Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2023 » Verçenik Kapılı İkizleri “Online Check-in”

Verçenik Kapılı İkizleri “Online Check-in”

Ekip: Alper Kaan Kadıoğlu – Timuçin Cihat Bektaş – Tarık Reis

Rota: Kaçkarlar, Verçenik – Kapılı İkizleri “Online Check-in” ( III, V- )

Tarih: 25 Haziran 2023 Pazar

Malzemeler: 2×8.5 mm yarım ip, 1 set BD Camalot, Stopper Set, 7 sikke, 2x kaya çekici, ekspres setler, Endless perlon set, Bivak, Kişisel emniyet malzemeleri ve ilk yardım çantası, 2 adet 20 lt. çanta

Yazan: Alper Kaan Kadıoğlu

** Teknik rapor ve ip boyları yorumları daha aşağıdaki bölümlerde kaleme alınmıştır.

24 Haziran Cumartesi

Harika vadileri, muhteşem manzaları ve onlarca buzul gölüyle çok güzel bir ekosistem Kaçkarlar.  Yazlarımın büyük çoğunluğunu bölgede geçirdim. Baştan uyarmış olayım raporu biraz detaylı tutacağım çünkü bu bölgede tırmanışa, yaklaşımlara,ulaşımlara dair herhangi bir rapor ve kayıt mevcut değil fakat okumak istemeyen direkt teknik rapora ulaşmak isteyenler aşağıda ana başlıkla ayrılmış teknik rapora direkt olarak ulaşabilir. Daha önce çok fazla kez trans faaliyetleri yapma, bölgeyi keşfetme imkanım olmuştu fakat ilk kez teknik bir şeyler yapacaktım. Yaklaşık 2-3 ay öncesinden Tarık Reis’e Verçenik bölgesinde 5 ip boylu kısa alpin bir rotanın raporunu yollamıştım, ne diyorsun? yapar mıyız? sorularımdan sonra Tarık hazırlan bayramda gidelim demişti. Bayram dolayısıyla Tarık da ben de ailelerimizi ziyaret edecektik. Ekibe Ytudak’ın güzide malzemecisi Timur’da katıldı. İyi de oldu, 3 kişi güzel bir ekip olmuştuk. Tırmanıştan yaklaşık 10 gün öncesinden bölge insanından sürekli olarak hava durumu güncellemeleri ve Verçenik’e yakın lokasyonlardan fotoğraflar alıyordum fakat geç (Mart sonu) ve fazla yağan kar sebebiyle dağlarda mevsim normallerinden çok fazla kar vardı. Özellikle fotoğraflar fazlaca moralimizi bozmuştu çünkü bırakın Verçenik’i aşağıdaki yerleşim yerlerinde (2400mt) dahi kar gözüküyordu. Tırmanışa birkaç gün kala ana kampa yürüyüş yapan arkadaşlarımdan fotoğraf istemiştim ana kampta kar neredeyse erimiş gözüküyordu, önceki fotoğraflardan biraz yanıldığımızı anladım çünkü rota dağın Batı yüzündeydi ve bizdeki fotoğraflar Kuzey bakıyı daha çok gösteriyordu. Moralimiz düzelmiş hevesimiz tekrardan artmıştı. Cuma günü öğleden sonra İstanbul’dan yola çıktık aynı gece çok geç saatte Trabzon’a vardık ve burada Tarıklar’ın evinde uyuma ve ertesi gün ana kampa geçme kararı aldık. Cumartesi sabahı Emine Teyze’nin harika kahvaltısından sonra Çamlıhemşin’e doğru hareket ettik. Burada yemek için alışverişimizi yaptıktan sonra bölgenin iki ana vadisinden biri olan Çat Vadisi tabelasını takip ederek sağdaki yola devam ettik ve Meydan Köy’e ulaşınca ufak bir akşam yemeği molası verdik. Saat 16.00 olmuş biraz geç kaldığımızı farketmiştim bu sebeple ne kadar yolu bilsem de erken mevsim olduğu için vadinin yapısı da su ve kar fazlalığından dolayı farklı olacaktı bu sebeple hızlıca, saatlere ana kampa yaklaşımı kmz olarak yükledik. Yemekten sonra Çat Vadisi’ne doğru devam ettik burada eğer Verçenik bölgesine ulaşmak istiyorsanız herhangi bir yere dönmeden yukarı doğru devam edecekseniz, sonra karşınıza Kale Yaylası yol ayrımı çıkacak buraya da girmeden ana yoldan devam ederek yaklaşık 7 km sonra Orta Köy ve Verçenik Yaylası tabelalarını takiple Verçenik Vadisi’ne ulaşmış olacaksınız. 17.10 gibi Verçenik Yaylası’na ulaştık, kimse yoktu. 17.30’da yürüyüşe başladık. Ana kamp için Vadiye akan büyük akarsuyu takip etmeniz gerekiyor (dere sağınızda kalacak bariz patikaları ve ara ara yön babalarını görecekseniz). Yayladan sonra sol tarafınızda 3 büyük ırmağı  geçtikten sonra akarsu sağa ve sola ayrılacak siz burada soldakine devam ederek ( Yayladan yürüyüşe başladıktan sonra solunuzdaki 4. Irmak oluyor.) Verçenik Ana Kampı’na (Kapılı Göller) ulaşabilirsiniz. Erken mevsim olduğu için dağlardan ana akarsuya gelen 4 ırmak da devasa durumdaydı, dere geçişleri zorladı diyebilirim yanımızda ana kampta bizi bekleyecek misafirlerimizin pek tecrübesi olmadığı için biraz yavaşlamıştık. 19.50 gibi ana kampa giden son yükseltiye gelmiştik Timur’un Tarık’a biraz da tedirgin bir şekilde seslenmesiyle durduk. Açıkçası arkadaşlara bir şey oldu diye düşündüm önce fakat sonrasında anladım ki bizimkilere çok yakın bir mesafede bir boz ayı vardı. Önce hepimiz tedirgin olduk biraz aradaki mesafeden dolayı ama aşağıdaki arkadaşlar da bize yetişince tehlike kalmamış oldu. Zaten hayvan da bizi farkettikten sonra tam tersi istikamete doğru yol aldı. Ana kampa (Kapılı Göller) vardığımızda karanlık olmuştu. Kuleler gördüğümüz kadarıyla serbest etaplar hariç temizdi ve kar erişmişti fakat 2 kule arasındaki kulvar karla dolmuştu. Çadırları kurduktan sonra yemek yedik ve kahveleri içtikten sonra 7.00’de çıkış yapacak şekilde karar verdik ve uyuduk.

Verçenik Dağı solda Kapılı İkizleri (-© Alper Kaan Kadıoğlu)

25 Haziran Pazar, Tırmanış Sabahı

5.00 gibi uyandım. Dürbünü alıp çadırdan çıktım ve rotayı daha rahat görebilmek için dağın batısına doğru ilerledim. Timur da o sırada uyanıp bana katıldı. İlk çıkıştan toponun fotoğrafının çekildiği ortadaki gölün tepesine doğru geçtik buradan rota ve kulvar çok net gözüküyordu. Bir süre rotayı kestik, kulvar tamamen karlı gözüküyordu kazma ve kramponları 2. İp boyunun ortasında kuşanacağımızı anladım, ilk ip boyunun uzun bir kısmını ise rahatça free geçebiliriz gibi gözüküyordu. 6.00’da kahvaltı ve son hazırlıklara başladık ve malzemeyi kuşanıp 7.00’de yaklaşıma başladık, yaklaşık 45 dakikalık bir trekle hem rota tabanına yaklaşmış hem de ilk ip boyunun 30-35 metresini serbest geçmiştik. Ana kapmtan bariz gözüken ikiz kulenin ortasında kulvara hemen önümüzdeki gölü geçerek tamamen dikey ve düz şekilde rahatça yaklaşabilirsiniz. Tarık Reis hangi ipe girmek istiyorsanız istediğiniz gibi kararlaştırın diyerek bize bıraktı. Biz de Timur’la biraz bakıştıktan sonra uzun süredir bölgede bir şeyler yapma istediğim ve heyecanımda bana verdiği cesaretle ilk ip boyunu ve kilidi çıkmak istediğimi söyledim, 2. İp boyunu Tarık, 3. İp ve son ip boyunda zirveye giden traversi Timur gidecekti. Tek kazma çıkmaya karar verdik ve kazmaların teklerini rota tabanında bıraktık.

Timur serbest etaplarda (-© Alper Kaan Kadıoğlu)

1.İp Boyu (20 mt, IV ): Malzemeyi kuşandım, ve ilk ip boyuna başladım. Bu ip belirgin kulvarı bölen bacayı takip ediyordu ve oldukça sağlam granit kayada güzel tutuşları olan bir tırmanış verdi. Ara emniyet kıt ( 0.5 cam ve orta boy takoz). İp boyunun sonunda soldaki sağlam kaya bloğunda ilk çıkıştan sağlam bir bıçak sikke (üstündeki oldukça kötü durumdaki 7 senelik perlonu çıkardım) ve yanında bir back-up’la istasyon. Hızlı bir şekilde önce Tarık sonra Timur’u yanıma aldım. (08.53)

İlk ip boyunda tırmanıyorum (- © Tarık Reis)
Tarık ilk ip boyunu tırmanıyor (- © Alper Kaan Kadıoğlu)
İlk ip boyu sonunda istasyon (- ©Alper Kaan Kadıoğlu)

2. İp Boyu (40mt): Tarık Reis ve Timur hızlıca kramponları giydi. Tarık 20 metre kolay bir yürüyüşle soldaki bloğun hemen bitişiğinde hem kayalıklardan hem kulvardaki sert kardan hızlıca yükseliyor. Soldaki bloğa birkaç malzeme atıyor. Tafa’ların raporu ve toposundaki rotanın bu kısmı tamamen kar altında ve maalesef hiçbir şey anlaşılmıyor. Başlangıçta kolayca ayakta durulabilecek kulvar ip boyunun sonunda doğru 50-60 derecelere çıkıyor ve zevkli tırmanış veriyor. Tarık burada soldaki bloğa yönelip kayada  2 metre yükselerek güzel bir sette istasyon alıyor. ( İstasyon: 0.75 ve 3 numara cam). Sonrasında Timur ve ardından ben istasyonu toplayarak Tarık’ın yanına geçiyorum. Ne kadar kısa da olsa kazma ve kramponla kaya etabı geçmek çok zevkli ama oldukça da zor bir iş olduğunu hissettiriyor. Erken mevsimde olduğumuz için kulvar oldukça fazla sert karla dolu. Doğru mevsimde bu ip boyu tamamen kolay bir çarşak yürüyüşüne dönüşecektir ve ip boyunu biraz daha uzatıp soldaki baca sisteminden kilit ip boyuna bağlanabilirsiniz. (10.12)

Tarık 2. ip boyunu lider gidiyor (-© Timuçin Cihat Bektaş)
2. ip boyu sonunda istasyon (- © Alper Kaan Kadıoğlu)
2. ip boyunda tırmandığınız eğimli kulvar (- © Alper Kaan Kadıoğlu)

3. İp Boyu (60mt, III+ ): Timur: Bu ip boyu sol kulenin arkasında kaldığı için topoda gözükmüyor. Artık asıl hedefimiz olan soldaki kule sistemine girmiş olduk. Timur malzemeyi kuşanıp 10 metre güzel tutuşları olan kulvarımsı oluktan bir sete yükselip dikleşen etaplara doğru devam ediliyor. Sol kulenin zirvesine doğru sağ taraftan yükselmek gerekiyor. Bu ip boyunda eğim çok pozitif dolayısıyla çarşak birikmiş bu nedenle ip çok fazla sürtüyor. Tırmanış esnasında ara emniyet atma ihtiyacı çok hissetmesem de 2 takoz ve 1 yaylı takoz yerleştirdim. Etap biraz dikleşmeye başladıktan sonra küçük bir set bulup 0.75 cam ve orta boy sağlam bir takoz ile istasyon kurup ekip arkadaşlarım Tarık ve Alper’i yanıma aldım. (Bu ip boyunu 20 metre uzatarak kilit etapta dikey tırmanış veren kısmın hemen altına kadar devam ediyorum.) (11.20)

Timur 3. ip boyunu lider gidiyor (- © Alper Kaan Kadıoğlu)

4. İp Boyu (30 mt, V- ): Kilit ip oldukça zevkli tırmanış veren, dik granit etaptı. Yüzeyi bölen iyi bir çatlakla zirveye oldukça yaklaşıyorduk. 3.ip boyunun istasyonundan direkt olarak kilit başlıyordu ve açıkçası bana göre oldukça dik gözüken bu ip boyu beni biraz tedirgin etmişti. Kataları giyiyorum ve yükselmeye başlıyorum, istasyonun biraz üstünden iyi bir 0.5 cam atıp devam ediyorum fakat bir süre malzeme atamadığım için tedirgin oldum, sikke çakmaya çalıştım ama olmadı. Bir süre düşündükten sonra malzeme atmadan tekrar dik ve boşluklu etapta sağlam güzel tutuşlar ve küçük ayaklarla yükseliyorum arkama hiç bakmadım fakat harika göller manzarası olan bu etabın güzelliğini bittikten sonra anlıyorum ve zirveye çıkıyorum fakat bir yanlışlık olduğunu farkediyorum. Topodaki sikke yok ve kule devam ediyor. İnsan boyunda iri blokları tutuyorum ve bloklar sallanıyor. Arkadaşlarımı uyarıyorum. Taş düşürmekten çok korktum fakat biraz daha yükseldiğimde sağda yukarı zirvenin 5 metre altındaki profil sikkeyi görüyorum. Kendime nirengi noktası olarak belirlediğim sağdaki bariz güzelim çatlağı mentalimi doğru yönetemediğim için kaçırmışım. Aslında sağıma bakmadım bile bu ip boyunda sadece 1 malzeme atabildiğim için çok gerilmiştim çünkü raporda etabın oldukça iyi malzeme aldığı yazıyordu. Yanlış çıktığım yer riskli ve ip boyunun derecesinden zor hissettirdi açıkçası bana. Doğru etaba 4-5 metrelik bir traversle varıyorum; bir bıçak sikke ve orta boy takozdan istasyon alıyorum. Ters köşedeki sabit  profil sikke ise back-up. Tarık ve Timur hızlıca doğru hattan yanıma geliyor ve zevkli güzel tutuşlar olduğundan bahsediyor. (12.50)

4. ip boyunda yükseliyorum (- Timuçin Cihat Bektaş)
4. ip boyu sette istasyon Timur’u yanıma alıyorum (- © Tarık Reis)

5. İp Boyu (30 mt, III): Burada biraz oyalandıktan sonra Timur malzemeyi kuşanıp traversi yapıyor.  Timur: 5. ip kilit ip boyunun sonunda zirveye ulaştıktan sonra iniş yapacağımız çentiğe ulaşmak için yapılan traversten oluşuyor. Pek boşluk hissi yok rahat bir travers. Zirve sırtından ilerlerken malzeme atmak mümkün. İp boyunu tahminen rotayı açan Tunç Fındık ve Tafa’dan farklı olarak sol kulenin sağındaki yükseltinin arkası yerine önünde bitirdik. Zirveyi oluşturan büyük kaya yapısının ortasında bulunan derin, dynema sığacak kadar geniş bir çatlaktan baba ve onun sağındaki geniş çatlakta güzel bir 3 numara yaylı takoz ile istasyon kurdum. Tarık ve Alper’i de yanıma aldım. (14.16)

İstasyonu toplayıp Timur’un yanına geliyorum zirvenin yaklaşık 5 metre altındaki istasyondan zirveye çıkıyorum. Burada ipten çıktım ve topoda tarif edildiği gibi 2 kule arasındaki çentiğe geçtim. Buradan 2. İp boyu sonundaki (bulamadığımız) sikkeye yüreyecek ve önce 1. İp boyuna oradan da rota tabanına inecektik. Fakat çentik ilk ip boyu sonunda kadar tamamen karlıydı (çıktığımız kulvar) ve çentiğin başladığı yer 70 derece eğimli sert kardan oluşuyordu. Bu opsiyon bizim için biraz tehlikeli olacaktı. Tarık Reis son istasyondan sağa yan geçerek olduça büyük ve sağlam bir baba buldu ve burada bırakma perlonuyla iniş istasyonu hazırladı. Yanına da bir back-up cam yerleştirdik. İnişe geçtim ve yaklaşık 40 metre indikten sonra 2. İp boyunun sikkesine ulaştım. Bu 2. İp boyunu kısaltarak direkt olarak sol bloğa yönelmiştik. Daha sonra buradaki sikkeden de 50 metre ilk ip boyunun istasyonuna indik. Sabah rotada olan sert kar keşkül kıvamına gelmiş kulvar şelale gibi akıyordu. (Erken mevsimde çok dikkat edilmeli). İlk ip boyundaki sikkelerden de rota tabanına inerek tırmanışı tamamladık. (17.00)