Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2019 » Aladağlar Buzul Eğitim Faaliyeti 2019

Yer : Dipsiz Göl – Aladağlar / Niğde

Tarih : 23-27 Ağustos 2019

Ekip: 10 Başlangıç / Gelişim , Eğitmenler

Malzemeler : Kask, kemer, atc, hms, kilitli karabinalar, cam setler, takoz setler, hegzantrik setler, sikkeler, çekiçler, buz vidaları, buz sikkeleri, abalakov teli, nutkey, perlon çantası, ilk yardım çantaları, atel,  bivak torbaları, ipler, teknik kazmalar, krampon, tam taban botlar

Yazan : Betül YILMAZ / Başlangıç

23 Ağustos Cuma

Çadır grubumla beraber 16.00’da Beşiktaş’ta buluşup alışverişimizi yaptık. 17.00’de malzeme teslimi için kulüp odasına geçtik. Malzeme zimmeti sırasında Buzul Seyahati adlı kitapçık dağıtıldı. Her çadır grubuna malzeme zimmetlenmesi yapıldıktan sonra malzemeleri bölüştük ve Balkan Lokantası’na gidip yemek yedik, daha sonra Harem’e geçtik. 22.00’de otobüsümüz hareket etti.

24 Ağustos Cumartesi

08.30 civarı Aksaray’a vardık. Burada yürüyüş kıyafetlerimizi giyip çantalarımızı emanete bıraktık. 09.30 civarı Niğde otogara geldik. Kahvaltımızı yapıp faaliyete Niğde’den katılan arkadaşımızı aldıktan sonra Demirkazık köyüne doğru yola çıktık. 10.30 civarı araçtan indik. Son çanta düzenlemeleri yapıldı. 11.00’de yürüyüş için tek sıra olun uyarısı yapıldı. Otogardan aldığımız fazla suları boşaltıp pet şişeleri çantalarımıza koyduk.

11.05   Cimbar boğazından yürüyüşe başladık. Trans faaliyetinde zorlandığımı göz önüne alarak sıranın ön taraflarına geçtim.
 12.35 10 dakikalık su molası verdik. bir şeyler atıştırdık. 12.45’te yürüyüşe başladık.
   14.40 Tekepınarı’nda 15.05’e kadar ikinci molamızı verdik. Buradan tüm faaliyet boyunca kullanacağımız suyu almamız gerekiyordu çünkü kamp alanına yakın temiz su kaynağı yoktu. Suyumuzun bitmesi durumunda tekrar su almaya gelinmeyeceği söylendi. 3 kişilik çadır grubu olarak yaklaşık 17 litre su taşıdık.
 16.00 10 dakika olan son molamızı verdik. Mahmut Tekepınarı’ndan sonraki yolun yarısında olduğumuzu söyledi. Yani yaklaşık bir saatimiz kalmıştı.
  17.00 Kamp alanına vardık. Hemen çadırları kurup yemek hazırlıklarına başladık.(Mısırlı sosisli makarna, çay). Kamp alanına yakın bir kuyu varmış, yemeklerde kullanabileceğimiz söylendi. Faaliyet boyunca yemeklerde ve çaylarda o suyu kullandık. Yarın sabah 06.00’da kazma krampon eğitimi için teknik malzemelerle sırada olun duyurusu yapıldı.
Alarmı sabah 04.00’e kurup 20.30 gibi uyuduk.

25 Ağustos Pazar

04.00 Alarmla uyandık. Hızlıca kahvaltımızı edip(sucuklu yumurta, peynir, zeytin, salam, çay, bal, çikolata) malzemeleri hazırlayıp sıraya geçtik. Çadır grubu olarak bir büyük çantayı dönüşümlü olarak götürdük.
 05.57  BDK Kuzey Buzul Çanağı’na doğru yürüyüşe başladık. Eğitmenimiz Alper ilk önce buz temel teknik malzemelerini tanıttı ve uygulamalı olarak gösterdi. 3 tane botumuz olduğu için 3 kişi kazma kramponla tırmanacak kalan 7 kişi ise emniyet malzemelerini deneyecekti. Bir taraftan da havanın ısınmasıyla birlikte düşecek taşlara dikkat etmemiz gerektiği, bir gözümüzün düşen taşlarda olması gerektiğini söyledi. Buz vidası, buz sikkesi ve abalakov üçgenini teker teker denedik. İlk geldiğimizde geçen seneye oranla buzun büyüdüğünü söylemişlerdi ama aslında tam tersiydi; buz olan kısım o kadar azdı ki malzemeleri deneyecek çok kısıtlı alan vardı. Kazma kramponu denerken de buza değil de kara saplıyorduk kramponu. Öyle olmasına rağmen çok yorucu olduğunu söyleyebilirim. Fırsatım varken ikinci defa tırmanmadığım için çok pişmanım.
 10.00 Eğitim bitti ve kamp alanına döndük. 2 saat civarı mola verdik. Ardından ip inişi yapmaya gidecektik. Bir şeyler atıştırdık ve 12.00 de sıraya geçtik.

12.45-13.00
İp inişi ve geleneksel malzeme deneyeceğimiz alana geldik. Trans Aladağlar faaliyetine gelmeyen 4 kişiye geleneksel malzemeler anlatıldı, kalanlar da 3’er kişilik gruplarla çantalar dolu şekilde ip inişi yapmak için yukarı çıktılar. Diğerleri ise malzeme atılabilecek çatlak avına. Ben ilk ip inişi yapacak gruptaydım. İlk istasyondan diğerine prusik düğümüyle taş düşürmemeye özen göstererek indik. İkinci istasyona girerken Alper süre tuttu; ipe yaklaşık iki dakikada girdiğimi, benden önceki iki kişiyle aynı olduğunu söyledi.
 16.50  Kamp alanına döndük. 10 dakika molanın ardından makara sistemini deneyimlemek için kamp alanına yakın kaya bloklarının oraya gittik.
 17.00  Eğitmenimiz Alper makara sistemini 3:1 , 5:1 , 9:1 anlattı. İkişer kişi olacak şekilde makara sistemini kurmaya başladık. Kalanlar ise geleneksel malzeme denemeye koyulduk. İnsanlık için küçük ama benim için çok büyük olan makara sistemini de denedikten sonra kamp alanına döndük.
 20.35  Kamp alanına geldikten sonra 22.15’te ip inişi için sırada olun duyurusu yapıldı. Hızlıca akşam yemeğimizi hazırlayıp yedik (nohutlu bulgur ve tavuk döner) . Yaklaşık 15 dakika sürdü. Sıcak bir şeyler içtikten sonra biraz uyuduk.  21.45’te uyanıp çantalarımızı hazırladık.
 22.15  Sabahki ip inişi yaptığımız Kocasarp Kuzeybatı sırtına doğru yürüyüşe başladık. Herkes yukarı çıktıktan sonra sırayla sabahki şekilde ip inişine başladık. Alper sabahki inişten daha hızlı olduğumuzu söyledi. Aşağı inenler olarak zaman, biraz muhabbet ve zirveleri saymamız eşliğinde geçti. Harita bilgimin hala eksik olduğunu söylemeliyim. Herkes inişi tamamladıktan sonra ip toplarken içinde atel ve ilk yardım çantasının olduğu çanta düşmüş ve bir yanlış anlamayla çantayı almadan kamp alanına dönmüşüz. Çantayı aramak için tekrar iniş yaptığımız yamaca gittik, çantayı alıp 01.45 civarı kamp alanına döndük. Yarın sabah 08.00’de Davlumbaz zirve için sırada olun dendi ve gece bizim için son buldu.

26 Ağustos Pazartesi

06.00  Alarmla uyandık ve kahvaltı edip çayımızı içtik. 08.00’de sıradaydık ve Alper’in 15 dakika içinde tüm çadır yüküyle sıraya geçin demesiyle şok yaşayıp çadırları toplamaya başladık. 20 dakika gibi bir sürede toplandık. Bu şekilde zirveye gideceğimizi öğrendik. Bu cezanın dün içinde teknik malzemenin bulunduğu çantayı düşürüp almadığımız için olması pek şaşırdığımız bir ceza olmadı. Fazla suyu ve çadırı bıraktıktan sonra 08.35 gibi yürüyüşe başladık.
09.50 10 dakikalık mola verdik.
11.02 5 dakikalık su molası verdik
 11.35 Davlumbaz zirveye vardık. Yaklaşık 30 dakika mola verdik. Çevredeki zirveleri haritadan bulduk. Fotoğraf çekildik.
 12.10 İnişe başladık. Çarşak inişi çok zevkli de olsa ayağınıza taş girebiliyor.
 13.15 Kamp alanına döndük. 14.45’te sedye yapımı için sıraya geçin duyurusu yapıldı. Tabi ki yine tüm kamp yüküyle.
 14.45 Kamp alanına 2 dakikalık mesafede olan alana geldik. İki gruba bölünüp yaralılar için sedye yapıp yaklaşık 5 dakika boyunca taşıdık.
 15.55-16.00  Kamp alanına döndük ve 5 dakika sonra malzeme denemek için kaya bloklarının olduğu başka bir alana geçtik. 3 gruba ayrılıp istasyon kurmaya başladık.
 19.30 Kamp alanına döndük. 21.00’de sırada olun dendikten sonra yemek hazırlığına başladık.
 20.50  Telsizden Serkan’ın yardım çığlığını duyduk. Birden kendimizi ilk yardım tatbikatının içinde bulduk. Hemen önden 4 kişi 2 ilk yardım çantasıyla yaralıların yanına, kalan 4 kişide sedye için gerekli malzemeleri aldıktan sonra yaralıların yanına gittik. 2 kişi kamp alanında kaldı.
22.00  İlk yardım tatbikatı bitti ve kamp alanına döndük. Yaptığımız hatalardan bahsedildi. Doğal bir lider çıkmadığı söylendi. Yarın sabah 09.30’da tüm çadır yüküyle dönüş için sırada olun duyurusu yapıldı.

27 Ağustos Salı

07.45
 Uyandık ve kahvaltı ettik. Çantalarımızı ve çadırı topladık.

09.30
Sıraya geçtik ve mıntıka temizliği yaptık. Tuvalet alanının çok pis kullanıldığından bahsettiler, özellikle tuvalet alanını titizlikle temizledik.
 09.50 Yürüyüşe başladık.
 10.40  Tekepınarı’nda 10 dakikalık su molası verdik.
 11.29  Arpalık’ta 5 dakikalık su molası verdik.

12.45
Dağ evine geldik. Dinlendikten sonra faaliyet toplantısı yaptık. 14.00’te Niğde’ye giden araca bindik.

NOTLAR

2. günün akşamı bir çadır grubunun suyu bitti. Diğer çadır grupları olarak onlara su verme düşüncesi içindeyken Alper ve Yusuf yaklaşık 4 litre suyu onlara verdiler. Daha önce tekrar su almaya gidilmeyecek denmesine rağmen az su alınması eleştirildi. Kamp alanının yakınında kuyu var ama çoğu kişi içmeye cesaret edemiyor, yemeklerde kullanılıyor. Su miktarını çok iyi ayarlamak gerekiyor ki daha sonradan çantaya eklenecek olması da hesaba katılmalı.

İlk yardım tatbikatı sırasında çok fazla yanlışımız oldu. Daha önceden ne yapmamız gerektiği konuşulmuştu ama o an her şey çok farklı olabiliyor.

Bu faaliyet başlangıç dönemi için son fırsat, her şeyi tekrar tekrar denemenizi öneririm.

Bir sene boyunca bize bilgilerini aktaran, her fırsatta yardım etmeye çalışan eğitmen ve gelişim grubundaki arkadaşlara çok teşekkür ediyorum.

Tırmanışla kalın

Yazan: Tarık Reis

Faaliyete Hazırlık: Faaliyette sedye kurulumu ve ilk yardım simülasyonu yapılacağı için faaliyet öncesinde tekrar amaçlı bir çalışma yapıldı. Ben şehir dışında olduğum için çalışmaya katılamadım. İlk yardım için grupta notlar paylaşıp tekrar yaptık. Çadır grupları belirlendikten sonra çadır grubumuzla 3 kahvaltı, 3 akşam yemeği için plan yaptık.

23 Ağustos Cuma

Ortak alışveriş için çadır grubu olarak saat 15:30’da Beşiktaş’ta buluştuk. Alışverişten sonra saat 17:00’de malzeme teslimi için kulüp odasına geçtik. Malzemeleri teslim aldıktan sonra bütün ortak yükü eşit şekilde bölüştük. Malzeme tesliminde hepimize buzul seyahati adlı bir kitapçık ve Aladağlar haritası verildi. Kamp alanına gitmeden yolda su alacağımız için alacağımız suya da yer ayarladık. İşimizi bitirdikten sonra yemeğe ve ardından hareme geçtik. Saat 22:00’de otobüsümüz kalktı.

24 Ağustos Cumartesi

A picture containing outdoor, nature

Description automatically generated

Şehirde bırakacağımız çantaları Aksaray’da otobüs firmasına bıraktık. Niğde otogarda kahvaltı ettikten sonra 10:50’de Cımbar Boğazının girişinde araç bizi bıraktı. 15 dakika sonra saat 11:05’te yürüyüşe başladık. Hava 21 derece, hafif güneşli ve rüzgar 13 km/saat ile esiyordu. Toplamda molalar ile beraber 6 saat süren yürüyüşte 1200 metre yükselti aldık. Rakım olarak 1558 metreden 2740 metreye çıktık. Cımbar boğazı boyunca eğim yüksek ve arazi engebeli olduğu için yavaş ilerledik. Saat 12:35’de Cımbar’dan çıkmadan ilk 10 dakikalık molamızı verdik. Cımbar’dan çıktıktan sonra geniş bir vadiden devam ettik ve bir geçitten geçerek 14:40’da Tekepınarı’na vardık. Eğitmenlerden Mahmut kamp alanında kuyu suyu olduğunu ama bu suyun içmek için tercih edilmediğini söyledi. Bunun üzerine yanımızda getirdiğimiz boş pet şişeleri doldurduk. Ortalama kişi başı 7-8 litre su aldık yanımıza. 25 dakikalık molanın ardından ekstra yük ile yürümeye devam ettik. 45 dakika sonra 5 dakikalık bir su molası verildi. Toplamda 15 kilometrelik yürüyüş sonrası saat 17:00’de kamp alanına ulaştık.

Eğitmenimiz Alper kamp alanını tanıttı ve yarın sabah 06:00’ya kadar serbest olduğumuzu söyledi. Çadırları kurup yemek yiyip yattık. Yemek için kuyudaki suyu kullandık.

25 Ağustos Pazar

A picture containing ground, outdoor, person, nature

Description automatically generated

Saat 04:30’da kahvaltı için uyandık. Kahvaltı yaptıktan sonra buz eğitimi için malzemeleri hazırladık ve saat 05:53’te sıraya geçtik. BDK kuzey buz çanağına doğru yola çıktık. 2 kilometrelik yolu 45 dakikada yürüyüp eğitim bölgesine vardık. Eğitmenimiz Alper önce bölgeyi tanıttı ve taş düşme riskinin yüksek olduğunu ve dikkatli olmamız gerektiğini söyledi. Eğitimde ilk önce malzemeler tanıtıldı, buzul etap geçilirken kullanılan yürüyüş türlerinden bahsedildi ve son olarak buz emniyet malzemeleri anlatıldı.

3 kişi tırmanacak kalanların malzemeleri deneyeceği şekilde bir grup ve sıralama oluşturuldu. Sıra sıra malzemeleri denedikten sonra buz kütlesinde yatay geçiş yaptık.

Yeterli sayıda tam taban bot getirdiğimiz için krampon kullanmakta zorluk çekmedik. Kalan sürede isteyenlerin tekrar deneyebileceği söylendi. Tekrar denemek daha iyi oldu benim için. Saat 10:00’da eğitim bitti.

A person standing on a rocky hill

Description automatically generated

Yarım saatte kamp alanına döndük. Saat 12:00’de ip inişi için 10-15 kiloluk çantalar ile sırada olmamız istendi. İp inişi için kamp alanına 700 metre uzaklıkta olan bir yere 20 dakikada gittik, gittiğimiz yer biraz yüksekte kalıyor, kamp alanından bulunduğu yerden 120 metre yükseldik. 3 kişi ip inişi yaparken kalanlar kayada malzeme denedi ve istasyon kurdu.

A group of people standing in a rocky area

Sıra sıra herkes sırtında çanta varken ip inişi yaptıktan sonra saat 16:50’de kamp alanına döndük. 10 dakikalık moladan sonra makara sistemi eğitimi için kampa çok yakın bir kaya bloğuna gittik. Eğitmenimiz Alper 5 dakika içerisinde bir istasyon kurmamızı istedi. İstasyonu kurduktan sonra makara sistemi anlatıldı.

Eğitimden sonra trans faaliyetinde olmayanlara geleneksel malzeme eğitimi verildi. Trans faaliyetinde olanlar 2 kişilik gruplarla makara sistemi kurmaya başladı, kalanlar da kaya bloğunda malzeme denedi. Herkes makara sistemi kurduktan sonra saat 20:35’de kamp alanına döndük. 1 saat 40 dakikalık yemek molası verildi ve saat 22:15’te gece ip inişi için sırada olmamız istendi. İp inişi için öğlen ip inişi yaptığımız yere yürüdük. Herkes ip inişi yapılan yere çıktı ve sıra oluşturuldu. İp inişini yapanlar tekrar yukarı çıkmadı ve öğlen malzeme denediğimiz yerde bekledi. Herkes ip inişi yaptıktan sonra saat 12:50’de kamp alanına döndük. İp inişi yapıldıktan sonra ip toplanırken yamaçtan çanta düştüğünü ve içerisinde kulüp malzemesi olduğunu öğrendik ve çantayı almak için tekrar ip inişi yaptığımız bölgeye, çantayı aramaya gittik. Çantayı alıp kamp alanına vardığımızda saat 01:50 idi. Saat 08:00’de Davlumbaz zirve yürüyüşü için sırada olmamız istendi.

26 Ağustos Pazartesi

Saat 08:00’de sıraya girdik. Eğitmenimiz Alper dün gece çantayı orda bıraktığımız için kulüp malzemesine verilen önemi anlamak için tüm kamp yükünü toplamamızı ve yürüyüşe o şekilde hazır olmamızı istedi. Saat 08:28’de kamp yükü ile yürüyüşe başladık. 1 saat 50 dakika sonra ilk molamızı verdik. 10 dakikalık molanın ardından yürüyüşe devam ettik.

A group of people on a rock

Description automatically generated

Hava sıcaklığının 20 derece olması, ağır kamp yükü ile eğimi yüksek olan yolda yürüyüş bizi biraz zorladı. 11:02’de 5 dakikalık bir su molası verdik. Saat 11:35’te toplamda 600 metre yükselti alarak, 3.5 kilometrelik yolun sonunda zirveye vardık.

Zirvede çevre bölgelerin tanıtımı yapıldı. Trans faaliyetinde çıktığımız zirveleri uzaktan görebilmenin, bölgeye farklı bir açıdan bakmanın bölgenin akılda kalıcılığına çok iyi bir etkisi oldu. Toplu resim çekiminden sonra saat 12:10’da iniş için sıraya girdik. İniş daha keyifli geçti, 13:15’te kamp alanına vardık. 1 buçuk saatlik mola verildi, bu molada çadırları tekrar kurduk ve bir şeyler atıştırdık. 14:45’te çadır hariç tüm kamp yüküyle kampa çok yakın bir bölgede ilk yardım simülasyonu yapmak için sıraya girdik. Simülasyonda iki gruba ayrıldık ve getirdiğimiz malzemelerden sedye yaptık . Kazazedeleri 5 dakika taşıdık. 15:55’de kamp alanına döndük. 5 dakika mola verdikten sonra bütün kamp yüküyle dipsiz gölün yan tarafında olan bir kaya bloğuna malzeme denemeye ve istasyon kurmaya gittik. Gruplara ayrılıp belirli bir süre içerisinde istasyonları kurup sıra sıra test ettik ve yorumlar yaptık.

Başlangıç senesinin son eğitim faaliyeti olması ve son malzeme deneme şansımız olduğu için süreyi boşa harcamadan eğitimi değerlendirmeye çalıştık. Saat 19:30’da kamp alanına döndük, 1 buçuk saatlik mola verildi. Molanın sonlarına doğru telsiz anonsu geldi ve 2 yaralının yardıma ihtiyacı olduğu haberini aldık. Daha önceden yaptığımız planlamaya göre ilk yardımda bulunmak için kazazedelerin olduğu bölgeye gittik ve ilk yardıma başladık. 1 saatlik ilk yardım simülasyonundan sonra saat 22:00’de kamp alanına döndük. Kamp alanında ilk yardım sırasında yaptığımız hatalar üzerine konuştuk. Koordinasyon için kamp alanında kalan kişi ile iletişimimizin kötü olduğunu, yürüyebilecek durumda olan hasta/yaralının bölge güvenli olmamasına rağmen bölgede uzun süre bekletilip sedyeye alınmasının yanlış olduğunu öğrendik. Toplantı bittikten sonra ertesi gün saat 09:30’da kamp yükü ile hazır olmamız istendi. Trans faaliyetinde olmayanların yarım saat içerisinde bivak için hazır olmaları istendi ve mutlak sessizlik saatine dikkat etmemiz istendi.

27 Ağustos Salı

A group of people standing in front of a mountain

Description automatically generated

09:30’da sıraya girdik. Sırada tuvalet bölgesinin biz geldiğimiz zamana göre daha kirli olduğunu ve bunun yılın son faaliyeti olduğunun üzerine değinildi ve mıntıka yapıldı. Toplu fotoğraf çekildikten sonra dönüş için sıraya girildi.

A picture containing outdoor

09:50’de başladığımız yürüyüşe 50 dakika sonra taze su almak için Tekepınarı’nda ara verdik. 10 dakikalık moladan sonra yürüyüşe devam ettik. Dönerken yolun yarısında farklı bir rota izledik; Cımbar vadisine girmeden Arpalık üzerinden döndük. Arpalıkta 5 dakikalık mola verdikten sonra saat 12:45’de dağ evine vardık. 12 kilometrelik yolu toplamda 2 saat 45 dakikada yürüdük.

Dönüşte botlarım ayağıma vurduğu için biraz zorluk çektim. Biraz dinlendikten sonra dağ evinin önünde faaliyet toplantısı yapıldı. Araç 14:00’te geldi, yolda yemek yedikten sonra Aksaray’a geçtik ve orada otobüs saatini beklerken Aksaray’ı gezdik.

28 Ağustos Çarşamba

Saat 05:30’da Üsküdar’daydık, okula geçip malzemeleri teslim ettik. Topluca uzun bir kahvaltı yaptıktan sonra evlere dağıldık.

Notlar:

• Kişi başı 7-8 litre su ancak içmek için yetiyor. Yemek ve sıcak su için genel olarak kuyu suyunu kullandık. Taşıyabildiğiniz maksimum miktar kadar su taşımak faaliyet konforu için iyi olur.
  • Mutlak sessizlik saatine akşam olduğu gibi sabah da dikkat etmek gerekiyor. (bölgede kulüp dışında da insanlar oluyor)
  • İlk yardım eğitimi için iyice tekrar yapılması ve iyi bir planlama yapılması gerekiyor.