Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2016 » Büyük Mangırcı Dağı Kuzey Duvarı, ‘Mangırcı Mahmuzu’ Rotası
Yavuz son kilit etap dihedralinde

Büyük Mangırcı Dağı Kuzey Duvarı, ‘Mangırcı Mahmuzu’ Rotası

Rota: Büyük Mangırcı Dağı Kuzey Duvarı, ‘Mangırcı Mahmuzu’ Rotası

İlk Çıkış/Zorluk: Tunç Fındık, Doğan Palut 2003, UIAA VI+ 350. 11 İp Boyu

Ekip: Yavuz Gültekin, Onur Kiraz

Kamp Yeri: Sarımehmet’in Yurdu Kamp Alanı

Tarih: 08.07.2016

Teknik Malzemeler: 60 m çift yarım ip, 14 uzun-kısa ekspres, 8’li Yaylı Takoz seti, 10’lu Takoz seti, 4 adet sikke (kullanılmadı), kilitli karabinalar, uzun-kısa perlonbantlar, 1 çekiç, 1 nutkey, Kişisel Malzemeler ve İlkyardım Çantası
DCIM100GOPROG0173077.

Tırmanış Öncesi ve Yaklaşım;

(Onur)

Çalışanlar (ben değilim) için dağa gitme fırsatı olan uzun bayram tatilinde Sercan ve Eren ile Aladağlar Camping’e gitmeye karar verdik. Burada bir hafta kalarak hem Kazıklı Ali’ de spor rotaları tırmanarak hem de Karayalak Vadisinde geleneksel tırmanış yaparak kayaya tam bir adaptasyon sağlamış oldum. Bu bir haftalık goygoy faaliyetten sonra Yavuz’un İstanbul’dan gelmesiyle birlikte Salim abinin traktörüyle kamp yerimiz olan Sarımehmet Yurduna öğleden sonra geldik. Çadırı kurup kısa bir çay-kahve faslının ardından ertesi gün tırmanacağımız Mangırcı Mahmuz rotasına yakından bakmak için yürüyüşe başladık. Rotanın yaklaşımı Mangırcı vadisinin içinden geçtiği için etrafınız çam ağaçlarıyla kaplanmış durumda oluyor.

Tırmanış günü öncesi, rotaya giderken

Tırmanış günü öncesi, rotaya yaklaşırken

Bir an için Aladağların Mars atmosferinden uzaklaşıp kendinizi Geyikbayırı’nda hissedebiliyorsunuz. Mangırcı vadisindeki çam ormanı bittikten sonra tabiki de hoş geldin Mars!

Vadi bitimden sonra sağa dönüp çarşaktan Mangırcı Kuzey duvarnın altına doğru yükseldik. Rota daha önceki raporlarda yazdığı gibi belirgin kulvarın (sıkışmış taş var) 20 metre kadar solundan başlıyor. Rotayı inceleyip tırmanış planını yaptıktan sonra tekrar kampa döndük. Kampta bulunan Rauf ve Filizle birlikte akşam yemeği yiyip teknik malzemeleri düzenledikten sonra yatışa geçtik.

Sabah 5’te Pink Floyd ile uyanmanın vermiş olduğu gazla hızlıca kahvaltı edip son hazırlıkları yaptıktan sonra yürüyüşe başladık. İlk ip boyuna girmeye hazır hale geldiğimizde saat 8:30’du. Bir haftadır dağda olduğum için tırmanışa adapteydim bu yüzden ilk ip boylarını benim lider gitmeme karar verdik.

1.ip (Onur): Hamleler biraz uzun ama boyumun vermiş olduğu avantajla çok sorun yaratmadı.Güzel bir ısınma etabı. V, 23 m.

Onur ilk ip boyunda

2.ip (Onur): Otlu setlerin olduğu bu etap serbest geçilebilir. Biz yinede burayı emniyetli ve hızlı bir şekilde geçtik. III, 60 m.

3.ip (Onur): Dik ve zaman zaman daralan baca içerisinde tırmanış. V+, 60 m

4.ip (Onur): 3.ip boyunun bitimi ile birlikte çıkılan setten 2 m sola geçiş, sonrasında hafif negatif kısa bir etap ve daha sonra etabın devamı dik ve homojen ilerleyerek kolaylaşıyor. Girişte açıkça görünen undera orta ve ufak boy camalotlar yerleştirilebiliyor. Malzeme iyi yerleştirildikten sonra sola geçiş ve hafif negatif kısa etap malzemenin vermiş olduğu güvenle rahat geçiliyor. Rehber kitapta burası kilit etap olarak gözükse de çok zorlayıcı bir hamle gerektirmiyor. VI, 45 m.

Onur, 4. ip boyu kilit etabında

5.İp (Yavuz): Buraya kadar Onur, adaptasyonunu gösterip iyi geliyor. Ben de artçı gelerek haliyle ısınmış oluyorum. Artçı çantasını bıraktığımda uçmak istercesine basıyorum. Bu sırada Onur’un uyarısıyla bir malzeme atıp rampayı çıkıyorum. Dihedralin sağda kaldığı sette istasyon. IV+, V-

6.İp (Yavuz) :Serbest geçilebilecek rahat kısım. Hemen üst kısımdaki kaya bloklarının olduğu sette bitiyor. III Derece

7.ip (Yavuz) :Rota boyunca uzanan dihedrale paralel giden hafif dik ve yine kayası sağlam sırtta tırmanış. Ardından kaya bandı genişliyor ve burada tercih edilecek kısımlar  IV+ ve V derece arasında. Su olukları mis !

Yavuz, 7. ip boyunda sırtı geçerken

8.ip (Yavuz) Yine serbest geçilebilecek rahat etaplardan biri. Sırt üzerinde sağlam kayada III derecelik tırmanış, ardından tıkaç kayanın altındaki büyük sete varış. Burada moladayız.

Onur ve Yavuz büyük sette molada.

9.ip Tıkaç Kaya etabı: (Yavuz)

Etabı tıkayan kayaya bakıldığında solundan da güzel bir hat var gibi fakat biz de mağara kısımdan gitmeyi tercih ediyoruz. Genişçe bir baca tırmanışı ile başlayıp takoz kayanın altına girerek devam ediyor. Ardından dar bir kısımdan takoz kayanın üstüne çıkış. Türlü türlü becerilerle sırtı geriye verip kayanın üzerine sağlam hamle. Kayanın kendisi haliyle doğal emniyet bu kısımda, ip boyu genelinde de emniyet sağlam. 13-15m. V+ istasyon yine baba.

Yavuz, Takoz kaya etabında

Takoz kayadaki eğlencemizden sonra dihedrale geliyoruz. Şu fotoğraflarda görüp de vay anasını dediğimiz. Soldaki masif etkileyici kısım, dihedral ise beklentimizin altında. Yukarılar da kısmen otlu. Evet, daha iyi bekliyorduk J

Peki kim girecek ? Taş kağıt makas oyunu ve ben (yavuz) 3-0 kaybediyorum. Biraz ağlamamla Onur’u kandırıyorum ve beni teselli edercesine ‘tamam tamam git hadi’ diyor.

Yavuz, Takoz kaya etabınının sonunda

10.ip 2. Kilit Dihedral. (Yavuz)

Sağ ayak hala rahattayken kilidin başlangıcında iki adet yaylı takoz atıyorum. Yükseldikten sonra layback’e yatacağım kısımdan(kilit) hemen önce bi malzeme daha atmaya çalışıyorum. Malzeme atmak o kısımda beni zorladıysa da basıp geçmek yerine emniyete inat ettim. Kısmen iyi diyebileceğim bu emniyetin üstüne Layback* alıp bu iki – üç metrelik kısmı geçiyorum. Keyifli 🙂 Devamı görece rahat fakat sol masifteki ayak zayıflığı etabın zorluk derecesİni bu sebeple tutarlı kılıyor(VI+). Hatta orta kısımlarda dihedrali tıkayan ot ve boy problemim yüzünden kilitteki kısım kadar vakit harcadım diyebilirim. Devamında dihedral genişleyip mağaramsı kısma geliyorum. Burada istasyon. İki baba. Ara emniyetler; 2,2,3,4 no cam,1 adet takoz. 45 m. VI+

Yavuz son kilit etap dihedralinde

Onur, Dihedral etabın sonlarını çıkarken

11.ip Yan geçiş. (Yavuz)

Bu kısım aslında Aladağlar 50 rota kitabında belirtilen 10.ip dihedral kısmın devamı olan yan geçiş. Bu kısım ayrı ip boyu şeklinde aklımda kaldığından böldük. 15 m kadar pozitif masifte yan geçiş. Ara emniyet sağlam. 2 adet cam. Hangisinden alacağınızı şaşıracağınız bollukta baba var(istasyon). Bu yan geçiş için V derece diyebilirim.

11. ip boyu yan geçiş

Yavuz 11. ip boyunda

1. İp (yavuz)

Hafif bir dik tırmanışla başlayıp ardından bol bol set geçip rota bitiyor. Ara emniyet sağlam 1 adet cam. IV+ 20-25 m.

İniş:

Rotayı bitirdikten sonra tebrikleşme vs ve güzel havada yayılıyoruz. Şehirdeki arkadaşlara haber geçip iniş hazırlıklarına başlıyoruz. Rehber kitapta belirtildiği gibi inişe doğru (Güneydoğu yönünde, rota bitiminden 80-100m kadar yükseldikten sonra) harekete geçiyoruz. Fakat biraz fazla yükseldiğimizi düşünerek aşağılara bakıyoruz. Gözümüze kolay gelen kulvarlardan inmeye çalıştık. Oysa hiç gereği yok. Beşparmak’taki plansız bivaktan dersimizi almışız ki ısrar etmeden en başa döndük ve biraz bakınmamızla babaları gördük. İniş oldukça rahat patika. Ama bu ufak karışıklık 1 buçuk saate mal olup, kampa giden orman patikasını karanlıkta yürümemize sebep oluyor. Rahat ama uzunca bir patika ve de hep iniş. Dizlere dikkat.

Tırmanıştan notlar:

Sikke kullanılmadı. İp boyları dik ve güzel tırmanış hissi veriyor. Dihedral ve takoz kaya etaplarında tırmanış gayet eğlenceli hale geliyor. Ama bir duvar hayaliyle gittiğimiz için o büyük setler adeta sırt rotası izlenimi bırakıyor. Yaklaşımı ve sağlamlığıyla tam bir vur-kaç tırmanışı. (Yavuz)

İstasyon yerlerinin rahatlığı, rotanın sağlamlığı, yaklaşımın rahatlığı ve dihedral etabının güzelliği sebebiyle tırmanmayan pişman! (Onur).

Teşekkürler;
İletişime geçemediğimiz halde kampa geldiğimiz an yemeğimizi hazır eden Rauf ve Filiz’e,

Ulaşımda yardımları için Büşra Zile’ye ve kulübümüze içten teşekkürler.