Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2019 » Ortaburun Kuzeydoğu 99′ Rotası Tırmanış Raporu

Ortaburun Kuzeydoğu 99′ Rotası Tırmanış Raporu

Ekip: Cansu Melissa Çakır, Mahmut Oflaz, İbrahim Kaya

Rota: Ortaburun Kuzeydoğu 99′

Malzemeler: Yarım ip 2x, cam set, takoz set, çeşitli türlerde sikkeler 7x, 2 çekiç, çeşitli boylarda perlonlar, 2x nutkey, 16 ekspres, 6x kilitli karabina, kişisel tırmanış malzemeleri.

Tarih: 31.05.2019

Yazan: İbrahim Kaya

Önceki gün öğlen Sarımemedler’e varmıştık. Akşam rotayı kararlaştırırıp gitmek istediğimiz ip boylarını konuşmuştuk. Sabah 07.00’de yola çıkmak için 06.00’da kalktık. Bir önceki gün akşam Kaletepe’den geldikten sonra seti ayarlayıp çantaları olabildiğince ayarladık, biraz yavaş bir kahvaltıdan sonra 07.30 gibi malzemeleri bölüşüp Mangırcı vadisine giden yola doğru koyulduk. Sarımemedler kamp alanının arkasında kalan patikaya bağlanıp biraz yükseldikten sonra ormanın içine girip Mangırcı-Ortaburun
ayrımına kadar devam ettik. Dinlenmek ve rotayı karşıdan izlemek için kısa bir mola vermiştik ki Mangırcı-Ortaburun arasında kalan zigzag patikadan inen domuz sürüsünü fark ettik. Bağırırsak kaçarlar düşüncesiyle hayvanları korkutmak istedik ama rotanın dibine gitmeye başladıkları için susup Mangırcı’ya doğru yükselmeye başladık. Bizim yolu açmamızla domuzların ormana doğru yola koyulması bir oldu, yer değiştirmemizden sonra rotanın dibine ulaşmıştık.

1. İp Boyu (III+, 35m)

Domuzlardan dolayı biraz gecikmiş olarak 09.30’da rotaya ulaşmıştık. Rotanın altına yaklaştığınızda 3 metrelik çürük III+’lık bir kısa etabı geçip bir üsteki setten emniyet alabilirsiniz. Biz alttaki setten emniyet alma kararı aldık. Kısa etabı geçip 5 metre yürüdükten sonra baca etaba geliyorsunuz. Yer yer çürük girişte ağaçtan emniyet alma imkanı var. Mahmut istasyonu kurduktan sonra sırayla Cansu ve ben tırmanmaya başladık, bacaya ilk girdiğimizde 4+ dan zor geldi. Aklımda abi dağdaki rotalar guide gözüktüğü gibi durmuyormuş ve hemen üstümde yükselen Cansu’nun bastığı taş kırılır mı? gibi düşünceler ile tırmandım. Mahmut birinci ipi uzun tutup uygun gördüğü bir yerde istasyon kurmuştu.

Mahmut 1. İp Boyunu Tırmanırken

2. İp Boyu (IV+/V, 50m)

Malzemeleri Mahmut’a verdikten sonra emniyete tekrar Cansu giriyor, Mahmut tırmanmaya başlıyor. Olası bir düşüşüşteki istasyona binen şoku azaltmak için ipin birini istasyondaki malzemeye klipleyip yükseliyor. İlk ip boyunu uzun gittiğimiz için çürük kısımlar gerimizde kalmış, yer yer otlu ve topraklı ama sağlam kayada yükseliyoruz. Son kısımda kaya yeterince dik, tırmanış hissi veriyor, istasyon hemen üstteki geniş setteki ağaç. Sete çıktıktan sonra soluklanıyoruz, çadırda 3. ipi benim gitmek istediğimi söylemiştim ama dün Kaletepe’de lider giderken zorlanmam ve geçtiğimiz iki ipteki zorlanmam( abi dağ farklı bir yermiş hissi) gibi düşüncelerden dolayı artçı gitsem daha iyi olacağını söylüyorum. Cansu lider gitmek istiyor, malzemeleri veriyoruz. Çok az eğimli çok geniş bir set hatta düzlükteyiz istasyonu daha ileriye taşıyoruz.

3. İp Boyu (II+/III+, 50m)

Girişinde görece zor hameleler var, ip sürtünmesi fazla olan bir ip boyu. Cansu sete çıktıktan sonra setin sağına yönelip çatlaktan 3 malzeme ile istasyon kuruyor. Hızlıca hazırlanıp Mahmut ile yanına geliyoruz, Çamardı yönünden bulutlar gelmeye başlıyor. 15-20 dakikalık küçük bir yağmura
yakalanıyoruz, goygoy yapıp “Neyse abi serinledik diyoruz. Tabii aklımızda “Daha fazla yağarsa ne yaparız?” gibi düşünceler var ama pek dillendirmiyoruz..

3. İp Boyunun Sonunda Cansu İstasyon Kuruyor

4. İp Boyu (III/IV, 50m)

En çürük ip boyu, daha güvenli olan yerimizden ayrılmadan Mahmut setin diğer ucuna geçip yükselmeye başlıyor. Önce tırmanış stilimize yakın ve malzeme atma imkanı var gibi duran sağ kısımdan yükselmeye başlıyor, yükselmeye başladığı blok karşıdan boş gözüktüğü için sola geçmesini öneriyoruz. Daha rahat ama malzeme imkanı daha kısıtlı, otlu olan sol tarafa geçiyor ve sağdaki blokların arkaların boş olduğunu söylüyor. En son sağa attığı malzemeyide söküp soldan yükselmeye devam ediyor. Büyük, güven vermeyen bloklar, tutmak için sadece ot olan minik setler, yarım ay çizdiğiniz tırmanış ve az malzeme imkanı olan bir ip boyu. Önce ben yükseliyorum. Cansu güvenli bir yerde bekliyor, yan geçiş yaptığımız yerlerdeki malzemelere Cansu’daki ipi de klipleyip yükselmeye devam ediyorum. Hava gittikçe artan bir hızla kararmaya devam ediyor, çabalasam da yavaş bir hızla Mahmut’un yanına geliyorum. Eznevit-Karasay’a bir bulut tam anlamıyla çarpıyor ve yağmur hafif hafif başlıyor. Cansu koşar hızda yanımıza gelip, yıldırım riskinden korunmak için hızlıca metal malzemeleri istasyona bıraktıktan sonra uzaklaşıyoruz. İpler ve çantalar ile kendimizi yerden yalıtıyoruz, yağmurlukları giyip yanımıza aldığımız bivağı şemsiye olarak kullanıp bekliyoruz. Bir saate yakın iyi yağmur yiyoruz, yağmur durduktan sonra zorlada olsa hareket edip tekrar istasyonun olduğu yere gidiyoruz. Yedek olarak aldığım içliğimi giyip tırmanış için malzemeleri ayarlamaya girişiyoruz. İpler fazlaca karışmış, yarım saatimizi ipi açmaya harcıyoruz. (açtığımızı sanıyoruz.)

4. İp Boyunda Mahmut

5. İp Boyu (III, 50m)

Yönümüzü tekrar zirveye çeviriyoruz, havanın açması ile kaya hızlıca kuruyor. Mahmut kısa bir etabı çıkıp belirgin offwidth kısıma geliyor. İlk önce solda gördüğü sikkeye ipini klipleyip sola yöneliyor ama devamında basit etaplardan yükselmeye karar veriyor. Tırmanırken açtığımızı sandığımız iplerin üstünde düğüm olduğunu fark ediyoruz. Cansu emniyet alırken bir yandan ipleri açmaya çalışıyoruz, tahminimizden çok daha fazla
uğraştırıyor. Mahmut’un isteğiyle istasyonu yukarıdaki sete taşıyoruz (bu ip boyundaki sürtünmeyi azaltmak için direkt buradan emniyet almak daha iyi olurmuş), kaç metre ip kaldığını soruyor ama beklediği kadar
olmadığını söyleyince iki ip boyunu birleştirmekten vazgeçip istasyon kuruyor. Cansu’nun arkasından ben de yükselmeye başlıyorum. Genelde basit sadece bir yerinde Mahmut’un önerisi ile dik bir kayanın etrafından dolaşmak yerine direkt üstünden yükselip eğlenceli bir kaç hamle yapıyorum.

6. İp Boyunun Girişinde Mahmut

6. İp Boyu (III+/IV+, 50m)

Emniyete ben geçiyorum. İstasyonun bulunduğu yer dar olduğu için Cansu biraz altımızda kalan sette bekliyor. Sağlam baca yapısının içerisinde Mahmut koşarcasına yükselip tırmanışı bitiriyor. İstasyonu sökerken 2 numara Cam’i sıkıştırıyorum, biraz uğraşıyorum ama çıkmıyor. Bununla beraber olabilecek her tersliği yaşadık düşüncesiyle sıramı Cansu’ya devredip tırmanışa geçiyorum. Cansu’nun da denemesi ile çıkaramıyoruz, sonunda Mahmut inip Cam’i alıyor.

Fotoğraf çekiminden sonra dönüşe geçiyoruz.

Teknik Rapor:

Yükseklik farkı 230 metre, III+ IV+

1.İp (III+, 35m)

Rotanın altına geldikten sonra 3 metrelik basit ama çürük etabı geçip düzlükte küçük ağacın altına kadar yürüyorsunuz (5m). Ağacın soluna geçip üstünden tırmanış, girişi çürük bacamsı yapı. Kurumuş ağacın solunu hedef alarak yükseldik, daha solda kalan belirgin çatlak hattını kullanmadık. Çürük, görece iyi emniyet, topraklı.

2.ip (IV+/V, 50m)

Bir kişinin ayakta durabileceği, topraklı minik sette istasyon. Sağı sarı, solu ise gri kaya olan dihedral-bacamsı çatlak iyi emniyet imkanı sağlıyor. Yukarıdaki ağacı hedefleyerek dik yükselmeye devam edip büyük set(düzlük)te ağaçtan istasyon. Son kısmı dik, eğlenceli, tırmanış hissi
veren tırmanış. Otlu, topraklı.

3. ip (II+/III+, 50m)

İki set arasındaki küçük tırmanış etabı. Girişinde görece birkaç hamlesi olan, devamı yürüyüş. Sette yürürken taş düşürme ihtimali var. İp sürtünmesi setlerden dolayı fazla.

4. ip (III/IV, 50m)

En çürük ip boyu. 3. ipi bitirip istasyonu kurduktan sonra solunuzda kalan gri kaya yüzeyinden devam edilir. Emniyet imkanı kısıtlı, güven vermeyen, arkası boş bloklar, aşırı otlu yüzeyler. Gri yüzlerin solunda kalan daha az eğimli ama emniyet imkanı daha az olan yüzeyden yükselip yüzeyin ortasıdaki ağacın altı hedeflenerek yükselinir. Ağacın altından sağ taraftan rahat yüzeylerden devam edip sette güzel çatlaklardan istasyon.

5. ip (III, 50m)

Tekrar zirveye yönelerek (ağaç hedeflenir) kısa küçük bir etap çıkılır, belirgin baca -offwidth yüzeyinin sağındaki daha pozitif ve kolay etaplardan tırmanılır(daha solda kalan kullanmadığımız sabit sikke
var). Pozitif ve çürük, tırmanış yüzeyin daralıp bacaya dönüştüğü yerde istasyon. Burada bir önceki istasyonu yukarı taşıyıp devam edilir ise iki ip boyu tek seferde çıkılabilir.

6. ip (III+/IV+, 50m)

Baca içerisinden devam ederek Ortaburun üstündeki platoya çıkılır, düzlükteki sağlam babalardan istasyon.

İniş: Ortaburun’un arkasına doğru yürüyerek basit inişler ile (II+) Mangırcı vadisindeki patikaya bağlanılır, patika Sarımemedler’e kadar ulaşır.