Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2023 » BDK Kuzeybatı Sırtı Tırmanış Raporu 2023

BDK Kuzeybatı Sırtı Tırmanış Raporu 2023

Şekil 1 Mavi kısımlar free gidilen etaplar, turuncu olan yerler ise 2 ip boyunu temsil ediyor.

Kamp yeri: Oba Yeri Kamp Alanı

Ekip: Yiğit Can Urlu, Tarık Aytek

Tarih: 25.08.2023

Yazan: Yiğit Can Urlu

Malzemeler: Kişisel emniyet malzemeleri, 2*60m yarım ip, cam set, takoz set, 2*nutkey, 12 adet  alpin ekspres, 8 kilitli karabinalar, 5 sikke, 2*çekiç, yardımcı ipler, perlonlar, bırakma perlonları,prusikler, kafa lambaları, kişisel ilk yardım çantası

Tarık’la yazın başında yaptığımız tırmanışların güzel gitmesiyle birlikte Dipsiz Faaliyeti öncesi Aladağlar’da tekrardan tırmanış yapmaya karar verdik. Geçen sefer Güney Bölgesi’nde tırmanmamızın ardından farklı bir yer olsun diye planları Dipsiz tarafına çevirdik.

Faaliyet öncesi

Alpin Teke’yi  sorunsuz bir şekilde çıkmamızın ardından moralimiz iyice yükselmişti. Tarık’ın cumartesi kursunun olması sebebiyle Alpin Teke’nin ertesi günü rotaya girme kararı aldık. Geceden malzemeleri hazırlayıp erkenden tulumlara girdik. 04.00’da uyandıktan sonra kamptan 05.00’da ayrıldık. 06.00’da rotanın dibine alt ekibinde (İpek, Merve, Ayşenur, Bahadır)  yardımlarıyla vardık. Tarık alt ekibe geleneksel tırmanışa dair bilgiler verdikten sonra alt ekibin sıcak içecek ve atıştırmalık ikramlarından yedik. Ardından 06.30 gibi tırmanışa başladık.

Şekil 2. Free etapları yükselirken.

Tarık her zamanki gibi önden gidiyor, o en kolay yolları bulurken ben nefes nefese yetişmeye çalışıyorum. Tırmanışa kadar olan free etaplarda sanırım normalden biraz sollu gittik. Sağa doğru rahat etaba geçtiğimiz yerlerde biraz zorlanmamın ardından ilk ip boyunun başladığı sete 08.00 civarı ulaştık.

Şekil 3. Tırmanış veren ip boylarının başladığı kısım.

1. İp boyu (IV+, 30m)

İlk ip boyunu ben gidiyorum başlamadan önceki hafif heyecanla birlikte tırmanmaya başlayınca kendimi tırmanışa kaptırıyorum. Çatlak hattı hafifçe sağa doğru 25 mt civarı gidiyor. Hem malzeme atmaya elverişli olması hem de ara ara sikkeler olması ile emniyetli ve zevkli bir şekilde tırmandım. Sonrasında kırmızı perlonun takılı olduğu 2 sikkeye geliyorum. İstasyon burası mı acaba diye düşünürken, Tarık bana devam etmemi söylüyor. Bundan sonra önümde 2 seçenek görüyorum. Sağ taraf her ne kadar daha raporlardaki tarife uygun olsa da solda sikkeyi görünce solu deniyorum. Sikkeye kadar yükseldikten sonra kırmızı perlonun takıldığı sikkeleri görüyorum. Tarık dikkat et dedikten sonra anın heyecanıyla hızlıca sağa geçiyorum. 5 metre daha tırmandıktan sonra istasyona ulaşıyorum. 3 sikkeden istasyon kurup hızlıca Tarık’ı yanıma alıyorum.

2. İp boyu (V+, 60m)

Tarık başlangıçta olan baca etabını yandan kaçabilir miyim diye düşündükten sonra bacadan tırmanarak sağa doğru yaklaşık 20-25 metre tırmanıyor. Ara ara sikke ve sağlam emniyet malzemesi olan bu zevkli etabı tırmandıktan sonra soldaki kulvara geçerken bir hamle yapmanız gereken kilide geliyor. Burada omuz hizanızda 2 tane sikke mevcut. Sol kulvarda tutuşu kötü olmayan bir şeyler buluyorsunuz. Sola bacak açıp vücudunuzu yavaşça sola vermeniz gerekiyor ( Ben omuzun hizamdaki sikkelerden biraz yardım almış olabilirim :D). Tarık kilidi rahat bir şekilde geçtikten sonra kulvarda yükseldi. Ara emniyet malzemesi olarak sadece rotadaki sikkeleri kullandı. İlk sağa sonra hafif sola doğru gidilmesinden kaynaklı yukarıya gittikçe ip sürtünmesi de artıyor fakat aynı oranda rotada kolaylaşıyor. İp sonuna kadar tırmanıp sikkelerden istasyon kurdu ve beni yanına aldı.

Kuleye kadar olan free etaplar;

Rahat etaplardan yukarı yükselirken büyük bir sete geliyorsunuz. Burada ilk gözümüze kestirdiğimiz free etaplar olması gerektiğinden biraz daha zor gözüküyordu. Acele etmeden önceki raporlara göz gezdirdik. Setin 15mt sağ tarafındaki kolay etaplardan tırmanmaya devam ettik. Geniş çatlak hattından yükselerek Kulelerin sağ tarafına ulaştık. Bir sürü perlonun olduğu koca babadan tek seferde ip inişi yaparak Peck kulvarına ulaştık. İnişten sonraki etaplar oldukça zor gözüküyordu fakat ip inişi yaptıktan sonra durum değişti ve nereden gideceğimizi yaklaşık olarak kestirdik.

BDK Zirveye kadar olan free etaplar;

Burada biraz dinlenmeye karar verdik. İpi toplama 1 armut biraz su derken  Tarık’ın “Yiğido  soğumayalım hadi devam!” demesiyle tırmanışa devam ediyoruz. Hafif negatif hamle gerektiren altı kocaman set olan siyah bir yüzeye geliyoruz. Burayı tırmanmak yerine soluna doğru yan yan tırmanarak bu etabı geçiyoruz. Hafif sollu şekilde Batı sırtı ardından zirveye varıyoruz. Tarık önden hızlıca zirveye gidiyor. Kılçığı  vücudu sağa vererek dikkatli bir şekilde geçtikten sonra 13.00’da zirveye ulaşıyoruz.

İniş:

1 saat ara verdikten sonra inişe geçiyoruz. 4 ip boyu ip inişi gerçekleştirdikten sonra görece kolay yüzeylerden Doğu Çarşağı’nın başladığı yere kadar geliyoruz. Doğu Çarşağı’nın hafif solundaki patikadan devam ediyoruz. Bu etapta 2 metrelik bir down climb da yaptıktan sonra 17.30’da kamp alanına vardık.

Notlar:

• Sitede sanırım en çok rapora sahip rota olarak hakkını veriyor. Kendisi favori rotam oldu. 😀
  • Kaya yapısı genel olarak sağlam olması rotayı ekstra zevkli hale getiriyor.

Beni hep yukarı çektiği için partnerim Tarık’a ve dağcılık ile bize tanıştıran YTÜDAK’a teşekkürler.