. Biz hazırlanırken rotada emniyetsiz tırmanan iki kişiyi gördük. Bizimle aynı otobüsü paylaşan İTÜDAK’tan bir ekip sandık önce ama değillermiş (onlar sağdaki Kürüz Altoparlak rotasındalarmış). Rotanın ipsiz tırmanılabileceğini daha önce duymuştuk ancak Onur’la ben yanımıza ip alıp Running Belay metoduyla rotayı tırmanmaya karar verdik. Malzeme paylaşımı sonrasında Sefa ve Korayla ayrılıp rotanın girişine doğru ilerlemeye başladık. Girişte ipleri çıkarıp bir ucuna kendimi bağladım, diğer ucunu da Onur’a verdim. Tüm hazırlıkları bitirip rotaya girmemiz 11:30’u buldu. Rotanın yarısına kadar ben lider gidecektim. Rotada bir miktar ilerleyip çantamdaki dead man ile ilk ara emniyeti kurdum (Resim 1).

Resim 1: Rotanın girişine dead man yerleştirip tırmanışa başladım

Rotanın eğimi henüz 60 derece kadardı, zemin buz değilse bile sert karla kaplıydı. O yüzden çok sık emniyet malzemesi yerleştirmeye gerek duymadık. Bir ip boyu kadar ilerleyince Onur yerleştirdiğim dead man’i söküp o da benle beraber tırmanmaya başladı. Ben de ikinci emniyet aletini yerleştirmek için solumdaki kaya bloğunda sikke çakacak yer aramaya başladım. Ancak o yüzeyde sikkeye uygun çatlak yoktu. Ben de sağ tarafa doğru yan geçiş yapmaya başlayıp şansımı o yüzeyde denemeye karar verdim. Bu esnada rotada emniyet malzemesi yoktu ancak rotanın eğimi henüz çok dik olmadığı için kazma kramponlara güvenerek yan geçişi tamamladım ve kaya yüzeyine sikkemi çakarak ipimi emniyetten geçirdim (Resim 2).

Resim 2: Sikke çakabilmek için yan geçiş yaparken

Daha sonra sağdaki kaya yüzeyini takip ederek bir yarım ip boyu daha ilerledim ve ikinci sikkemi çaktım. Sikkenin sağlamlığını kontrol edip, güvenebileceğimi anlayınca hem üzerimdeki ipi ekspresledim hem de bel kolonumdaki perlon bantı HMS’yle eksprese geçirdim. Bir yandan tek sikkeli istasyona bağlı bir yandan da kaya yüzeyinden destek alarak Onur’un yükselmesini bekledim. O da ilk taktığım sikkeyi söküp yükselmeye başladı (Resim 3).

Resim 3: Onur ilk sikkeyi söküp benim yanıma yükselmeye başladı

Yanıma geldiğinde rotanın geri kalanında onun öne geçmesine karar verdik. O da 7 metre kadar yükselip gene sağ kaya yüzeyine bir sikke daha çakmaya başladı (Resim 4).

Resim 4: Onur sağ yüzeyde sikke çakacak çatlak ararken

Bundan sonra eğim arttığı için ara emniyetli ve aralıklı tırmanmaya karar verdik. Perlonla bağlı olduğum sikkeyi söküp kaya yüzeyi boyunca yükseldim. Onur dead manla son ara emniyet malzemesi yerleştirdi ve kornişe doğru ilerlemeye başladı. Ben de Onur’un çaktığı sikkeyi söküp dead man’ın orda Onur’un zirveye çıkmasını bekledim. Onur kornişi aşıp zirvede kazmalarıyla istasyon kurunca da dead man’i söküp zirveye doğru ilerlemeye başladım. Kornişi, solundan geçerek aştım ve böylece saat 13:00 da ikimiz de rotayı bitirmiş olduk.

Zirvede bizden önce çıkan ekibin ayak izlerini gördük. Emin olabilmek için İTÜDAKtan Volkan Çakır’la telsiz bağlantısı kurup dönüş yolunu tekrar sorduk. İzleri takip ederek kamp alanına döndük ve Sefa’yla Koray’ı beklemeye başladık.

Rota uygun mevsimde ipsiz tırmanılabilecek seviyede çünkü eğim az ve doğrudan kaya geçişi bulunmamakta. Ancak emniyet almak için sağ taraftaki kaya yüzeyini kullanmak çok da iyi bir fikir değilmiş çünkü ikinci sikkede Onur’u beklerken bu bölge birçok çürük taş ve kaya olduğunu fark ettim. Ayrıca tırmanış için saat, mevsim ve hava koşullarının iyi değerlendirilmesi gerek. Bizim tırmanış yaptığımız dönemde bir tehlike olmasa bile birkaç hafta öncesinden kulvarın girişine akmış birçok kar yığını mevcuttu (Resim 5).