Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2019 » Aladağlar Ortaburun Delinin Zoru Rotası Tırmanış Raporu

Aladağlar Ortaburun Delinin Zoru Rotası Tırmanış Raporu

Ortaburun Delinin Zoru Rotası Tırmanış Raporu

Ekip:  İbrahim Kaya, Özcan Kanbur, Sumru Tamer

Rota: Ortaburun Kuzey Yüzü Delinin Zoru (V-, VI)

Malzemeler: 70m yarım ip 2x, cam set (ekstradan 1 ve 2 no’lu cam), takoz set, 3x nutkey, çeşitli sikkeler 8x, 2 çekiç, 4 x 120 cm dyneema, 4 bırakma perlonu, 12x çeşitli uzunluklarda ekspres, 6x kilitli karabina, kişisel tırmanış malzemeleri.

Tarih: 11.08.2019

Yazan: Ortak

Aladağlar’daki tırmanış planlarımıza göre ilk tırmanış günümüzde kendimizi çok yormamak adına yaklaşımı ve inişi rahat, derecesi ve uzunluğu bizi yormayacak bir rota olarak Delinin Zoru’na girmeye karar vermiştik. Gerçekten yaklaşımı ve inişi son derece hızlı bir rota. VI derecelik yer yer negatifleşen baca tırmanışı, VI- derecelik boşluklu slab geçişler, IV derecelik sağlam kayalarda kısa piaz hamlelerini tattıran, her ip boyu farklı bir rota. Fakat benzer yükseklikteki rotalarda olduğu gibi bazı yerleri ot ve topraklı, bazı yerleri de çürük. Slab kısımlarda otları temizleyince güzel ayaklar çıkabiliyor. Rotayı açan Yahya Varlı ile konuşarak rota hakkında bilgi almıştık, raporlarında da yazdıkları üzere inişi rotadan yapmamızı önermişti. Fakat arkadan çok rahat ve hızlı bir şekilde indik, tırmananlara da bunu tavsiye ederiz.

Rapor:

05:00 Salim Abi bizi campingden aldı.

05:45 Sarımemedler’den yürüyüşe başladık.

Patikayı izleyerek uzaktan rotayı ve rotadaki belirleyici noktaları kestik. Beyaz/kırmızı negatif yüzeyin sol tarafından başlayan ilk ip boyu, yan yana görünen iki ağacın sol tarafında bitiyor. 2. İp boyu buradan başlayıp, hemen birkaç metre yukarıda görünen küçük negatif beyaz/kırmızı yüzeyin altından sola yan geçerek yukarıdaki sete, sağa rampa yapan yerin başına kadar gidiyor. 3. İp boyu tam olarak aşağıdan kestirilemese de rampadan sağa yukarı doğru çıkıyor.

İşaretli yerler istasyonların tahmini yerleri

06:15 Rota dibine varış.

06:45: Rotaya giriş.

1.İp (VI, 50 m.) – Sumru- Tırmanışa başlamadan yere yakın yarım kum saatine düğüm sıkıştırarak ilk malzemeyi attım. Çürük olduğu için sonraki 10 küsür metrede malzeme atılamıyor ve oldukça dikkatli tırmanmak gerekiyor. 10 metreden sonra sabit sikke var. Sikkeden sonra yine çürük yerlerden bacanın içine giriliyor. Baca içerisinde sağda ayaklar, solda da slab yüzeylere baskı yaparak klasik bir baca tırmanışına devam ediliyor. Bacanın iç tarafında malzeme atılabilecek birçok yer görünse de bunların çoğu çürük, dikkat etmek gerekiyor. Bacanın ilk negatifleştiği yerde soldaki slaba kanarak sola kaymamak ve bacanın içinden devam etmek gerekiyor. Büyük boy bir-iki cam, 1 profil sikke, 1 orta boy takoz kullanarak devam ettim. Baca son kısımda tamamen üste kapanıyor. Burada 4 numara cam ile beraber güzel bir kum saati de bularak, ip boyundaki en sağlam malzemeleri atıp iç rahatlığıyla bacadan çıkıp sola geçtim. Buradan yukarıya hafif negatif 1-2 metre var.  Dev bir toprak kazma ve ot temizleme işlemi ardından ortaya dev bir under ve kanat çıktı. Sağlam kanada malzeme atıp kanada yüklenerek otlu sete çıktım. Sağ tarafta ağaçları, üstümde de 2.ip boyunun yan geçişinin yapıldığı bloğu görünce, babadan istasyon aldım.

Sumru ilk ip boyunda, sikkeden hemen sonra.

2.İp (VI-, 30m.) – Özcan – İstasyonun önündeki bariz çatlaktan dik yükseldim. Bol malzeme imkanı var (takoz taş var). Yan geçiş yapılan yerin altında bir babaya perlon attım. Daha sonra babadan 1-2 metre kadar geri inerek slab yüzeyden 3 metre kadar sola geçtim. Rotanın kilit kısımları buralarıydı. Sola geçiş ardından malzeme imkanının kötü olduğu slabda yaprak sikke çaktım. Zor gözüken çatlakları tutarak slab yüzeyin üstüne yükseldim. Bu slab kısımlar oldukça otluydu. Yükseldikten 2 metre sonra güzel bir takoz taşa emniyet atarak 2. İp boyunun sonuna yaklaştım. Burada iki seçenek vardı; ya düz yukarı gidip laybacklemek ya da sağa geçip sırttan yükselmekti, ikincisini tercih ettim. 2. İp boyunun sonu olan otlu sete vararak babadan istasyon aldım. Setin biraz üstünde perlonlu başka bir baba var (belki de iniş için kullanılmış), fakat 3.ip boyunda ip sürtmesi yaratabilir.

3. İp (IV, 60m.) – İbo – Yahya Varlı ve David Wilbur raporunda belirtilen son free kısımları, ipimiz 70 m olduğu için bu ip boyuyla birleştirelim dedik. Setin üzerinde bulunan kuru ağaç gövdesinin sağından geçerek dik yükseldim, sonra da hafif sağa doğru devam ettim. Kolay gelen yerlerden yükselerek yatık slab etaplara vardım. Bu etaplardan yükseldikten sonra soldan devam ederek küçük bir bacaya girdim. Toplamda 60 metre olan ip boyunda çok sağa geçiş olmasından dolayı ip sürtmesi fazla idi ve çok fazla ot vardı. Buna rağmen kayası sağlam ve çok malzeme alıyordu. Sırta ulaşınca büyük sağlam bir babadan istasyon aldım. 13.30’da hepimiz rotayı bitirmiştik.

İniş

13.30 da rotayı bitirdikten sonra uzun bir süre bir şeyler yedik içtik, malzemeleri topladık, otlardan dolayı bayağı hapşırdık tıksırdık. Rotayı bitirdiğimiz ve Sarımemedler’i gören sırttan, ters istikamete III derecelik yerlerden yürüyerek Ortaburun’un arkasına doğru geçtik. Bırakma perlonu bırakmak istemediğimiz için rotada bırakılmış eski perlonları arayarak bir saat kadar dolandık. En son vazgeçip şu babadan inelim artık dediğimiz yerde babanın dibinde kayayla aynı renkte bir perlon olduğunu fark ettik. Bu baba Ortaburun ana kütlesini gören ve vadiye bakan yerde, ağaçların dibinde. Etrafına bir iki taş koyduk, arayan bulsun diye.

Saat 15:00’te inişe başladık. 70m ipimizle tahmini 60 metre iniş yaparak eğimli otluk yere ulaştık. Buradan da yürüyerek Küçük Mangırcı vadisindeki patikaya indik. 16.30’da Sarımemedler’e varmıştık.

Rota üzerindeki şu bitkinin polenlerinden olsa gerek, 2. İp boyundan itibaren üçümüzde de sağlam bir alerji başladı. Tırmanırken öksürmekten, hapşırmaktan birbirimizi duyamıyorduk. Bütün gün dalgasını geçtiğimiz bu saçma sapan alerji, bizi günlerce çok sağlam öksürttü, hapşırttı ve uyutmadı. Tüm Aladağlar planımız sekteye uğradı. Rotaya aynı tarihlerde girecekseniz polenlere dikkat edin.

Özcan, 2. İp boyunun sonundaki babadan, kafasının üstündeki, fotoğrafın sağ altındaki, lanet beyaz polenlerin altında ertesi günler olacaklardan habersiz emniyet almakta

Öncelikle Salim Abi ve eşine, campingde bize çam yağından, ballı bitki karışımlarına farklı farklı şeyler veren bir sürü kişiye ve kulübümüze teşekkür ederiz.