Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2013 » Nowill’in Paraleli/Ayı İni Rotası Çıkışı
Üyelerimizden Ali Kayaturan tarafından yazılan faaliyet raporudur.

Nowill’in Paraleli/Ayı İni Rotası Çıkışı

Faaliyet: Kuşaklıkaya/ Nowill’in paraleli, Ayı İni Rotasıdiğer adıyla Yeni Varyant Rotası çıkışı

Tarih: 29 Aralık-31 Aralık 2012

Ekip: Ali Kayaturan ( YTUDAK)

Kenan Hazar, Gökhan Yetiş, Sabahattin Yağcı (SDT)

Özgür Yusuf Köseoğlu, Melike Demir, Rukiye Ülkü Katıtaş (KHASDAK)

Bölge: Uludağ Kuşaklıkaya

Kamp yeri: Kuşaklıkaya (2200m)

Malzeme: Kask, krampon, yarı teknik kazma kaşık kafa, teknik kazma çekiş kafa, 60m 10mmØ dinamik ip, T profil, kürek, çadır, ilk yardım çantası, pursik, kilitli karabina, HMS, alt koşum

Kullanılmayan malzeme: Ekspres bantlar, çeşitli sikkeler, ATC, açık perlon

Yazan: Ali Kayaturan

29 Aralık Cumartesi

11.30 Bursa merkezden Uludağ’a minibüs ile ulaşım.

15.00 Kuşaklı kaya kamp alanına varış.

Gece, karakulak adıyla bilinen bir yaban kedisi (vasak) kamp alanımızı ziyaret etti. Ayak izlerini sabah fotoğrafladık maalesef kendisini görüntüleyemedik.

30 Aralık Pazar

05.00 Uyanıp, kahvaltı ettikten sonra tırmanış için hazırlanma.

07.15 Kamp alanından rotaya doğru gidiş.

Kuşaklıkaya Uludağ’ın güneye bakan yüzüdür diyebiliriz. Kuzey yarım kürede kış aylarında dağların güney yüzleri kuzey yüzlerine nazaran daha sert kara sahip olduğu ve faaliyet öncesi 5-6 gün kar yağışsız ve güneşli günler geçtiği için sabah karın durumu çok güzeldi. Çok sert olan karda yürümek çok keyifliydi ancak rotaya doğru yan geçiş yaparken bazı noktalarda ip açma gereği duyduk. Bunlardan ilkinde T profil ile emniyet alındı. Kenan Abi lider ilerledi ve kazmaları ile istasyon kurduktan sonra ekibin geri kalanı pursikleri ile iniş yaptılar. Ben artçı olarak en son T profili topladım ve istasyona kadar geldim.

Rotaya inerkenki yan gecişte T profil ile kurulan emniyet noktası

Sonraki geçiş kolay bir geçişti ama ipi toplamakla uğraşmadık Kenan Abi ve ben running belay ile geçtik diğerler ise emniyetsiz geçtiler. Rotaya girmeden hemen önce kaya ve bitkiler olan bir noktada ipi toplayıp çantama koydum. Kılçık olarak adlandırılan çok dar ve ince olan kaya yapısının üzerine çıkıp kar tabakasının üzerine bir ata oturur gibi oturduk. Bu noktada biraz atıştırırken karşımızda bir ayı ini ve ayak izlerini gördük.  Sessiz sedasız yolumuza devam ettik.

08.45 Rotaya girdiğimiz bu nokta Rotanın ideal başlangıç noktasının biraz yukarısından bir nokta aslında. Aşağıdaki fotoğrafta ideal noktayı görebilirsiniz.

İzlenen rotanın kamp alanından görüntüsü

Kenan abi yine kazmaları ile istasyon kordu ve ben ipe girip yanıma Tprofil’i alarak kulvardan çıkmaya başladım. Karın kıvamı gerçekten çok güzeldi. İp boyu bitene kadar ara emniyet atma ihtiyacı duymadım ve bittiği noktada T profil ile istasyon kurdum. Kurduğum istasyona kazmam ile back up aldım ve en son ipi kendi kemerime girdim. Çıkmasını bekleyeceğim çok insan olduğu için kazmamın kaşık ucu ile kendime oturacak bir nokta yaptım ve çantamın üzerine oturup gelecek olanlara seslendim.  Pursik düğümü ile ekip bulunduğum noktaya sırası ile geldi. Kenan abi rotanın sonraki kısmını kolay gördüğü için Rukiye ile birlikte emniyetsiz çıktılar. Çıkarken de kafama bolca sert kar parçası düştü ama kaskım beni korudu. En son Özgür de yanıma geldikten ve T profil ile ipi çantama attıktan sonra yaklaşık 60 metre kadar bu şekilde ilerledik. Buluştuğumuz bu noktada aramızda konuşarak ip açmadan dikkatli bir şekilde ilerleyebileceğimize karar verdik.  Bu şekilde 100-120 metre arası daha çıktıktan sonra rota bitti. Çıktığımız noktada hafif bir korniş vardı.

Rotanın bitimindeki az birikmiş korniş tabakası

Kılçığın hemen yanından kulvara girdiğimiz nokta

11.16 Rotayı bitirdik. Bir şeyler atıştırıp sıcak bir şeyler içtikten sonra Yamaner’e bakmak için yola koyulduk. Rukiye ve Melike bizimle gelmeyip kampa dönmeyi tercih ettiler.

Yamaner Rotasına inmeden hemen yukarıda artık kara batmaktan yorulmuştuk bile. Yamaner rotasının da bu saatte aynen batak kar olacağını düşünüp geri döndük. Geri dönüşümüz farklı bir rotadan oldu. Kulvar olmayan ara sıra kayalardan çıktığımız bu isimsiz rota bizi karın batak ve ıslak olması sebebiyle sabahki çıktığımız rotadan çok daha fazla yordu.

14.30 Kamp alanına vardık.

31 Aralık Pazartesi

Saat 09.00 da kamp alanını terk ettik.

Öneri ve Ek Bilgi:

1-)Nowill, Ayı İni veya Yeni Varyant ve Yamaner rotaları kazma ve krampon teknikleri ile başlangıç çıkışları için çok uygun gözüküyor. Ayrıca daha tecrübeli dağcılar Uludağ Wolfram bölgesindeki rotalardaki kar durumunu uygun bulmadıkları kış döneminde kuşaklıkaya uğramadan inmesinler bence. Çünkü dağın bu yüzü kışın sert kar imkanı sunabilir ve günübirlik antrenman için de bu rotaları tırmanabilirler.

2-) Yamaner rotası sabah erkenden güneş alıyor, rotadan tırmanmayı düşünenker keyifli bir tırmanış için bunu göz ardı etmesinler.

3-) Bu faaliyette karda çadırı sabitlemek için cd kullandım. Bence çok sağlam oldular rüzgara karşı da dayanıklı olacaklarından eminim. Az yer kapladığı ve hafif olduğu için aluminyum kar kazıklarından avantajlı olmalarına rağmen kardan çıkartırken kazma darbeleri yüzünden parçalanabiliyorlar.

4-) Kuşaklı kaya adı Uludağ’ı tüm sırt hattı boyunca bir kuşak gibi saran yaklaşık 10 km boyunca devam eden ince uzun bir kaya grubunun başladığı nokta olduğu için bu adı almıştır.

5-) Nowill Kimdir sorusuna yanıt için Serkan Ertem’in tirmanis.org da yayımlanan Uludağ’ın Nowill’i makalesini öneriyorum.

( http://tirmanis.org/alpinizm/genel/Uluda%C4%9F%C4%B1n_Nowilli.html )

Soru ve görüşleriniz için: ali_kayaturan@yahoo.com