Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2019 » Beşparmak Kuzeybatı Duvarı İspanyol 1974 Rotası Tırmanış Raporu

Beşparmak Kuzeybatı Duvarı İspanyol 1974 Rotası Tırmanış Raporu

Rota: Beşparmak Kuzeybatı Duvarı, İspanyol Rotası

Ekip: Ender Gençer, Mahmut Oflaz

Tarih: 13/08/2019 Salı

Malzemeler: Kişisel emniyet malzemeleri, 2*60 m yarım ip, 1 set Cam, 1 set takoz, 12 adet ekspress, kilitli karabinalar, çeşitli sikkeler, 2 çekiç, 2 nutkey, perlonlar (2*120, 4*60, 1*180), yardımcı ipler, kişisel ilk yardım çantası

Yazan: Mahmut Oflaz

Pazar akşamı rota dönüşü 16.00 gibi  kampı Tekepınarı’ndan yukarıya, Dipsiz Göl’e taşımaya koyulduk. 2 kişi teknik malzeme, kamp malzemeleri ve içme suyu derken bir hayli yük vardı, 2 kerede taşımayı planlıyorduk. Ulvi abi şansımıza katırlarla boş geçiyordu. Teknik malzemeleri ve suyu ona verdik, sadece kamp ağırlığıyla arkasından yukarı çıktık.

Pazartesi günü rest günümüzdü. Bugün bolca kitap okuyup goygoy yaptıktan sonra akşama doğru rota tabanına malzeme bırakmayı ve rotaya yakından bakmayı düşünüyorduk.

Saat 16.00 civarı Tamer’ler de Dipsiz Göl’e gitmek için yanımıza geldiler ve hep beraber malzemeleri rota tabanına kadar taşıdık. Tamer bizi biraz da betaladı sağolsun. Kampa dönüp akşam yemeğinin ardından uyumaya çalıştık. Salı sabahı alarmları ertelemeden 04.30’da kalktık. Her zamanki gibi iştahım bu saatlerde yerindeydi. Saat 05.45 gibi çadırdan çıktık ve yürüyüşe başladık. 06.45’te ilk ip boyunu tırmanmaya başladık. Rota tabanındaki su kovuğunun olduğu etabı free geçerek sete geldik ve burada ipe girme kararı aldık.

Rota geneli oldukça çürük ve yer yer emniyetsiz tırmanışlar içeriyor. Tırmanış derecesi olarak zorlu bir ip boyu içermiyor. Tırmanış hissini yalnızca 9. ip boyundaki dışa atan çatlakta hissetim diyebilirim. Bence tırmanış rotasından ziyade iniş rotası daha keyifliydi.

İzlediğimiz rota kırmızı ile çizili hattır. Turuncu kısım yanlış ilerlediğim çürük baca hattıdır.

1. İp boyu (V-, 55m)

Su akıntısının olduğu yerden free yükselip sette malzemeleri ayarladık ve lider gitmek için hazırlandım. İstasyon kurmadan yükseldim. Bu ip boyunda malzeme atacak çok yer yok ve malzeme aralıkları oldukça açık. 25-30m tırmanıp hafif sağa doğru yan geçişin ardından bacamsı yerden yükselmeye devam ettim. İp boyu yan geçişle beraber zorlaşmaya başladı. Setimsi yerde istasyon kurdum.

2. İp boyu (III+, 25m)

Ender artçı olarak gelip beklemeden diğer iniş yapacağımız sete yükseldi, ben de peşi sıra gittim.

Ender iniş yapacağımız sete doğru ilerliyor.

3. İp boyu  (III, 25m)

Bu ip boyunda malzemeleri rahat sette yeniden düzenledik. Ben önce  yaklaşık 10 metre rahat yerlerden down climb yapıp daha sonra baca yapısına kadar yan geçiş yaparak istasyon kurdum. Ara emniyet atılmadı.

Ender iniş yaparak baca etabına doğru ilerliyor.

4. İp boyu (V-, 35m)

Baca etabı oldukça sağlamdı ve içinde ve sonunda birer sikke vardı. Ara emniyet imkanı da oldukça fazlaydı. Hızlıca bu ip boyunu bitirdim ve Ender’den malzemeleri alıp diğer ip boyuna başladım.

Sağlam baca etabında ilerliyorum.

5. İp boyu (III, 55m)

Rahat kulvarı takip ederek hafif negatif bacanın içerisinde istasyon oluşturdum.

6. İp boyu (V-, 60m)

Ender’le malzemeleri değiştikten sonra topoyu inceleyip gitmemiz gereken yön hakkında emin olduktan sonra Ender tırmanmaya başladı. Bacadan sonra rota slab, çürük, emniyetsiz etaba başlıyordu. Slab etap boyunca Ender malzeme atamadan istasyona vardı. İstasyona varırken hilale benzer bir hat izledik ve mağaramsı bir oyuğun sağ tarafına istasyonu oluşturduk.

7. İp boyu (III+, 50m)

Mağaramsı setten sonra sağ yüzeydeki slab etaplardan bir ip boyu yükseldi. Bu ip boyu sonunda bir babadan istasyon oluşturdu. İp boyu genel anlamda rahattı; çok çürüklük yoktu ve emniyet imkanı boldu.

Artçı olarak yükseliyorum.

8. İp boyu (III+, 60m)

Ender’den malzemeleri alıp hazırlandım. İp boyu geneli rahattı, sola diyagonal şekilde slab etaplardan yükseldim. Ancak sete ulaşınca sola geçip kulemsi yapıya varmak yerine görünürdeki baca hattına doğru yükseldim. Bacanın girişinde gördüğüm pursik beni şaşırttı. Buraya giderken girdiğim baca çok çürüktü ve babanın yanına gelince hattın devamının gidilemeyecek kadar çürük ve negatif olduğunu fark ettim. Ender sete ulaşınca ona setin soluna gitmesini ve istasyon oluşturmasını söyledim. Ondan komut geldikten sonra downclimb yaparak, neredeyse bütün bacayı temizleyerek, Ender’in yanına ulaştım ve malzemeleri tekrar düzenleyip diğer ip boyu için hazırlandım.

9. İp boyu (V-, 60 m)

Bu ip boyu en zevk aldığım ip boyuydu. Dışa atan fakat oldukça sağlam çatlak hattı boyunca tırmandım. Sağa travers atmam gerekecekti. Burada istasyonu kurmak yerine traversi yaptıktan sonra kurdum ama ip biraz sürttü. İp yönetimi zor oldu.

10. İp boyu (IV-, 40 m)

Ender’e malzemeleri verdim ve topoyu inceleyip son ip boyunu nerede bitireceğimizi konuştuktan sonra Ender tırmanışa başladı. Güneşle ilk defa bu ip boyunda buluşmuştuk. Rahat kulvar etabını takip ederek sırta ulaştı. Ben de hızlıca ardından tırmandım. Ben de sırta ulaştığımda saat 14.20 idi.

Son ip boyu Ender rahat kulvarda

İniş: 15.00’e kadar zirvede bir şeyler yiyip, fotoğraflar çekip, araşmalar yaptıktan sonra iniş için bizi uzun bir yürüyüş bekliyordu. Önce Beşparmak’tan alçaldık. Çağalınbaşı’nın Yedigöllere bakan yüzünden travers yaparak sırtına çıktık. Çağalınbaşı’nın sırtından sonra Yıldız başı, Yıldız batı zirvelerinin sırt hattı boyunca ilerledik. Hedefimiz Akçay geçidinden aşağı inmekti. Bu sırt hattına yürümek bana rotadan daha çok zevk verdi, bazı yerlerde kılçık geçmemiz gerekti. Akçay geçidindeki uzun ve dik çarşaktan Dipsiz Göl’e indik, oradan da Cımbar oba yerindeki kampımıza vardık. Vardığımızda saat 17.30’du.