Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2023 » Kaçkarlar Altıparmak Dağları Klasik

Kaçkarlar Altıparmak Dağları Klasik

Ekip: Alper Kaan Kadıoğlu – Aykut Türem (YDK) – Mustafa Yeşidal (YDK)

Rota: Kaçkarlar, Altıparmak Dağları

Tarih: 16 Ağustos 2023

Malzemeler: 2×8.5 mm yarım ip, 2-3 sikke, 1x kaya çekici, 1-2 bırakma perlonu, 1 emniyet kemeri, ilkyardım çantası ve telsizler

Yazan: Alper Kaan Kadıoğlu

Bölgede “tırmanış raporu” namına bir şeyler bulmak imkânsız ya da az sayıdaki içerik de yetersiz olduğu için kendime klasik rotaları da raporlama misyonu edindim. Bu yaz bazı sebeplerden dolayı Rize’de kalmam gerekince, sezon ticari turlarda dağ rehberliği yapmakla geçti. Bu süre içerisinde işim gereği Kaçkarlar’da bazı klasik rota tırmanışları yapma fırsatı yakalamıştım. Kaçkar Kuzey ve Güney Klasikleri, Kemerli Klasik ve Altıparmak Klasik rotalarının tırmanış raporlarından ilki olarak bu müthiş keyifli ve kısa hat olan Altıparmak Klasiği seçtim. Ayrıca Verçenik Bölgesi’ndeki “Online Check-in” geleneksel rotasına tırmanışımızı raporunu okumak isterseniz;

Verçenik Kapılı İkizleri “Online Check-in” Rotası

14 Ağustos 2023

Eren Görenoğlu, Ege Özkan, Aykut Türem ve Mustafa Yeşildal’dan oluşan 4 kişilik bir ekip Aladağlar’da iklim değişikliğini iliklerine kadar hissedince (41 derece sıcaklıklar, kurumuş su kaynakları vs) Aykut abi beni aradı ve kış dönemi boyunca gelecek için planlarını yaptığımız Kaçkarlar’daki olası tırmanış hatlarını değerlendirip değerlendiremeyeceğimizi sordu. Ben hızlıca organizasyonu yaptım ve ekip Aladağlar’dan rotayı kuzeye Kaçkarlar’a çevirdi. Altıparmak bölgesinde olası hatları çalışırken hem kayayı tanımak hem de olası iniş ve tırmanış rotalarını daha iyi gözlemlemek için araya bir klasik tırmanış sıkıştırdık. Ben direkt olarak bölgeye ulaşım ve rota hakkında bilgi vereceğim için 16 Ağustos gününden itibaren rotayı yazacağım. Bölgede açılan yeni geleneksel duvar rotasının raporunu ve hikayesini okumak isteyenler için;

Kaçkar Dağlarında Yeni Rota – “Medet”

Altıparmak Klasik rotasını çıkmak için Dadala Dağ Evi’nin hemen önünde bulunan ana kamp bölgesini kullanıyoruz. (Avusor Yaylası’nda kamp atıp rotayı çıkan ekipler de mevcut fakat bu da gidiş dönüş en az +4 saat demek). Altıparmak’a ulaşmak için Çamlıhemşin merkezdeki iki ana vadiden biri olan Ayder tabelası takip edilerek sola sapılır. Ayder Yaylasına ulaştıktan sonra ana yol devam edilerek Avusor-Kavrun yol ayrımından Avusor istikametine devam edilerek Avusor Yaylasına varılır. Yaylada Marsis Dağ Evi’nin hemen bitişiğindeki patika yol takip edilirse sizi düzenli olarak yükselterek Dadala’ya ulaşan bele kavuşturacaktır. Sonrasında Dadala Dağ Evi görüş alanınızda olacak 20 dakikalık bir trekle ana kamptasınız.

Türlü aksaklıklardan sonra araç yolunun da bir kısmını yürüyerek 19.15 gibi Avusor’a ulaşıyoruz fakat karanlığa kalıyoruz. Vadi sisteminin sol tarafındaki patikadan yaklaşık 45 dakikada bele ulaşıyoruz daha sonra belde kısa bir mola ve Dadala’nın ışıklarını görmenin getirdiği motivasyonla oradan da 20 dakikada Dağ evine varıyoruz. Mustafa amca bizi karşılıyor. Normal şartlarda 2 saatlik bir trekle rahatça ulaşabilirsiniz.

16 Ağustos 2023

Aykut abi iyileşti derken bu sefer Ege ve Eren abiyi kaybediyoruz şikayetler aynı mide bulantısı ve halsizlik. Biz de kahvaltımızı vs yaptıktan sonra, Mustafa, Alper, Aykut olarak 3 kişilik ekiple saat 08.15’de dağ evinden ayrılıyoruz. Dik yükselmek yerine dağ evinin kapısından soldaki tepelere giden patikayı da biraz takip ederek biraz sola daha sonra çarşağın başladığı yerden ise sağa keserek zirveye giden sıradağın da ana kulvarı olan rotaya bağlanıyoruz. Kulvarda patika çok belli fakat kulvara girdikten sonra dikkat etmekte fayda var.

Büyük takoz kayanın altından geçerek kulvarı yukarı doğru devam ediyoruz burada babalar mevcut. Yol zaman zaman sağa ve sola ayrılmış takoz kayadan sonra sol devamında ise sağda bulunan patikayı tercih ettik. Burası zaman zaman güvensiz hissettiriyor kalabalık gruplar taş düşürmemeye çok dikkat etmeli.

Şekil 7. Kulvar bitimindeki kapıdan sonra rotanın devamı. Zirve kulvarı buradan net gözükmemekte olup arkada kalmaktadır.

Kulvar bitiminde kapıya ulaşıyoruz burada dağın Güney kısmına geçiş yapmış oluyoruz. Kapıda ufak bir molanın ardından hemen solda bariz belli babalar ve patikadan zaman zaman dikkatli çıkışlar ve inişlerle ana zirveye giden patikaya bağlanıyoruz. Zirveye varmadan önceki son 15-20 metrelik etaba belki III derece tırmanış diyebiliriz bize hissettirdiği buydu fakat bu kısa etap rahatlıkla tırmanılabilir. Yine de dikkat! Babaları takip etmek önemli yoksa kapıdan sonra karşınıza çıkan ilk sırt hattını zirve olarak düşünebilir ve oraya yönelebilirsiniz, birbirine çok yakın yüksekliklerde altı adet zirve var sonuçta. 11.15’de zirvedeyiz, defteri dolduruyoruz biraz atıştırdıktan sonra inişe başladık.

Şekil 8. Ekip zirvede.

İniş:

Zirveden aynı rotayı takip ederek geldiğim kapıya kadar geri dönüyoruz. Burada çıktığımız kulvardan inebilirdik fakat olası hatları görebilmek ve eğer yeni bir rota açılırsa olası inişleri kestirebilmek adına ikinci bir klasik olan rotayı takip etme kararına varıyoruz.

Şekil 9. Karlı kısmın hemen sol üstü kapı. Çıktığımız kulvara dönmeyip düz devam ettiğimiz (zirve için ana kulvardan yükselirken sola dönmüştük, inişte ise sağa dönülüyor gibi düşünmelisiniz.) kısım. Soldaki çarşak hattından devam ettik.

Çıktığımız rotadan inmek kesinlikle çok daha kısa ve mantıklı olacaktır çıkacak ekiplere de tavsiyem bu yönde fakat güvensiz hisseden ekipler ve özellikle ticari tur rehberleri inişte kısa pasajlarda mutlaka ip açmalı. Kapıdan ana kulvara giden patikaya girmiyoruz ve sola doğru babaları takip ediyoruz.

Şekil 10. Mustafa ve Alper inişte.

Yarın çıkılacak rotanın inişine karar verdikten sonra bu kısımları babalarda işaretledik. İniş çıkıştan daha eğimli bol bol down climb yaparak geçti yer yer ufak boşluk hisleri yaşadık. Yine bu iniş rotası tecrübesiz ve kalabalık gruplara önerilmez. Bu uyarıları sık yapıyorum çünkü bölgede olan zirve faaliyetleri genelde turistik ve ya ticari.

İniş çıktığımız rotadan yapılsaydı kesinlikle 2 saat daha kısa sürerdi. Bölge ve rotalar ile alakalı sorularınız için;

alperkaankadioglu at gmail nokta com