Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2014 » Kaçkar Büyük Buzul Rotası

Rota: Kaçkar Büyük Buzul Rotası

Tarih: 08.09.2014 Pazartesi

Ekip: Mehmet Caner Ilgaz, Berkcan Akbulut

Ekipman: 60 metre yarım ip, 3 adet buz vidası, 3 adet bıçak sikke, kişisel ekipmanlar

Yazan: Berkcan Akbulut

Başlangıç eğitim faaliyeti için geldiğimiz Kaçkar’da müsait bir günde Caner ile Büyük Buzul rotasına girmeyi düşünüyorduk. Eğitimin yoğun olmadığı pazartesi günü girmeye kadar verdik.

Büyük Buzul

Gece saat 2:30’da hazırlanmak üzere kalktık. Sıcak bir çorba içip hazırlandıktan sonra sabaha karşı saat 4’de kamp alanından ayrıldık. 40 dk yürüyüşün ardından büyük buzulun altına varmıştık. Havanın aydınlanmasını bekledik ve saat 5:30’da kramponlarımızı giyip buzula girdik.

Rotaya başlamadan önce

10 dk içinde buzulun ilk girişindeki dik kısmı geçip daha rahat olan kısmına geldik. Buradan sonra buzulun ana çatlağına kadar neredeyse yürüyerek yükseldik. 6:50’da ana çatlağa geldik ve mola verdik. Ana çatlağın en solunda bulunan kütlenin üzerinden ana çatlağı geçmeyi kararlaştırdık. Asıl bizi zorlayacak kısmın ana çatlaktan sonra olacağını biliyorduk.

Ana çatlağa yükselirken

Ana çatlaktan sonrası

15 dk’lık dinlenmenin ardından asıl tırmanışımız başlıyordu. Saat 7:10’da ana çatlağı ilk olarak Caner geçti. Caner’in biraz yükselmesini bekleyip bende geçtim. Buzulun en solunda olduğumuz için sağ tarafa doğru yükselmeliydik. Yan geçiş bizi çok zorlayacağı için sağ tarafa doğru çapraz yükselerek ilerlemeye çalışıyorduk. Ama bu da çok kolay olmuyordu. Su akması sonucu oluşan bir oluktan daha rahat yükseleceğimi düşünerek oluk içinden yükselmeye devam ettim. Caner’de sağ üst çaprazımdan yükselmeye devam ediyordu. Yorulunca bir buz vidası yerleştirip ona yüklenip dinlenmeye çalışıyordum çünkü ayağımın rahat bir şekilde basıp dinlenebileceğim hiç set ya da benzeri bir şey yoktu. Eğim buzulun sonuna kadar sürekli bir şekilde devam ediyordu. Arada taşlardan dolayı oluşmuş oluklara basarak da dinleniyordum.

Büyük buzulun ortaları

Yaklaşık buzulun yarısından fazlasını geçtikten sonra istemsiz olarak sol tarafta bulunan kayalık etaba doğru yükseldik. Orada rahat bir yer bulup dinlenmeyi umuyorduk. Kayalara yaklaştığımız için de taş düşmesine karşı daha da dikkatliydik. Ana çatlağı geçtikten yaklaşık 1 saat 15 dk sonra saat 8:35’de kayalık kısma geldik. Fakat burada dinlenmenin aksine daha da rahatsız bir durumda kaldık. Hemen tek bir buz vidasından oluşan istasyon kurup istasyona girdim ve ip ile Caner’in emniyetini aldım.

Caner ipe girmiş bir şekilde buzulun ortasına doğru yükselmeye devam etti. Ben ise onun emniyetini aldım. O da tek bir buz vidasından emniyet aldıktan sonra beni yanına aldı. Bu şekilde 3 ip boyu kadar ve buzulun orta kısmının en sonunda bulunan rahat bir şekilde buz vidası atılabilen yere kadar ilerledik. Bu 3 ip boyunu her seferinde Caner lider tırmandı. 3. ip boyunu bitirdiğimizde saat 10:30 olmuştu ve önümüzde yaklaşık 30 metrelik çarşaktan bir etap kalmıştı.

3. ip boyunun sonunda

Artık güneş doğduğu için çok fazla taş düşmeye başlamıştı. Özellikle buzulun güneş gören sağ tarafından sürekli taş düşüyordu. Bizim tırmandığımız buzulun ortasından da taş düşüyordu ama yaklaşık 5 metre sağımızda bulunan oluk gibi bir yerden düşüyorlardı. 3. ip boyunun sonuna kadar yanımızdan bir sürü taş düştü ama bizi sıkıntıya sokacak bir durum olmadı. Dikkatli bir şekilde tırmanmaya devam etmiştik.

Çarşak etap

Çarşak etabı çok rahat geçebileceğimizi düşünmüştük. Hatta bu sırada kampa telsizden buzulu bitirdiğimizi, neredeyse bele vardığımızı bildirdik. Çarşak kısımda ben lider olarak yükselmeye başladım. Fakat zemin çok kötüydü ve bastığım her yer aşağıya doğru kayıyordu. Tutunduğum, bastığım hiçbir zemin sabit değildi. Yavaş yavaş ilerliyordum ama her hareketimde aşağıya çok fazla taş düşüyordu. Caner emniyetimi alıyordu ve benim hareket etmemden dolayı sürekli düşen taşlar Caner’in 2-3 metre yanından geçiyordu. Elimden geldiğince taş düşürmemeye çalışıyordum ama bu durumda bile her hareketimde en az 10 taş düşüyordu. Bele ulaşmama iki adım kala dikkatli davranmamıza rağmen Caner’in koluna büyük bir taş geldi. Bele ulaştığımda büyük bir kayaya sikke çakıp ve kayayı baba olarak kullanıp istasyon kurdum ve Caner’i yanıma almaya başladım. Ama yaşadığımız ufak aksiliklerden ötürü 30 metrelik kısmı bir buçuk saatte geçtik. Bele vardığımızda saat 12:15 olmuştu. Durumumuzu kamp alanındaki Yunus’a bildirdik.

İzlediğimiz rota

Zirveye yükselirken

Bu sırada klasik rotadan Zeynep, Kenan ve Mehmet abi zirveye varmışlardı. Çok yorgun olduğumuz ve geçirdiğimiz ufak kaza sonucu bizi zirvede bekleyeceklerdi. Babaları takip ederek zirve çıkmaya başladık. Bu sırada ufak bir su kaynağı bulduk. Bu bizi biraz da olsa rahatlattı. Çünkü suyumuz çok az kalmıştı ve daha çok yolumuz vardı. 3 adet ufak mola verdik. Zirveye vardığımızda saat 15:15 olmuştu ve artık aşırı yorgunduk. Zirve defterini doldurup, beraber fotoğraf çekinip biraz dinlendikten sonra saat 16’da hep beraber inişe geçtik.

Zirve

Yorgunluğun da etkisiyle yavaş yavaş iniyorduk. Yaklaşık 2 saat sonra küçük buzula inen sırta ve saat 19 gibi küçük buzulun altındaki su akan bir yere ulaştık. Dinlene dinlene kamp alanına gidiyorduk. Kamp alanına vardığımızda artık saat 20 olmuştu ve hava tamamen kararmıştı. Kamp alanına vardığımızda elimizi kaldıracak halimiz yoktu.

İniş

Kamp alanında bulunanlar bize yemek yapmıştı. Hep beraber yemekleri yiyip biraz sohbet ettikten sonra çadıra dinlenmeye geçtik. Bizim faaliyetimiz sona ermişti ama eğitim faaliyeti halen devam ediyordu.

Not: Büyük buzulun sonunda bulunan çarşak etaptan geçmektense sağ tarafında bulunan kaya etabından tırmanarak çıkmak çok daha hızlı ve güvenli olduğunu sonradan öğrendik. Büyük buzul rotasına girecek kişiler kesinlikle çarşağa girmemelerini tavsiye ederiz.

Ayrıca bakınız;
Eğitim Faaliyet Raporu: https://www.ytudak.org/2014/09/27/kackar2014

Cevapla

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.