Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2012 » Lahitkaya Kuzey-Batı Sırtı Rotası
Arkada tırmanıp geri indiğimiz sonra geldiğimiz sırt

Lahitkaya Kuzey-Batı Sırtı Rotası

Rota: Lahitkaya Kuzey-Batı Sırtı Rotası (Aladağlarda 50 Rota/S.28)
Ekip: Fatih Balcı, Burak Çağatay Gülmez
Tarih: 22-24 Temmuz 2012
Malzeme: Çift İp, 10 Sikke, Kaya Çekici, Çeşitli boyutlarda 10 yaylı takoz, 5 hekza ve bir set takoz, Kata, Ekspres, kilitli karabinalar, perlonlar.
Yazan: Burak Çağatay Gülmez
Ekleme ve Düzenleme: Fatih Balcı

22 Temmuz Pazar

Cumartesi 21:00’da İstanbuldan Niğdeye doğru yola çıktık, 3 gün olarak planladığımız faaliyetimizde plan: Pazar günü Sulağankeler bölgesine kamp atıp, ertesi gün Lahitkaya Kuzeybatı sırtı rotasını tamamlamak, Salı günü ise nispeten kısa ve kolay olan Keşiftepe rotasına girmekti.

Otobüsümüz saat 07:45 gibi Niğde merkez otogarına girdi, kahvaltı, dinlenme derken saat 09:30 Çukurbağ minibüsüne yetişmek üzere 09:00’da eski otogara geçtik fakat ilk  araç 10:00’daymış.

10:00 aracı ile Salim abinin evine geçtik. Yürüyüşümüzün çok uzun olmayacağını bildiğimizden oyalanarak, fazlalıklarımızdan kurtularak, 12:00 gibi Salim abinin Suzukisi ile yola koyulduk. 12:45 civarı Emli vadisinde ormanda gidebileceğimiz son noktaya geldik. Salim abi ile vedalaşıp, öğle sıcağının geçmesini beklemeye koyulduk, 16:00’ya kadar uyur dinleniriz diye düşünsek de gerek sinekler, gerek karıncalar buna müsaade etmedi.

16:00’da Sulağankeler bölgesine doğru yola çıktık, ağır çantalarımız yüzünden beklediğimizden uzun süren yürüyüşümüz, 2 saat sürdü.

Su durumu: Sulağankelerde su durumu fena değildi, bölgede çobanlık yapan arkadaşın hortum için hazırladığı düzenekten nispeten temiz su günün her saati bulunmakta ancak sabahları azalmakta. Ayrıca daha yukarıda kayaların üstünden de su akmakta ancak oradan aldığımız su içinde minik kurtçuklar görünce suyu aşağıdan topraktan süzüldükten sonra almak daha mantıklı geldi.

Hava durumu: gündüz çok sıcak olmasına rağmen güneş batınca sürekli bir rüzgar oluyor, bu yüzden akşam için rüzgar geçirmez bir dış katman almak mantıklı olacaktır.

Yemek, dinlenme, sohbet, rotayı kesme aktivitelerinden sonra saat 05:45’te uyanmak üzere 10:30 gibi yattık.

23 Temmuz Pazartesi

Çadırın dış tentesini yanımıza almamamıza rağmen gece pek soğuk olmadı, ancak gece oldukça rüzgarlıydı.

Kahvaltı, hazırlık derken saat 07:45 gibi rotaya gitmek üzere vadiyi kestik. 08:15 gibi rota dibine gelip hazırlandık. Rotaya girdiğimizde saat 09:00 olmuştu. Fotoğraftaki hat üzerinden  yükselmeye başladık, basit bir rampadan önce sağa sonra sola doğru yan geçiş yaptıktan sonra kulvarın  başlangıcına girmek üzere (V-) derecelik bacanın üst kısmına denk gelen yerde yan geçişe devam edilirken, vasat bir sikke ile çift ipin birini açtık. (Fotoda işaretli 1 Numaralı Kısım) Kısa bir yan geçişten sonra kulvarda yükselmeye başladık. Çizimde kesikli çizgilerle gösterilen alan kulvar içindeki tırmanışı temsil etmektedir. Kulvar içinde tırmanış, zevkli, kayalar sağlam ancak yer yer baca şeklinde olan rotalara sırtımdaki çantanın hacimli olması (Deuter Guide 45+) nedeni ile ip açmadığımız kısımlarda tırmanırken bazen zorluklar yaşadım.

Kulvarın içindeki ip açılan yerler şöyle:

3. ip boyunda da aynı şekilde çift ipin biri açıldı ve 4 numara yaylı takoz, başlangıç noktasında istasyon olarak kullanıldı (başka malzeme, ara emniyet vs gerek kalmadı)

4. ip boyunda, derin bir boğazı andıran kulvara girerken ip açılmadı. Burada Tunç’un rota tarifindeki gibi kar üzerindeki dik bir bacamsı çatlak üzerinden değil bunun sol tarafında kalan ve daha kolay görünen bir etaba girildi. Çanta ile zor anlar yaşadığım yer burası oldu.

5. ip boyunda ip açılmadı ve rotadan iyice sol tarafa doğru uzaklaşmak zorunda kaldık.  Saat: 11:30 olmuştu. (Belki girişinde kar olan orijinal rotanın girişi de buraya çıkıyordu? )

6. ip boyunda galiba ile kez çift ip açıldı ve tekrar hafif sağa doğru geçildi (Büyük ihtimalle burada orijinal rotanın doğrultusuna geri dönmüş olmalıyız, çünkü daha sağ tarafta mantıklı bir tırmanış hattı yoktu) Bu ip boyunda, mağara benzeri bir oyuğun önüne doğru hafif bir yan geçişle yaklaşıp burada istasyon kurduk. Buradan sağlam kayalı ve bol ara emniyetli, dik ve bacamsı kulvarı tırmanarak daha büyük bir mağaranın ağzına ve büyücek bir kaya kütlesinin altına girerek sıkıştık.

Burada da muhtemelen orijinal rotadan tekrar uzaklaşmış olabiliriz, Orijinal rota tarifinde, tam da bu ip boyunda bir sırta varma ve yan geçme durumu söz konusu. Halbuki biz bu ip boyunu geçerken, sırta varmadan sağa doğru yönelen bir yan geçiş fark ettik ama dik tırmanmayı tercih ettik. Buraya kadar Fatih lider gitti.

Fatih lider gidiyor, 4 numaraları yaylı iş başında

7. ip boyunda, sıkıştığımız rahatsız ve dik mağara önünden, bu defa ben lider girdim, beklediğimden oldukça sert ve bol yusuflu bir yan geçiş yapmak zorunda kaldım.

8. ip boyu: 7nci ip boyunu 8- 10 metre gibi veya hatta daha da kısa bir mesafede tuttuk. Çünkü bir sonraki hamlemizle, altında sıkışıp kaldığımız kaya kütlesinin üstüne çıkacaktık ve iplerimiz çok fazla dolanacaktı. Yan geçişi yer yer yapay tekniklerle geçtikten sonra,  su akmış, slab ve kaygan, rahatsız, küçük bir sette 2 yaylı ve 1 hekza’dan oluşan hayvani bir istasyon kurdum. Ardında yine lider giderek, 15- 20 metre kadar yukarıda rahat ve güneşli bir sette bir sikke, bir hekza’dan istasyon kurdum.

Saat 14:00 gibi fotoda işaretli 2 No’lu noktada ilk molamızı verdik, rota beklediğimizden uzun sürüyordu, bunu rotayı ilk defa tırmanmamıza ve belki de kulvar içi tırmanışta rotayı yanlış yorumlamış  olabileceğimize  veriyorduk.

Mola Verdiğimiz Yer

Bir şeyler atıştırdıktan sonra kısa süre içerisinde zirve kütlesinin altında olacağımızı düşünürken, yapacağımız yan geçişi bir türlü bulamıyorduk, izlediğimiz hatlar uçurumla kesiliyordu ve kaya gittikçe daha da çürük hale geliyordu.

K. Batı Sırtının bıçak gibi kesildiği yere kadar ipten çıkarak yürüdük (Saat 16:20) Sırtın kesildiği yerde, bir çok kararsızlıklardan sonra ileriye doğru (Lahitkaya kütlesine doğru) ilerlemeye devam ettik. Tam anlamıyla bıçak sırtı, hatta kılçık yapıdaki bir sırt sistemini geçtikten sonra, çok dik ve kaçış imkanı olmayan bir yere gelindi (Fotodaki 3 No’lu nokta) Tırmanış boyunca tırmandığımız en çürük kısım burasıydı. Ancak bu nokta da bir yamaca çıkmıştı. (Bu arada burada gördüğümüz baba üzerindeki iniş için bırakılmış pursik iyice kafamızı karıştırdı yanlış yolda mıydık yoksa?) Bir çıkış yolu bulamayınca bu noktaya gelirken gördüğümüz kuzey rotasının bağlandığını düşündüğümüz yere inmek üzere hemen yanındaki dik ve çürük çarşak akıntısından bir baba emniyeti ile Fatih iniş yaptı, ancak iniş düzgün bir yere çıkmayınca solunda kalan kısma tırmanıp, tek sikke emniyeti ile  beni yanına aldı.

Arkada tırmanıp geri indiğimiz sonra geldiğimiz sırt

Buradan itibaren, bütün Lahit kütlesini sola doğru ve hiç ip açmadan yaklaşık II derecelik yürüyüşlerle kat ettik. Saat 20:30 olduğunda Lahite III+ ile bağlanan kulvarlardan geçmemiz gerektiğini ve boşluktan dolayı burada ip açmamız gerektiğini anladık. Fatih tek ip açarak, uzun bir yan geçiş ile böyle bir kulvarın altına geldi. Burada yine  günün kahramanı 4 numara Camalotu yerleştirerek tek aletten bir istasyon oluşturdu. Ben gelince (hava artık iyiden iyiye karardığında) III+ olmasını umduğu ama kesinlikle en az IV veya IV + olan ve orta yerinde yarım yamalak bir sikke çakılmış  (5 No’lu noktada) kitap benzeri bir yüzeyden tam 1 ip boyu yükseldi. Yukarıda rahat bir sette bir babadan emniyet alarak, beni yanına aldı.( Fotoda işaretli 4-5 No’lu noktalar arasında)

Saat 20:45 gibi rotanın teknik tırmanış kısmını bitirdiğimizi düşünüyorduk artık (irtifa yaklaşık 3060m) fakat ikimizde tükenmiştik. Bu bitkinlikle devam etmek ikimize de anlamsız geldiğinden, çantamızdaki yiyecek, su gibi stokları değerlendirdikten sonra plansız bivak yapmaya karar verdik. Uygun bir kaya dibi bulup geceyi orada geçirdik. (Fotoda işaretli 6 no’lu nokta)

Gece beklediğimizden soğuk geçiyordu, esen rüzgarın ara verdiği boşluklarda kısa kısa uyuyarak nihayet sabahı ettik. Bu arada Alüminyum battaniyenin önemini bir kez daha anlamış  olduk.

Bivak Noktası

24 Temmuz 2012

Bu plansız bivak ve yalan olan keşiftepe rotası morallerimizi çökertse de doğan güneş ile birlikte moraller tekrar yükseldi. 6:30 gibi toplanıp çantaları klasik rotanın birleştiği sırtta bırakıp 06:55 gibi zirveye ulaştık.

07:10 gibi dönüşe geçip klasik rotadan indik. İnişte sağa geçmeyip bir süre soldaki kütlenin yanındaki çarşak akıntısından iniş yaptıktan sonra kısa bir slab kaya inişinden sonra, gereksiz vadiyi inip çıkmamak adına yine solda kalarak genelde düzlük patikadan çadırımıza ulaştık. Saat: 10:00 olmuştu. Bugünkü tırmanış iptal olduğundan biletlerimizi erkene alıp dönmeye karar verdik. Hava çok sıcak olduğundan kampı toplayıp ormana indik, (İniş yaklaşık 1 saat 15 dakika) yemek yedikten sonra,  Salim abi ile buluşup dönüşe geçtik.

Notlar:

• Kampta: Turkcell iyi çekiyor, Vodafon çekmiyor.
  • Zirvede: Vodafon çekiyor, Turkcell ile konuşma yapılamıyor ancak çekiyor.
  • Kıyafet olarak uzun kollu sentetik bir kıyafet ile  kapri bu mevsimde yeterliydi benim için, ancak geceye kaldığımız için çantama aldığım polar yelek çok işimize yaradı.
  • Takoz neredeyse hiç kullanılmadı çatlaklar oldukça geniş, hekza ve büyük boy (En çok 4 numara kullanıldı) yaylı takozlar çok kullanışlı oldu.

Bu tırmanışı gerçekleştirdiğim sevgili partnerim Fatih Balcı’ya ve her zaman olduğu gibi lojistik konusunda bize her türlü yardımı sağlayan Salim Üçel’e  teşekkür ederim.

İzlediğimiz Rota

Cevapla

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.