Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2013 » Kızılkaya Faaliyet Raporu
Resim-3- Caner ile zirve fotoğrafı. YTUDAK tsihrtümüzü unutunca bizde haritamıza YTUDAK yazdık. (Arkada Direktaş ve Üçköşesivrisi)

Kızılkaya Faaliyet Raporu

Faaliyet: Kızılkaya (3772mt)

Tarih: 24 Haziran 2013

Ekip: Ali Kayaturan – Mehmet Caner Ilgaz

Kamp yeri: Çelikbuyduran (3200mt)

Malzeme: Kask, ip, çeşitli sikkeler, perlon, kemer, HMS, ATC, pursik…

Yazan: Ali Kayaturan

07.00: Kamp alanı olan Çelikbuyduran’dan biraz aşağıya doğru indikten sonra Başlangıç grubu Eznevit ve Karasay’a giderken onlarla birlikte Karasay geçidi’ne kadar çıktık.

08.20:Geçitte Rauf’tan rotanın detaylı tarifini aldıktan sonra yollarımızı ayırdık.

08.45: Tırmanışa başladık.

rsm 1

Resim-1- Kırmızı ile çizdiğim takip ettiğimiz rotayı ifade ediyor. Turuncu 3 çizgi orada bulunan 3 adet yatay kar çizgisini gösteriyor ve yeşil tek çizgi de hemen üzerinde bulunan yelken şeklindeki kayayı ifade ediyor.

Rotanın tarifine gelince: Biz fotoğrafın çekildiği nokta olan geçitten öncelikle turuncu ile gösterdiğim 3 kar çizgisine gitmeyi hedefledik. 3 kar çizgisine gelince de yeşil ile gösterdiğim yelken kaya solumuzda kalacak şekilde düz bir tırmanış hedefledik.

10.00 :  Zirveye vardık. Almanların zirveye çıktıkları zaman söyledikleri gibi BERG HEIL diye bağırdık. Zirve defterini okuduk. Bizden önceki son çıkış Nisan 2013 te yine YTUDAK’dan Rauf, Hümeyra,Berkcan ve Yunus tarafından yapılmış. Zirve defterine Gezi Olaylarına ithafen yazılarımızı yazdık. Ve ben zirve defterine küçük bir hediye bıraktım. Çıkarsanız görürsünüz ne olduğunu…

Tırmanış sırasında hiç ip açmadık. Teknik zorluğu 3 derece olabilir. Tırmanışın hiç zor olmadığı ve bu yüzden ip açmayacak kadar kolay bir rota olduğu halde çok dikli tırmanmak lazım. Çünkü ip açmayacak kadar kolay olduğu halde düşülürse ciddi sakatlanmalara sebep olabilecek kadar da dik bir rota.  Kısacası sadece bu yüzden tehlikeli bir yer bence. Ayrıca set set oluşumu sebebiyle slap kaya üzeri çarşak var. Yani son derece kaygan olabiliyor. İp açılsa bile kata kullanmaya hiç gerek olmayacaktır. Yer yer özellikle bazı set geçişlerinde 4, 4+ zorluk derecesini bulan kısa bölgeler mevcut. Ancak bu noktalar çok kısa olduğu için bir sıkıntı çıkartmamakta.

Resim-2- Bahsettiğim set set oluşumu bu fotoğrafta gözlemleyebilirsiniz. 3,4 metre uzunluğundaki setler arası 3 derecelik kaya tırmanışı şeklinde özetleyebiliriz bu rotayı. (Caner tırmanırken )

14.30 : Zirvede 3 saat kadar Sinan’ın gelmesini bekledik. Sinan rotayı bizim belki de şans eseri tutturduğumuz kadar hızlı bulamadığı için bizden 1.5 saat kadar daha fazla sürdü gelmesi. Zirvede bu kadar uzun süre beklediğimiz için başımıza güneş geçti ve akşam çok ciddi bir baş ağrısı çektik Caner ile birlikte.

İniş: Zirvenin hemen orada bir kaya babasına bağlı çok uzun bir perlon var. Bu perlondan 30 metre ip inişi yaptık.

Resim-4- Zirvede bulunan kaya babasına bağlı uzun perlon. (1.ip inişi)

Zirveden 30 metre indikten aşağıda bulduğumuz iki sikkeli istasyon.

Zirveden 30 metre indikten sonra çıkarken gördüğümüz iki sikkeli istasyonu kullanarak tekrar 30 metre daha ip inişi yaptık. Resimde Kırmızı ile gösterdiğim istasyonun bulunduğu bu çatlak hattı aynı zamanda tırmanırken kullandığımız rotadır.

Arkada Alaca ile Kaldı ve aşağıda kızılkaya çarşağı. ( İkinci ip inişi sırasında Ali )

Arkada Alaca ile Kaldı ve aşağıda Kızılkaya çarşağı. ( İkinci ip inişi sırasında Ali )

Resimde benim hemen sırt çantamın arkasında bulunan çıkıntı solunuzda kalacak şekilde sürekli sağa doğru iniş yaparak inebilirsiniz. Biz bundan sonra ip açmadık. Özellikle setler slap kaya üzeri çarşak olduğu için dikkatli bir şekilde inilmesi gerekiyor. İniş çıkıştan daha tehlikeli olabilir. Ayrıca yine iniş çıkıştan daha uzun sürüyor.

EK BİLGİ:

Kızılkaya Dağı Jeolojik Oluşumu  ( Tünemiş Senklinal )

Kızılkaya Aladağlar bölgesinin en yüksek bölgesi olduğu halde aslında oluşumuna yeryüzünün en alçak noktalarından birisi olarak başlar. Sıra dağların oluşumunu bir dalgaya benzetecek olursak, senklinal (içbükey)bu dalganın yeryüzünde aşağıya doğru çöktüğü ve Antiklinal (dışbükey) ise dalganın yeryüzünde yukarıya doğru çıktığı bölgeleri temsil eder. Türkçesi Tünemiş Senklinal ve İngilizcesi Perched Syncline olan bu dağın faaliyet raporunda da bahsettiğim set set oluşumu resimlerden de çok açık gözükmektedir. Bu set set çöküntülü oluşum aslında genel olarak diğer yüksek sıradağların oluşumundan çok farklı bir oluşumdur. Setlerin oluşumu iç bükey bir şekilde sıkışan ve yükselen dağdın aynı zamanda çökmesi sebep olur.

Peki bir senklinal olan Kızılkaya nasıl oluyor da Aladağlar’ın en yüksek zirvesi olabiliyor? Bunun için lütfen bu dağı tırmanmadan önce şu http://www.su-meru.com/arsivler/3509 makaleyi okuyunuz. Böylece dağı tırmanırken daha çok keyif alacağınızdan eminim.