Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2017 » Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali Tırmanış Raporu

Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali Tırmanış Raporu

Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali

Tırmanıştan bir gece önce sürpriz bir şekilde ortaya çıkan, bana çok şeyler katan gördüklerimi ve öğrendiklerimi her fırsatta denemeye dikkat ettiğim bir tırmanışın hikayesini paylaşıyorum sizlerle.

Ramazan bayramının yaklaşmasıyla birlikte herkesin Aladağlar’a gitme planı yaptığı bu dönemde Bahadır’la ben görmediğimiz bir spor tırmanış bahçesine gitme planları yapıyorduk.

Bahadır’ın Amerika’dan gelmesi gecikince ben de Aladağlar’a giden ekibe katıldım. Aslında planımız Ali ve Levin’le birlikte Kaletepe Kuzeybatı Sırtı rotasına girmekti.

Sarı Mehmetler Yurdu’ndaki ilk sabah planımızı gerek rotanın dolu oluşu gerekse kendimizi hazır hissetmediğimizden dolayı Kazıklı Ali Kanyonundaki spor ve tek ip boylu geleneksel rotalarda tırmanmak olarak belirlemiştik ve Aladağlar’da ki ilk günümüzü böyle geçirdik.

Akşama doğru Anıl Şarkoğlu, Şükrü ve Çiğdem’in gelmesiyle birlikte yarın için yapılması planlanan rotalar hakkında konuşulmaya başlandı. Şükrü’nün ben sizden bazılarıyla tırmanabilirim cümlesi heyecanlandırmıştı bile bizi, aklındaki rotaları sorduğumda Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali ve Kuzeydoğu 1999 rotaları olduğunu söyledi.

Ben hemen kitabı elime alıp rotaları incelemeye koyuldum. Levin abi ve Ali’den müsaade isteyip Şükrü’ye; gelmek istediğimi söyledim. Tabi ki hemen karşımızda bulunan Ortaburun’dan gözümü alamadım.

O gece rotayı kitaptan defalarca okudum. Şükrü’nün malzeme seçimini son detayına kadar inceledim. İlk dağ rotam olacaktı ve bir eğitmenimle yapacaktım bunu, çok şey öğreneceğime emindim. Sabahın ilk ışıklarıyla uyanıp rotaya gitmeyi amaçlıyorduk.

Sabah 5.30’da uyanıp kahvaltının ardından 6 gibi kamptan ayrıldık. Mangırcı boğazını geçerek rotaya ilerliyorduk. Rotanın güzel gözüktüğü bir açıda durarak rotayı uzaktan incelemeye koyulduk. Kısa bir incelemenin üzerine tekrar harekete geçtik ve saat 7.00’da rota dibine varmıştık. Hazırlanıyor iken Şükrü’nün söylediği; geçen sene Yusuf’un sakatlığı olmasaydı onunla girecektik cümlesi beni daha çok heyecanlandırmıştı ve bana güvendiğini belirtmesi de rahatlatmıştı. İlk başta ki 2-3 metrelik kısa etabı ipsiz geçerek büyük sette ipe girme kararı aldık.

Sete çıktığımızda çatlak hattı kendisini hemen belli ediyordu. Şükrü’nün bana dönerek lider gitmek ister misin demesine ilk dağ rotamın ilk ip boyunda benim lider gitmem biraz aptallık olur düşüncesiyle, şuan değil belki sonra diye cevap verdim. Hemen ardından daha fazla zaman kaybetmemek için ipe girdik ve ilk istasyon için Şükrü malzeme denemeye başladı.

Şükrü’yü 20 metre sonra göremez oldum ve sesi de çok az geliyordu ancak bir süre sonra istasyonu kurduğunu ve gelebileceğimi söyledi. Malzemeleri toplayarak ilerliyordum. İstasyona yaklaştığım bir noktada kontrol etmeme rağmen tuttuğum kaya elimde kaldı ve ipe oturdum. Bu beni biraz korkutmuştu ama daha dikkatli olmam gerektiğini de anlamıştım. Bu taş düşmesi lider gitme motivasyonumu da biraz geri çekti tabi.

İkinci ip boyunda rotaya daha çok ısınmıştık. Daha zor etaplar olmasına rağmen daha rahat hissediyordum kendimi. 4.ip boyunun sonlarında bulunan dar baca etabını geçerken sırt çantamın dezavantajını yaşadım; istediğim gibi sıkıştıramadım kendimi. İp boyunun sonunda uzun bir mola verdik. Yorulmuş, acıkmıştık ve daha önümüzde 2 ip boyu olduğunu düşünüyorduk. Fakat başarabileceğimize inanarak ilerlemeye devam ettik. Şükrü ip boyunu bitirdiğinde bana seslenerek gelmemi ve bir sürprizi olduğunu söyledi. Şükrünün yanına çıktığımda rotanın bitmiş olmasına şaşkındık.

Sürpriz rotanın erken bitmesiydi. Fakat yanlış rota çıkmış olmamızdan şüpheleniyorduk ve bunu anlamak için zirve üstünde bakınmaya başladık. Net bir cevap bulamamıştık. Zirvede dinlenirken o bütün yorgunluk bitmiş hatta tekrar tırmanmak istiyordum. Bittiği an özlemeye başlamıştım bile.

Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali Teknik Raporu

Ekip: Şükrü Sarı, Ender Gençer

Rota: Aladağlar, Ortaburun (3300m.) Ortaburun Kuzeydoğu Dihedrali Rotası

Zorluk: IV, VI derece kaya tırmanışı

Tarih: 26 Haziran 2017

Malzemeler: Yaylı Takoz set, Takoz set, 5 sikke, 2 çekiç, 14 ekspres (uzun-kısa), Endless perlon set, kişisel emniyet malzemeleri ve ilk yardım çantası.

Yazan: Ender Gençer

1.ip (V, 35m)

Rotanın en kolay ip boyu olmasına rağmen beni en çok zorlayan ip boyu (bunu ısınmamaya bağlayabiliriz). Sete çıkınca kendini hemen belli eden çatlakta ilerliyoruz. Çatlağın üzerinde bulunan kurumuş ağaç kökü biraz tedirgin hissettiriyor. Kurumuş ağaç kökünü geçince tekrar ufak bir sete ulaşılıyor. Setin üstünden oldukça çürük yapılı ( taş düşme riski yüksek ) fakat rahat etaplar geçilerek ilk istasyon noktasına ulaşılıyor. Emniyet imkanı bol olan ip boyu. İstasyon çatlağın tam ortasında bulunan ağaçtan.

Ağacın hemen solunda ki sete çıkılarak 30 metre ipsiz ilerledikten sonra setin sol tarafında bulunan dik baca hattı karşınıza çıkıyor. Burada ip açma kararı aldık.

2.ip (VI-, 50m)

Tedirgin eden fakat emniyet imkanı bol olan 4-5 metrelik baca hattını geçince otluklu rahat etapları geçerek setin büyük kaya yapılarıyla kapandığı ve daralarak büyük kulvar hattına dönüştüğü yerde  istasyon kurulur. İstasyon 2 büyük babadan oluşturuldu.

3.ip(VI-, 35m)

Küçük tutamaklarla başlayan ip boyu ilerledikçe otlu set yapılarına dönüyor. Kolay etaplar geçilerek büyük ağaç kökünden istasyon.

4.ip(VI-, 30m)

Otlu büyük sette ilerleyince karşınıza dar bir baca hattı çıkıyor. Emniyet imkanı bol, boşluk hissi fazla ve tutamak sayısı oldukça az olan bacada ilerleyerek bacanın bittiği yerde 2 kişinin ancak durabileceği küçük sette istasyon kuruyoruz. Bacanın bittiği noktada solunuzda kurumuş ağaç dalları karşınıza çıkıyor. İstasyon soldaki büyük babadan.

5.ip(VI, 30m)

İstasyonun sağına doğru yükselen dihedralimsi çatlak hattına giriyoruz. Başlarda küçük ayaklarla ilerledikten sonra çatlak solumuzda kalacak şekilde yükseliyoruz. Çatlağın sonlandığı noktada sağa yan geçiş yaparak önünüzü kesen ağacın sağından geçerek istasyona notasına ulaşılıyor. İstasyon setin üstündeki büyük iki babadan.

İniş: Dağın Güney tarafındaki Alaca yaylasına yürünür ve buradan dağın doğusundaki zigzag patikaya girince Mangırcı boğazına, oradan da Sarımehmet Yurdu kamp alanına ulaşılır.

Bu tırmanışı mümkün kıldığı için Ytüdak’a teşekkürler. Tırmanışla kalın.