Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2011 » Güzeller Kuzeydoğu Kulvarı ve Sırtı Rotası Tırmanış Raporu
Gelişim Grubu üyelerinden Sefa ve Aydın tarafından çıkılan Güzeller Kuzeydoğu Kulvarı ve Sırtı Rotası tırmanış raporudur.

Güzeller Kuzeydoğu Kulvarı ve Sırtı Rotası Tırmanış Raporu

Ekip: Sefa Börtücen, Aydın Alpay

Bölge: Aladağlar Güney Bölgesi

Rota: Güzeller Kuzeydoğu Kulvarı ve Sırtı

Tarih: 21 Mayıs 2011

Yazan: Sefa Börtücen

Kullanılan Malzemeler: Yarım ip, 2 çift krampon, 2 kask, 1 teknik kazma, 3 yarı teknik kazma, 1 t-profil, 2 kar plakası, 4 sikke, 3 buz vidası(kullanılmadı), 1 set stoper(kullanılmadı), perlon bantlar, 10 ekspres, 5 kilitli karabina

19 Mayıs tatilinden yararlanarak Aydın ile Aladağlar’a faaliyet düzenlemeye karar verdik. Öncelikli planımız Küçükcebel güneydoğu kulvarına girmekti. Güzeller kuzeydoğu kulvarı ve sırtı rotasını ise, duruma göre yedekte tutuyorduk. 19 Mayıs Perşembe akşamı yola çıkarak 20 Mayıs tarihinde Niğde’ ye vardık. Kahvaltımızı yaptıktan sonra, 9.30 Çamardı dolmuşuna binerek 10.35’de Çukurbağ girişinde Salim abi ile buluştuk. Sarımehmetler’e geldiğimizde yağmur yağmaya başladı. Ormanın içine ilerledikçe, yağmur doluya döndü. Ormanın içine traktörle ulaşabileceğimiz son noktaya kadar ilerledikten sonra daha fazla ıslanmamak için hızlı şekilde hazırlanıp 11.50’de yürüyüşe başladık.

Kocadölek’e geldiğimizde yağış kesildi, fakat Sıyırma Vadisi’ne girdiğimizde yağış bu sefer kar olarak tekrar başladı. Saat 14.30’da mola verdik. Su kaynattık ve birşeyler atıştırdık. 20 dakika sonra yürüyüşe tekrar başladık. O ana kadar üzeri kuru olan patika yol, Sulağankeller’e vardığımızda sert ve ince bir kar tabakasıyla örtünmeye başlamıştı. Saat 16.00’ya geldiğinde, Sıyırma Boğazı’nı geçtik ve boğazın hemen altına çadırımızı kurduk. Yemek yedikten sonra keşif amaçlı, Güzeller Kuzey Çanağı’na doğru yürüyüşe çıktım. O saatlerde, güneş açmıştı. Tabaka oturması nedeniyle çığ tehlikesi olduğunu düşündüğüm için, geri döndüm. Küçükcebel dönüş rotasının ciddi derecede çığ tehlikesi içerdiğini düşündüğümüz için planımızı Güzeller kuzeydoğu kulvarı olarak değiştirdik ve daha erken bir saatte yola çıkmak için yattık.

Gece saat 02.00’de kalkıp, kahvaltı edip hazırlıklarımızı yaptık. Saat 3.40’da, rotaya doğru ilerlemeye başladık. Hava soğuk olduğu için tabaka oturması yoktu. Güzeller Kuzey Çanağı’na ulaştığımızda, tahmin ettiğimizden çok fazla ve batak kar olduğunu gördük. Bu noktadan sonra batak kar ilerlememizi oldukça zorlaştırdı. Saat 6.00 olduğunda Güzeller Kuzeydoğu Kulvarı’nın girişine ulaştık. Hava bu sıralarda, oldukça aydınlanmıştı ve yoğun sis görüş mesafesini düşürmüştü. Burada, emniyet kemerlerimizi giyip hazırlandık. Batak kar içinde solo olarak yükselmeye devam ettik.  Güzeller kulvarını güneydoğu yönü boyunca takip edip, Güzeller ile C1 Kulesi arasındaki bele kadar çıkıp ordan sağa, güneybatı yönüne dönerek Güzeller’in sırt hattı boyunca yükselmemiz gerekiyordu. Ancak, sis nedeniyle kulvarı tümüyle göremediğimiz için, kulvarın sağ tarafında kalan kaya bloklarına yakın giderek; hafif çapraz bir yönde (yer yer yan geçişler yaparak) yükselmeye devam ettik.

Kulvarın içi

Saat 7.40’da kulvarın ortalarına yaklaştığımızda buz zemin ile karşılaştık. Bu noktada, kramponlarımızı giydik. 2 kazmadan oluşan istasyon kurdum ve Aydın, aynı yönde yükselmeye başladı. Aydın kar plakası ve T profilden oluşan ara emniyetleri kullanarak, 40 metre sonra istasyon kurdu. Aydın’ın yanına geldikten sonra, ben de bir sikke ve T profilden oluşan ara emniyetleri yerleştirerek, 40 metre lider olarak yükseldim ve kazma ile kar plakasıyla istasyon kurdum. Bulunduğum noktanın sol tarafında ve aşağıda, bele kadar uzanan kulvarın sonunu görebiliyordum.

Kornişin sağ bölümü

Kulvar çok fazla kar doluydu ve biz sis nedeniyle kulvarın sağında bulunan kaya bloklarını takip ettiğimiz için izlememiz gereken rotanın 60 metre kadar sağındaydık. Eğim, bu noktada daha az olduğu için 60 metre daha solo olarak yükseldik ve kulvarın sonunda bulunan kornişin en sağının altına istasyon kurduk. Aydın, kar plakası ve sikkeden oluşan 2 ara emniyet yerleştirdi. Ara emniyetleri toplayarak saat 10.15’de istasyona ulaştım. Burada, sis biraz azalmıştı. Hemen solumuzda, arkasının uçurum olduğunu düşündüğümüz keskin bir sırt hattı vardı. Rotada yükselmeye başlamamız gereken bel ise, sırt hattının altında biraz daha soldaydı. Kulvarı sağdan çıkarak belin 70 metre kadar yukarısına çıkmıştık ve tahminimizden fazla süre kaybetmiştik. Sırt hattını aşmayı denemek yerine, istasyondan lider olarak yükselmeye başladım. Kar plakasından oluşan ilk ara emniyeti yerleştirdim. İkinci ara emniyet olarak bir sikke çaktım.

Fakat; yanlış bir rota izlememiz nedeniyle, yanlış bir hatta girmiştim. İp boyunun ilk kısımları kolay olmasına rağmen, ilerleyen bölümleri  IV derecelik; üzerine yeni kar yağmış slab kaya etaplarını içeriyordu. Zor anlar yaşadığım bu noktalardan, üçüncü ara emniyet olarak çaktığım sikkeden geri indim. Yaklaşık 1 saat burada vakit kaybettik.

Yanlış girilen slab kaya etapları

Bu defa ben istasyona girdim ve Aydın sırt hattı üzerinden yan geşiş yapmayı denedi. Neyse ki şansımıza; sırt hattının diğer tarafı uçurum değilmiş ve basit bir yan geçişle 35 metre ilerleyip asıl takip etmemiz gereken kar kulvarına ulaştı. Ara emniyetleri toplayarak, Aydın’ın yanına ulaştım ve bu noktadan sonra yaklaşık 70 metre solo olarak tırmanarak Güzeller dağının doğu omzuna ulaştık. Burada 15 dakikalık moladan sonra saat 13.15’de, zirveye doğru tekrar yürüyüşe başladık. Çok fazla kar olması nedeniyle, sırt hattında bulunan kaya kısımlarının çoğu kar ile kaplıydı.

Sırt hattında ilerlerken

Ortalama 55-60 derecelik eğimde çoğunlukla helva kıvamına gelmiş kar üzerinde yükselerek saat 15.00 de, zirveye ulaştık. Birkaç fotoğraf çektikten sonra beklemeden, Güzeller güney yüzünden inişe başladık. Önce Güzeller Güney Geçidi, sonra Güzeller Batı Çanağı’na; çoğu zaman kayarak, bazen yürüyerek ulaştık. Batı Çanağı’ndan Sıyırmalık Boğazı’na doğru döndük ve saat 17.10’da kampımıza ulaştık. Güzel bir yemekten sonra, uzun bir uykuya yattık.

Zirve

Ertesi gün kampı toparlayıp 12.00’de inişe başladık ve saat 14.10’da Sarımehmetler’de Salim abi ile buluştuk. Salim abinin evinde çay molası verdikten sonra Çamardı dolmuşlarıyla Niğde’ye döndük.