Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2023 » Lahitkaya Batı Yüzü “Z” Rotası

Tarih: 27.06.2023

Ekip: Yiğit Can Urlu , Tarık Aytek

Malzeme Listesi: 2×60 yarım ip + 1 set cam + 1 set takoz + 2 nutkey
14 alpin ekspres + 10 kitli karabina + 5 adet sikke + 2 çekiç + Yardımcı ipler + Kapalı perlonlar ve Dynamalar + ilkyardım çantası

Tırmanış Süresi: Tırmanış başlangıç 10:00 Sırta ulaşım: 15:00 Zirve: 15:30 Kampa dönüş:18-19:00

Tırmanış öncesi: Tarık’la Ortaburun 1999 rotasını çıktıktan sonra sırada Sulağankaya Şeytan Rampası rotası vardı. Fakat rampada kar olduğunu gördükten sonra Lahitkaya’yı öne almaya karar verdik. Kampı Sarımehmed’in Yurdundan Kocadöleğe taşıdık ve 1 gün dinlemeye karar verdik. Kocadölekte dinlenirken Kürşat Avcıdaki kaza haberini aldıktan sonra ilk defa uzun duvara gireceğimden dolayı biraz gerilsem de rotaya girdikten sonra bütün düşünceler uçuverdi. Sabah 5:00’da uyandık. Bir şeyler atıştırıp hızlı bir şekilde Ege’lerin yanına Vali konağına vardık. Biz malzemeyi rotaya giderken onlardan alıp sonrasında rotaya girdik. Bu durum biraz oyalanmamıza neden oldu ve 10:00 civarı ilk ip boyuna girdik. Rotaya yaklaşırken çarşaktan değil de sağ taraftan gitmek daha hızlı ve rahat. Geçen sene Halit, Cihan, ben ve Emine olarak  Ege ve Gökçe’ye alt ekip olmuştuk. Bu nedenle bu rotanın bende ayrı bir yeri var. 1 sene sonra bu rotaya girebiliyor olmak bütün kış metroda Aladağlar kitabını karıştıran Yiğit’in hedeflerinin biraz ötesindeydi. 😀

Rotaya yaklaşırken

1- İp boyu ( 3 60 metre): Kar birikintisinin solundan istasyon kurulmadan tırmanışa başlanır. İp boyunun yaklaşık 30 metresi yan geçiş olacak şekilde sağa doğru tırmanılır. Tarık sadece bir tane mikrocam attı ve babadan istasyon kurup ip boyunu tamamladı. Mevsimin erken dönem olması sebebiyle karın fazla oluşu bizi biraz sola kaydırmış olup ilk 5 metreyi zorlaştırmış olabilir. İlk ip boyu olmasına rağmen pandül yüzünden boşluk hissi birazda olsa var. (Alt ekip olarak geldiğimde ise Gökçe biraz sağa doğru tırmanıp sabit sikke veya takoz görüp geri inmişti.)

(Slab biraz tereddüt ettirdi.)

1. İp boyu Tarık sağa doğru tırmanıyor
1. İp boyu istasyon

2 – İp boyu ( 3+ 50 metre): : Hafif sola doğru olan çatlak hattı tırmanılır. Bu ip boyunda sadece istasyondan kulvara geçişi yaparken birkaç hamle zor. Emniyet imkanı güzel olan zevkli tırmanış.

Tarık 2. İp boyunu tırmanıyor, kulvara girmek üzere
İkinci ip boyunu bitirmek üzere kulvarda tırmanıyorum

3 – İp boyu( 3+ 60 metre): Dik çatlak hattı tırmanılmaya devam edilir. Suyun aşındırdığı pürüzsüz yüzeye ulaşılır. Ben burada sağdan gitmeyi tercih ettim. Tarık’ın son 5 mt demesiyle sikkenin sol tarafta kaldığını düşünüyorum. Sola geçtikten sonra ip bitmesine rağmen sikkeyi göremiyorum. Çatlakta 3 ve 2 numaralı camden istasyon. Burada tam emin olmamakla birlikte Tarık’ın 2. İstasyonu 10 mt aşağıda kurmuş olduğunu düşünüyorum.  Kulvarda 2 cam sonrasında takoz kullanıldı.

3. İp boyunu kulvarda tırmanıyorum

4 – İp boyu( 3+ 30 metre): Kilit etaptaki bacanın altı hedeflenecek şekilde sağa doğru kolay tırmanış. 10 mt tırmandıktan sonra sikke ve baba görüyorum. Bacanın en altındaki çatlağa 1 ve 2 numara camleri kullanarak istasyon kurdum.

4. İp boyunda kilidin olduğu bacaya yükseliyorum

5 – İp boyu( 5 50 metre): Baca hattı başlangıçta kolay başlayıp yukarı doğru biraz daha zorlaşır. Birkaç hamlenin ardından baca tırmanış biter. Sabit takoz ve kilidin hemen altında sikke mevcut. Ardından beyaz taşların olduğu slaba gelinir. Bu kısım zor değil ama tedbirli olmakta fayda var. Ben biraz sağa kaymayı tercih etmiştim. Tarık çatlakta camlerle istasyon kurdu.

5. İp boyunu bitirmek üzereyim, kilit olan baca altımda kalıyor. Beyaz kayalara dikkat!

6 – İp boyu( 3+ 60+10 metre): Rahat kulvar takip edilerek tırmanılır. Burada taş düşürmemeye özen göstermek önemli. Kulvarın tam bitiminde sadece bir hamleden sonra paralel çatlakların olduğu sete gelinir. İp boyu 70 metre olduğu için ve ip yetişmediği için son 10 metrede istasyonu söktüm ardından 10 metre tırmandım. Sonrasında Tarık paralel çatlaklarda istasyon kurdu.

Tarık 6. İp boyunu tırmanıyor
6. İp boyunda kulvarın içindeki çatlakta istasyon
6. ip boyu kulvarın bittiği ve paralel çatlaklara ulaşılan set

7 – İp boyu( 3+ 40 metre): Bu ip boyuna başlamadan önce paralel çatlakların olduğu sette istasyonu 10 metre sağa taşıdık. Hafif sağa doğru giden dihedral çatlak tırmanılır. Rahat tırmanış ve görece malzeme alıyor. Tarık sağ taraftaki babadan istasyon alıp beni yanına aldı. Ardından 30 metre sırta serbest yürüyüş.

Zirve ve kampa dönüş: Biraz mola ve yürüyüşün ardından yarım saat sonra zirveye ulaştık. Hava biraz bozmaya başladığından oyalanmadan inişe geçtik. Ben rotanın dibine bıraktığımız eşyaları almaya geri giderken Tarık kampa döndü ve Julia ile birlikte yemek hazırladılar.

Notlar:

• Birkaç çok ip boylu geleneksel tırmanmış ve ilk defa duvar rotası tırmanacak ekipler için çok iyi bir rota tercihi olabileceğini düşünüyorum.
  • Rotanın kolay etaplarında pek malzeme almasa da kilit etabının sağlam olması ve bolca cam alıyor olması oldukça güzel.
  • 2. İstasyonun olabildiğince yukarıda kurmak önemli.
  • 6.ip boyunda istasyonun 10 metre yukarı taşınırken komutlar önem kazanıyor.

2 Sene içerisinde almış olduğum eğitimlerle birlikte bu tırmanışı yapabiliyor olmama vesile olan YTÜDAK’a ve 1 hafta boyunca hedeflerimin üstüme çıkmamı sağlayan partnerim Tarık’a teşekkür ederim.