Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2024 » DİREKTAŞ KLASİK ROTA TIRMANIŞ RAPORU

Ekip: Görkem Parlak, Tuğba Kaya

Tarih: 8.07.2024

Zorluk: III, IV- (kilit)

Malzemeler: 2x çekiç, 2x yarım ip 50m, muhtelif uzunluklarda perlon, 7x çeşitli türlerde sikke, 0.75 1 ve 2 numara cam, kişisel emniyet malzemeleri.

Yazan: Tuğba Kaya

Görkem ile Trans Aladağlar Faaliyetinde,  Yedigöl kamp alanına  yürüdüğümüz günün ertesi sabahında Direktaş Klasik rotasına girmeyi planlamıştık. Sabah 5.00’da uyandık ve kahvaltımızı yapıp hazırlanıp 6.00’da yola çıktık. Rota kamp alanından görünüyordu. Bir süre yürüyerek rotanın dibine çıkan dik çarşağa ulaştık. Çarşak etabını da aşıp rota dibine ulaştığımızda saat 6.50 idi.

Şekil 1: Rotaya yaklaşırken

Kulvardan tırmanışımıza başladık. İlk 10 metreyi geçtikten sonra kulvar kısmı zorlaştığından sola yöneldik. Rotanın kilit etaba kadar olan kısmı kolay ve tırmanış keyfi vermiyor. Çok çarşak ve çürük. Tuttuğumuz taşların sürekli kırılması ve kayması nedeniyle dikkatli şekilde ilerledik.

Bir de baktık ki kilit etap olan çentiğe gelmişiz. Görkem çentikte katalarını giyip kendini hazırlayıp kilit etaba girdi. Birkaç hamle yaparak sola geçti ve iki sikkenin olduğu minik sette istasyon kurdu ve ipi bana ulaştırdı. Ben de ipe girerek yanına ulaştım. Kilit slab etaba girerken eller ve ayaklar sağlam, tek tedirgin eden kısımda ise ayağa güvenip sola doğru bir iki hamle yapmak gerekiyor. Lider için emniyet imkanı yok ve sol tarafta doğru yaklaşık 7-8 metrelik bir boşluk var, bu yüzden dikkatle geçilmesi gerekiyor. Artçı ise kata giymeksizin geçebilir. Kilidi geçtikten sonra okuduğumuz raporlarda sağdaki bacamsı kulvardan devam edeceğimizi biliyorduk. Kilitten sonraki etaplarda kaya yapısı daha sağlam ve tırmanış çok daha keyifli.

Şekil 2: Kilit etabı geçtikten sonra aşağıya bakış

Şekil 3: Kilit etap sonundaki sikkelerden Görkem’in kurduğu istasyon

Kulvar yolundan bir süre bu şekilde tırmandıktan sonra sola yönelerek çarşak bir baca etabını çıktık. Sonrasında yine sola yönelerek birkaç metre iniş yapıp tekrar yükseldik.

Şekil 4: Çarşak yerine soldan gitmeyi tercih ettiğimiz etap

Bir sonraki etapta sağdaki çarşak kısımdan yükselmek yerine soldaki kaya etaptan çıktık

Şekil 5: İniş yaptığımız sikkelerden bir tanesi

Şekil 6: Görkem’le bir fotoğrafımız

Şekil 7: Rotanın sonlarında yer alan kısımdan görüntüler

Sol taraftan devam ederek 9.52’de zirveye ulaştık. Zirve defterine bir şeyler yazıp fotoğraf çekindikten sonra vakit kaybetmeden dönüş yoluna koyulduk. İlk iniş sikkesinin bulunduğu yere ulaşabilmek için yol ayrımında çarşak yerine kayaya yöneldiğimiz hattan değil de, diğer yoldan, çarşaklı kısımdan iniş yaptık. Bu inişte çok taş dökülüyor, bu yüzden tek tek inmekte fayda var. Buradan dikkatlice sikkenin olduğu yere indik. Back-up alarak önce Görkem sikkeden indi, ben de back-upı sökerek indim. Aşağıda bir sikkeden daha iniş yaptık.

Şekil 8: Zirvede

İndiğimiz alanda, çıkarken gördüğümüz, etrafına mor-mavi ip bağlanmış olan bir baba vardı. 180’lik dyneema ile back-up alarak babadan da inişimizi gerçekleştirdik.

Buradan sonra kilit etaptaki iki sikkeyi kullanarak geldiğimiz yönden ip inişini gerçekleştirdik.

İnişte rotayı çıkmış kişilerden aldığımız bilgiye göre sabit sikkelerden 4 ip inişi yaparak rota tabanına ulaşacaktık. Ancak biz arkaya dolaşmak yerine rotanın kamp alanından görülebilen varyantından çıktığımız için son sikkeden indiğimizde tabana daha çok yolumuz kalmıştı. Bir süre çıkarken kullandığımız yoldan çok sapmadan biraz sağa doğru yönelerek kolay yerlerden ilerlemeye çalışarak çarşak etaplardan serbest iniş yaptık. Bu kısımda iniş yaparken oldukça dikkatli olmak lazım. Çünkü zemin dik kaya çarşak karışımı olduğundan ayağınızın kayma ihtimali var. Tutunduğumuz yerler de oldukça çürük olduğu için çok tedirgin edici bir iniş. Neyse ki bir süre sonra üzerinde dyneema olan bir kaya babasını gördük. Bu babadan da iniş yaparak rota tabanına ulaştık. Çarşaktan geri inerek kamp alanına vardık.

Rota yeni başlayanlar için kolay etaplarda free gitmeyi öğrenme olanağı sunuyor ve geçen sene Trans faaliyetinde kamp alanında manzarasını seyrettiğimiz Direktaş’a tırmanabilmek için çok keyifli bir deneyimdi.