Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2012 » Campanila Basso Fehrmann Rotası – İtalya

Campanila Basso Fehrmann Rotası – İtalya

Aykut Türem’in kesin bu rotaya girin tavsiyesi üzerine çok düşünmedik ve bu rotaya girmeye karar verdik. 19 günlük İtalya faaliyetinin hedef rotası olarak bu rotayı seçtik. 1908 yılında ilk çıkışı yapılan rotaya (IV+) derece zorluk verilmiş. Fakat eski yılarda açılan bütün rotalarda olduğu gibi derecesine göre oldukça sert bir rota. Bölgede yapılacak tırmanışlarda kesinlikle rotanın ilk çıkışının ne zaman olduğu göze alınmalı. İlerleyen yıllarda rotanın derecesi (V-) olarak değiştirilmiş. Kaya oldukça sağlam. Küçük bir bölüm dışında yerinden oynayan en ufak bir kaya parçası bulunmuyor. Rota genelde aşağı çekerli büyük tutamaklar barındırıyor. Bunun yanında her ip boyunda küçük negatif hamleler içeren çok keyifli bir rota. Rota genelinde hazır sikkeler ve bazı bölümlerde hazır istasyonlar bulunuyor. Son iki ip boyunda ara emniyetin sıkıntılı olması sebebiyle sikke sayısı o bölümlerde daha fazla.

Rotanın uzaktan görünümü

Ekip: Sinan Bayar, Sefa Börtücen

Kullanılan malzemeler: Çift ip, 1 set takoz ve takoz anahtarları, 9’lu friend set, 10 sikke, 2 kaya çekici, 2 hegzantrik , 13 ekspres, 7 kilitli karabina, perlonlar, katalar

Bölge:  Brenta/Dolomitler

Notlar:

1. Rotayı Türkiye şartlarına uyarlamak adına ip boylarının kendi hissettiğimiz zorluklarını da ekliyorum.

2. Bölgede Rıfugıo Tosa*’nın yanına izin alarak çadır kurduk. Bizim dışımızda çadırda kalan kimseye rastlamadık. Bölgedeki tırmanıcılar dağ evlerinde konaklıyorlar.

Saat 06.00 gibi Rıfugıo Tosa*’nın yanındaki çadırımızdan ayrılıyoruz. Rotanın altına ulaşıp, hazırlıklarımızı tamamladığımızda saat 07.30 ‘u gösteriyor.

1. İp Boyu

1. İp Boyu: Sonradan öğrendiğimiz üzere orijinal hattın daha sağından başlamışız. 30 metre tırmandıktan sonra orijinal hatla birleştiğimiz yerde  hazır istasyon bulunuyor. Orta bölümlerinde 3 metre kadar çürük bir bölüm var. Rotadaki tek çürük pasaj burası. Muhtemelen orijinal hattan daha zor, kısa ve sert hamleler içeriyor.(V)

2. İp boyunun girişi

2. İp Boyu: Görece pozitif ve sağlam kaya üzerinde yükseliyor. 40 metre sonunda sette son buluyor. Özellikle zor hamlelerden önce hazır sikkeler bulunuyor. Kaya babasından istasyon kuruyoruz.(IV)

2. İp boyu sonundaki set

3. İp Boyu: Sete çıkıldıktan sonra 20 metre sağa serbest ilerleniyor. Buradan yukarıdaki dihedrale doğru giriş kısımları kolay, sonraki kısımları zor olan etaplar var. Rota bu ip boyuyla birlikte dihedralin içinden devam ediyor. Dihedral nispeten daha zor kısa negatif hamleler barındırıyor. 45 metre sonunda hazır sikke, 1 takoz ve 1 friend ile istasyon kuruyoruz. İp boyunun uzunluğu 45 metre.(IV+)

3. İp boyu

3. İp boyu yukarıdan

3. İp boyunun sonu

4. İp Boyu: İp boyu dihedralin içerisinden çatlak hattını takip ediyor. Rotayı takip etmek bu bölümlerde kolay. Dihedralin sonundaki ufak sette istasyon bulunuyor. İp boyunun uzunluğu 40 metre. (IV+)

4. İp boyunun girişi

5. İp Boyu: Dihedralin sonundan sağa çapraz yükselerek devam ediyor. Birkaç hamle haricinde giriş kısımları kolay. Sonrasında biraz zorlaşsa da genel olarak kolay bir ip boyu. 45 metre sonunda hazır sikke ve takozdan istasyon kuruyoruz.(IV-)
6. İp Boyu: Rota takibi bu bölümde biraz kafa karıştırabilir. Sağdan gidildiğinde çatlak hattı ve hazır sikkeler bulunuyor. Boşluklu tırmanış bu ip boyunda başlıyor. 40-45 metre sonunda ufak bir sette hazır istasyon bulunuyor.(V-)

7. İp boyunun girişi

7. İp boyu: 7. Ve 8. İp boyları rota üzerindeki 2. Dihedralin sağ yüzeyinden devam ediyor. Dihedralin içerisinden başlayan bu ip boyu daha sonra sağ yüzeye geçiyor. Bu yüzeyde boşluk hissi çok fazla. Yüzeyde neredeyse ara emniyet hiç yok ama çok fazla hazır sikke bulunuyor. Diğer ip boylarına göre sert bir ip boyu. 46-48 metre sonunda hazır 2 sikkeden istasyon kuruluyor. (V+)

7. İp boyunun sonu

8. İp boyu: Boşluklu tırmanış bu ip boyunda da devam ediyor. Ara emniyet bu bölümde de sıkıntılı. Hazır sikkeler yine var. Bu ip boyunda ara emniyet için ilk defa kendi sikkemizi kullanıyoruz.. Hattın sonunda 7-8 metrelik çok rahat olmayan bir yan geçiş var. Bu yan geçişle dihedralin sonuna ve buradan devam eden patikaya bağlanılıyor. Bu ip boyuda oldukça sert. Son kısımdaki yan geçiş sebebiyle ip sürtünmesi bu ip boyunda fazla. 46-48 metre sonunda sette son buluyor. (V+)

Rotayı bitirdiğimizde saat 21.00 geçiyor ve hava kararmak üzereydi. Patikayı takip ederek önceki gün İtalyan tırmanıcıların bahsettiği iniş zincirlerini bulmak için kulenin arkasına dolandık. Burada bulduğumuz iniş istasyonunun kenarında diğer istasyonun kaç metre aşağıda olduğu yazıyor.

İniş istasyonu

İstasyon Noktaları

İnişe başladığımız sırada hava kararmıştı. İstasyonlardan iki adet 40 bir adet 50 metrelik iniş yaptık. Fakat havanın kararması, sis ve başlayan yağmur nedeniyle muhtemelen bir iniş istasyonunu kaçırdık. İndiğimiz setin aşağısında ne olduğunu göremediğimiz için plansız bivağa karar verdik. Gece yağan sağanak yağmur nedeniyle ıslak ve uykusuz geçen bir gecenin ardından, 04.30 gibi havanın aydınlanması ile inişe devam ettik. Bulunduğumuz sette kaya babasına perlon bırakarak 40 metre aşağıya kar alanına indik. Önce kar alanından sonra çarşaktan inerek patikaya bağlandık ve saat 07.00’da çadırımıza ulaştık.

Bu keyifli rotayı bize tavsiye ettiği ve yaptığı her türlü kroki, guide v.s. yardımlarından dolayı Aykut Türem’e teşekkür ederiz.

*rifugio: İtalyancada sığınak anlamına gelen bu kelime bölgedeki dağ evleri için kullanılıyor.