Anasayfa » Faaliyet Raporları » 2023 » Uludağ 2. Kış Temel Eğitim Faaliyeti

Ekip:15 Başlangıç Üyesi , Gelişim , Gelişim üstü ve Eğitmenler

Çadır grubu:Erensu Mengüşoğlu, Ege Özkan, Furkan Aydemir

Yazan:Erensu Mengüşoğlu

Faaliyet öncesi çadır grupları belli olduktan sonra whatsapp grubu kurduk. Hepsi tam dolu olmayan 4 adet nurgaz kartuş, 2 ocak (1’si bizden biri kulüpten), 2 kahvaltı, 1 akşam yemeğini ortak getirme kararı aldık. Kar kazıklarını Ege daha önceki Aladağlar Faaliyeti’ne gittiği için getirecekti.

17 Mart Cuma

Çarşamba günü olan malzeme tesliminde uyku tulumu, kask, ocak, çadır gibi eşyaları aldık. Benim uyku tulumum ince durduğu için başlangıçtan bu faaliyete gelmeyen bir arkadaştan uyku tulumu ve baton ödünç aldım. Göztepe Köprüsü’nden bineceğimiz için çadır grubumla otobüs gelmeden çadırı paylaştırdık, ben polleri aldım. Ödünç aldığım uyku tulumunu başka bir arkadaşım getirdiği için çantamı otobüste tekrar düzenlemek zorunda kaldım.

18 Mart Cumartesi

Otobüs Osmangazi Köprüsü’nden geçerek saat 02.30’ta yürüyüşe başlayacağımız yere ulaştı. Çadır gruplarına malzeme zimmetlenmesi yapıldı, ben ip ile 2 tane “deadman”i aldım. Bizim gruba ayrıca kürek ve atel çantası zimmetlendi, onları da çadırımdaki diğer arkadaşlarım aldı. Herkese kazma zimmetlendi. Hava soğuk ve rüzgarlıydı. Yürüyüşümüzün 2.30-3 saat süreceği ve irtifa alacağımız söylendi. Maalesef yürüyüşe başladıktan yarım saat sonra alelacele çantamı hazırlamam ve ayarlayamamam sebebiyle tüm yükü sırtımda hissetmeye başladım. Yürüyüşün ilk zamanları kar yumuşak değildi ve nispeten kolay yürünüyordu. Telesiyej hattını takip ederek yürüyorduk. 05.00 gibi kısa bir mola verdik, arkadaşımla çantamı düzeltmeye çalıştık, biraz başarılı olabildik. Moladan sonra toz karda yürümeye başladık. Dizimize kadar batıyorduk. Ancak sürekli duraklamalar olduğu için yorulmaktan çok üşüdük. Hem çantanın ağırlığı sebebiyle hem de soğuktan dolayı bayağı moralim bozuldu. Sabah 07.00’de ikinci molamızı kulübenin orada verdik, benim durumum çok iyi olmadığı için sıcak içecek ve atıştırmalık tükettim, bir katman daha aldım üzerime. Durumu kötü olan arkadaşımız için çadır kuruldu. Molamız normalde 10 dakikaydı ama 15 dakikaya çıktı. 07.15’te tekrar yola çıktık. Kar yine toz kardı, zorlu bir yürüyüş oldu.

Kamp yerine varmak üzereyken…

09.00’da kamp yerine vardık. Kar duvarı örmemiz istendi. Dönüşümlü olarak birileri kar eritip, birileri kar bloğu çıkarıp diğerleri de duvarı ördü. Bunları dönüşümlü yapmak hem çok yorulmamak hem de soğukta hareket etmezsek çok daha fazla üşüyeceğimiz için önemli. Benim eldivenlerim ıslanmamış olsa da soğuğa çok dayanıklı değildi. Arkadaşım bana iç ve dış eldiven verdi ve içine de ısıtıcı plaster yapıştırdı. Çok iyi geldi bu. Birkaç kez eğitmenler acele etmemiz gerektiğini söyledi yoksa eğitimleri yetiştiremeyecektik. Kar duvarını bitirip çadırları kurduk hemen. Zaman olmadığı için kar duvarına pek yorum yapamadılar ama giriş yapmamamız gerektiğini söylediler. Akşamki eğitim için yığma kar yapmamız gerektiği söylendi. 3 gruba ayrıldık ancak gruplar bayağı karıştı, herkes herkese yardım etti. Belli sayıda kürek olduğu için dönüşümlü kar yığdık ve üstüne vurarak sağlamlaştırdık. Sonrasında poşetlenip kazma düşüş eğitimine gittik ama sırada bize iyi poşetlenmediğimiz söylendi . Yanımızda yedek poşet vardı neyse ki. Eğitmenimiz Tarık 8 farklı kazma düşüş pozisyonu gösterdi, tekrar poşetlendikten sonra grup olarak hepsini sırayla denedik. Ancak tüm gruplarda yorgunluk vardı. Pistin boş kalmaması gerekiyordu ama uzun süre boş kaldığı zamanlar oldu. Gerçekten düzgün düşmeyi öğrenmek zor o yüzden her ne kadar yorucu olsa da bir daha bu fırsat olmayacağı için denemek lazım. 14.00’da kamp alanına döndük. 1 saatlik mola verildi, biz çadır grubumla yemek yemeği tercih ettik. 15.00’da sıraya birkaç dakika geç kalarak geçtik. Orada eğitmenizim Tarık kar emniyet aletlerini anlattı. Deadman, t-profil, çift-tek kazma, kar babası yapmayı gösterdi. Ardından biz denemeye başladık. Kendi grubumla tam koordine olamadık, efektif bir şekilde deneyemedik. Aslında ayrı ayrı denememiz gerekiyorken iki kişi bir aleti denedik. En son kar babası yaptık. En erken yapan grup biz olduk diğer grupları izledik, bazıları çok geniş yaptığı için perlonları yettirme konusunda güçlük çekti. Gelen eleştirilerden biri de kullandığımız aletleri karda bırakmamız oldu. Her aleti kullandıktan sonra mata koymalıydık karda bırakmamalıyız. Eğitim 20.00’da sona erdi.

Kar emniyet aletleri eğitimi

Kamp alanına geri döndük. 1.30 saat mola verildi. Oldukça yorulmuştuk, kar erittik ama uzun süren bir işlem ve biz de sürekli başındaydık. Aslında bir yere sabitleyip diğer işlerle ilgilenmek çok daha pratik olabilir. Yemek ısıttık ve yedik. Sıraya 30-40 dk geç kaldık. Hava oldukça rüzgarlıydı. Kar mağarası için önceden yığdığımız karların başına 3 grup halinde geçtik. Ben yine kendimi kötü hissettim, gelişimdekiler, eğitmenler ve arkadaşım sakinleştirdi beni ama kar mağarası yapımına çok aktif katılamadım ki ısınmak için daha iyi. Bir grup matla yaptı, o şekilde daha rahat olabilirdi. Yine grup olarak çok iyi ayarlayamadık iş bölümünü. Birisi yaparken diğeri dışarıda soğukta bekliyordu ve bazen içerideki çok kalıyordu. En sonunda bizim mağaramızda delik açıldı. Daha önce Ege ilk kış kampına gittiği için o ve grubu güzel bir mağara yaptılar, diğer grubun mağarası da fena olmadı. 23.30’da çadırlara gittik, mutlak sessizlik ilan edildi. Hemen su ısıttık, ardından yattık.

Kar mağarası yapımı

19 Mart Pazar

Beklediğimden çok daha az üşümüş bir şekilde sabah dinlenmiş olarak kalktık. 08.00’da sırada olmamız gerekiyordu. Alarma uyanmadığımız için yetişemedik sıraya, poşetlenip sırada olmamız 30-40 dk gecikmeli oldu. Eğitmenlerden bizi ikaz etti. Tekrar kazma düşüşe gittik. Genel olarak biraz daha hevesliydik grup olarak ama ben dünün yorgunluğuyla kazmayı iyi tutamamaya başladım. Ancak yine de deneyebildiğimiz kadar denedik. Ardından hemen çığ eğitimine gittik ama hava çok rüzgârlı olduğu için zor bir eğitimdi. Kar katmanları ve çığ sondası gösterildi ama kötü hava koşulları ve zamanın yetersizliğinden dolayı deneyemedik. 11.00’da çadırlara dağıldık. Saat 11.50’de kamp yüküyle hazır olmamız gerektiği söylendi ama poşetlerden kurtulmak bile 15 dk sürdü, çakı getiren çok kişi yoktu. Çantamı yerleştirmek uzun sürdü, ıvır zıvır eşyaları toplamak kolay olmadı. En sonunda tam anlamıyla hazırlandığımızda 1 saat geç kalmıştık. Eğitmenler çok kızdı, bu sırada onlar ve hazır olan arkadaşlar ki başlangıçtan kimse tam saatinde hazır olamadı, tipide dışarıda beklediler.  Mıntıka temizliği sonrası yola koyulduk. Dönüş yolculuğu tipi sebebiyle zorlu olsa da en azından çoğunlukla iniş şeklindeydi. Birkaç kez düşsek de çok sıkıntı olmadı. Gidişimizden çok daha kısa sürede vardık otobüse. Zimmetli eşyaları teslim ettik. Otobüste toplantıda zamanlara hiç uymadığımız, her ne kadar zorlu koşullardan dolayı anlayışlı olsalar da bizim hiç çaba göstermememizden, eğitimlerde çok isteksiz davranmamızın onların da heveslerini kırdığından bahsettiler. Ardından Köfteci Yusuf’ta karnımızı doyurup 21.00’da Göztepe’ye vardık.

Önerilerim.

1-Kesinlikle çanta son dakikaya bırakılacak bir şey değil, çantayla rahatlığı test etmek ve ayarlarını önceden yapmak önemli.

2-Dağa gitmeden önce antrenmanlı olmak size dağda avantaj sağlar, daha az yorulursunuz.

3-Dağ psikolojisine hazırlanmak çok önemli. Raporları okumuş olsam da ne kadar soğuk ve yorucu olacağın kafamda canlandıramamıştım. Kendinizi kötü hissettiğinizde ne yapacaksınız, bu durumlarda kimden nasıl bir destek alacaksınız bunları planlamak bence gerekli. Doğru zamanlarda çantamı ayarlamak için olsun, üşüdüğüm için olsun yardım istemediğim için kendimi çok daha kötü hissettim. Gelişim ve eğitmenler bu konularda oldukça yardımcı, son dakikaya kadar dayanmaya çalışmayın, düzeltilebilecek bir durum varsa yardım isteyin.

4-Gereksiz hiçbir eşya almayın, örneğin bize 2 kartuş yeterli olurdu. Ancak yedek kıyafet önemli onları unutmayın.

5-Kar eritirken sağlam bir yere koyup siz başka işler yapabilirsiniz. Başında durmak gereksiz.

6-Eğitimlere başlamadan önce sıcak içecek hazırlamak daha iyi eğitim sırasında fırsat olmuyor.

En önemlisi her ne kadar zor olsa da şehre döndüğünüzdeki başardım duygusu gerçekten tatmaya değer bir duygu. Eğitimleri iyi değerlendirmek, boş durmamak hem ısınmanızı hem de öğrenmenizi sağlar.

Son olarak bu faaliyet için YTÜDAK’a, eğitmenlere ve gelişim üyelerine çok teşekkür ediyorum.

2022-2023 Uludağ KIŞ TEMEL EĞİTİM FAALİYETİ  1 – FAALİYET RAPORU

Tarih :17-19 Mart 2023

Yer : Uludağ Milli Parkı

EKİP :15 Başlangıç Üyesi , Gelişim , Gelişim üstü ve Eğitmenler

Çadır Grubu : Ayşenur Arslan , İdil Hanım Yıldız , Mert  Tuna , Ahmet Bahadır Akdeniz

Yazan :Hanım YILDIZ

Çadır grupları açıklanır açıklanmaz hemen çadır grubumla bir whatsapp grubu kurduk.Hepimiz çalıştığımız için müsait olduğumuz saatlerde önce malzeme listelerini ardından da yemek listelerini hazırladık.Malzeme ve yiyecek konusunda faaliyete götürüp götüremeyeceklerimizi hep birlikte eledik.Ayrıca sürekli olarak bölgenin hava durumunu kontrol ediyorduk.Elimizdeki listeye göre yiyecek alışverişimizi yaptık.

I-Ortak çadır yükü olarak :1 adet 450 gram 1 adet 200 gram Nurgaz, 2 ocak 3 su bardağı (6 kişilik ) bulgur plavı , bisküvi , çikolata ve benzeri atıştırmalıklar , 12 adet sandviç , cevizli kek , kahve , bardak çorba yarım kilo  karışık kuruyemiş ,6 ‘lı taco lavaş ekmek , bol bol baharat ve zeytinyağı .

I-Kişisel kıyafet listesi :10 adet çorap , yedek iç çamaşırı , 1 kar pantolonu (üstümde ) , 2 üst içlik (üstümde ) ,1 polar , 1 shoftshell ceket , 1 şişme mont , 1 iç ( polar) ,  1 dış eldiven , yedek alt ve üst , 3 adet buff, ıslak mendil ve peçete , kurşun kalem kağıt , güneş kremi

I-Bireysel olarak :Bireysel ilkyardım kiti , çatal bıçak kaşık , plastik tabak ve bardak , nemlendirici , 2 prusik ipi, ıslak mendil ( dondu) , peçete (ıslanmaması için poşetlenmeli)

Bizlere atılan maile göre de kar kazıkları gibi ( çadır grubu olarak 10 adet aldık )yanımıza almamız gereken temel  malzemeleri birkaç gün öncesinden ayarlayıp  temin ettik .Aynı zamanda bu faaliyete lisansımızla birlikte gidebildiğimiz için lisanlarımızı da çıkartıp  yanımıza almıştık.

17 Mart Cuma :

Faaliyet günü sıkışmamak adına cuma gününe ufak tefek alınacakları bıraktık.Faaliyete çadır grubumdaki 3 arkadaşım İstanbul’dan ben ise Bursa Anatolium AVM yakınından katılacaktım.Arkadaşlarımla iletişime geçip onlar Bursa’ya gelmeden evvel buluşma noktasına gittim.Ve oradan ekibe 00.15 gibi dahil oldum.Araç oteller bölgesine doğru yol alıyordu . Bizler de araçta bırakabileceğimiz eşyaları ayrıştırmaya ve çantalardaki yükleri dengelemeye başlamıştık .Çadırın polleri Ayşenur’da , dış ve iç tente Mert ve Bahadır’da , nispeten ağır ama az hacimli malzemeler  çantam küçük olduğundan bendeydi .

18 Mart Cumartesi:

Araçta biraz uyumaya çalıştım. Ne kadar faaliyet raporu okusam da dağı tecrübe etmek için  dağda olmak gerektiğini biliyordum ve ilk kış faaliyetim olduğundan dolayı  bu beni biraz ürkütüyordu. Biraz uyukladıktan sonra 02.30 civarı yürüyüşe başlayacağımız bölgeye vardık. Eğitmenler ve gelişim, tüm başlangıç çadır gruplarına teknik malzeme zimmetledi. Bize 2 adet T profil, 1 adet çığ sondası, herkese birer kazma, takılabilir kar küreği ve sapı, 1 ilkyardım çantası düştü.Hepsini elbirliği ile çantalarımıza paylaştırdık. Benim çantam 50 lt’lik bir çanta olduğundan ben daha çok çantanın dışına sabitlenebilecek şeyleri almaya çalıştım. Çadır arkadaşlarımın çantaları daha genişti. Yükleri paylaştırdıktan sonra giyinip  03.00 civarı yürüyüşe hazır hale geldik. Hemen önceki faaliyetlerden tecrübe ettiğim için ceplerime önceden poşetlediğim karışık ve kan şekerini dengeleyecek olan kuruyemişleri koydum. Kasklarımızı ve kafa lambalarımızı da taktıktan sonra sayı alarak yürüyüşe hazır hale gelmiştik. Burada şöyle bir hatam vardı;  yürüyüşe 2 içlik ve 1 polarla başlamak istiyordum çünkü hem üşüyor hem de terlediğimde bunun beni daha da zorlayacağını biliyordum fakat çantada montumu koyabileceğim bir yer kalmadığından montumun önünü açarak softsheel montun üstüne şişme montumu giydim. Tavsiyem sizleri terletmeyecek şeylerle yürüyüşe başlarsanız rahat edersiniz. Aynı zamanda molalarda da soğumamak adına giyinmek iyi olabilir ve tabii ki yanınıza aldığınız suyu çantanın suluk kısmına koyarsanız benim gibi, suyunuz donar. Suyu bir beze sarılı olarak yanınıza almak ılık su içmek adına faydalı olabilir. Ve tabii ki kafa lambalarının kaska takılma şekli. Bunu gün ağarınca eğitmenlerimizden Sefa’nın yaptığı bilgilendirmeyle farkettik fakat geceden kontrol etseydik lambayı kaybetme gibi bir riskle yürüyüşe devam etmezdik.Yürüyüş boyunca herkesin olduğu gibi benim de gözlerimi uyku basıyor fakat esen rüzgarla gözlerimi kapamadan yola devam edebiliyordum. Dağdaydık… Issız fakat bir o kadar da kalabalık bir yolculuk bizleri bekliyordu.

Ara ara gün ağarana dek yaklaşık 2 adet  5 ve 10 dakikalık molalar verdik. Yanımdaki su soğumuştu fakat sıcak sıvı alıp bi şeyler atıştırdım. Ardından yürümeye devam ettik. Molalarda kıyafetlerimizi ve açlık durumumuzu kontrol ediyor, sık sık kuruyemiş yiyerek tükenmeyi önlüyorduk. Yürüyüşün bu kısmında pek üşüdüğümü hissetmedim.Hava açık ve rüzgarsızdı.Hafif eğimli , inişli çıkışlı bir şekilde yürüyerek telesiyeje kadar çıkmıştık. Elimdeki 2 adet baton , yürürken oldukça yardımcı olmuştu .Koca bir karanlığı aydınlatan uzak yıldızların ışığında yürürken güneşin doğuşuyla biraz daha mutlu olmuştum. Fakat bu sefer de kar seviyesi ve eğim artıyordu. Hafif bir rüzgar çıkmıştı. Burada da boynumdaki çift buff baya işime yaradı. 07.00 gibi telesiyejdeki kulübede mola verdik .Burada bazı arkadaşlarımız oldukça üşüyordu. Sıcak sıvı alıp bi şeyler atıştırdık. Tam bu noktada üşüyeceğimizi biliyordum. Bu yüzden molada  bol bol hareket etmeye ve özellikle  ayaklarımı ısıtmaya çalışıyordum. Ekipten bir arkadaşımız, bir sıkıntı yaşadığı ve yürüyüşe devam edemediğinden dolayı kulübenin önüne hızlıca bir çadır kuruldu. 1 başlangıç ve ona refakat eden 1 gelişim üyesi eksik olarak yürüyüşümüze devam ettik. Eğimsiz ve bol rüzgarlı, tipinin olduğu bir düzlükte kamp alanına doğu yürümeye başladık.Ufak da olsa eğimli bölgelerden geçerek  09.00 civarında kamp alanına vardık. Tuvalet, sigara ve su ısıtma bölgeleri belirlendikten sonra kar duvarı yaparak çadırları grid düzende  kurmamız istendi. Hemen su ısıtacaklar ve kar duvarı yapacaklar olarak iki gruba ayrıldık. Tüm başlangıç ekibi kendilerine zimmetlenen kürekleri hazır hale getirerek  işe koyuldu. Faaliyetin bu kısmında oldukça eğlendim çünkü üşüsem bile hareket ediyor, arkadaşlarımla sohbet ediyor ve aslında ortada olan zorluğu mental olarak birlikte yıkıyorduk. Kar duvarı yaparken de duvar için blok  çıkaran kişiler  sürekli değişti .Bu da ekibin yorulmasını önlemiş oldu. Burada şu metodu izledik; duvar için kullandığımız karı  genellikle çadır alanının içinden alarak etrafına örmeye çalıştık. Bu sayede var olan toz karı da çadır alanından süpürmüş olduk. Eğitmenlerimiz çadır alanının dışında  3 farklı yere kar yığıp kürekle sertleştirmemizi istedi.Sonrasında gelişimden Görkem kar duvarına bakarak çadırları kurabileceğimizi söyledi.Ardından ‘’kazıkları çakmadan ‘’ çadırları grid düzene getirdik. Hava rüzgarlı olduğundan burada biraz  zolandık fakat 09.45 civarı duvarı bitirip çadırları kurmuştuk.

Gündüz Yürürken                                                                                              Kar duvarı yaparken

Burada dikkat edilmesi gereken en önemli şey bence, çadıra girmeden önce ekipçe verilen sürenin, çadıra girildiği anda da kendi çadır grubunda verilen sürenin ve yapılması gerekenlerin planlanması .Bu şekilde mola çok daha verimli kullanılabilir. Bize verilen sürede ‘’temiz” kar bölgesinden kar temin ederek, bu karı  yanımızda getirdiğimiz ufak sularla kolayca eritip su elde ettik. Bu suyu ise, vücuttan direkt atıldığı için içine bir şeyler katarak tükettik. Termosları doldurduktan sonra çantama minimum 2 saatlik bizi götürecek atıştırmalık, bol bol çöp poşeti ve bant , su, 2 adet poşetlenmiş halde yedek çorap ve yedek bere aldım. ‘’Poşetlenen” arkadaşların diğerlerine yardım etmesi ile birlikte 11.15 gibi kazma düşüşü için hazırdık.Biz hazırlanırken gelişimden arkadaşlar da matlarla bizlere pist açmak için uğraşıyorlardı.Hepsine bol bol teşekkür ediyorum. Eğitmen Tarık, kazma düşüş için kamp alanının yaklaşık 50 metre ötesindeki alana gideceğimizi söyledikten sonra yürüyüşe başlayıp yukarıda 4 gruba ayrıldık. Her grupta yaklaşık 4 kişi vardı. Eğitmen tarafından kazma düşüşü anlatıldıktan sonra bizler denemeye başladık. Farkettim ki teorik olarak biliyor olmakla pratikte icra etmek oldukça farklı.

İlk başlarda biraz zorlandım, çünkü poşetlenirken bel kısmımı iyi poşetleyemediğimden belime kar girmişti. Yüz üstü, sırt üstü, baş aşağı, baş yukarı, sağ ve sol elle olmak üzere tüm kombinasyonları denemeye çalıştık. Bol bol ‘’hareket ederek‘’ ve sıcak sıvı alarak deneyebildiğim kadar kazma düşüş denedim. Çünkü bu eğitimi yalnızca kış faaliyetinde alabilirdik ve kazma düşüşünü bilmek hayati bir önem taşıyordu. Düşerken kendini bilerek çevirmemek gerekiyor. Zaten doğru yapıldığında gerekli pozisyona geliyorsunuz.

Saat 13.45 civarında eğitimi tamamlayıp kamp alanına geri döndük. Verilen 1 saatlik molanın ardından kar emniyet malzemelerini denemek için tekrar aynı bölgeye gidecektik. Molada sıcak bir şeyler atıştırıp yanımızda getirdiğimiz sandviçleri yemeye koyulduk ve biraz da dinlendik tabi. Başlangıç ekibinden ilkyardım ve sedye için gerekli malzemeler istendi kendi aramızda bunu da organize ettikten sonra 14.45 civarında malzeme eğitimi için tek sıra olduk ve bölgeye doğru yola çıktık. Eğitmenimiz kar emniyet malzemeleri için kar babası, T profil, çift tek kazma ve deadmanin kullanımını hafif eğimli bir yüzeyde gösterdikten sonra bizlerden denememizi istediler. Eğitim için alana mat sırt çantası, yiyecek ve sıcak sıvı götürmüştük . Fakat ‘’ çorap‘’ almayı unuttuğumu parmaklarımı hissetmemeye başlayınca farkettim. Ciddi bir hataydı. Başlangıç grubundan Ege ‘nin can kurtaran yedek  çoraplarını benimle paylaşması sonrası kuru ve sıcacık ayaklarla  eğitimi dinlemeye devam ettim. Ardından malzemeleri tek tek denemeye koyulduk. Hava gittikçe soğuyordu fakat ‘’ne kadar hareketlilik o kadar ısınmak’’ demekti. Denediğimiz malzemeleri eğitmenlere gösteriyor ve yanlışlarımızı düzelterek tekrar kara emniyet malzemesi atmaya çalışıyorduk.Burada malzemelerin üstteki  toz kar temizlendikten sonra alttaki sert tabakaya gömülerek atılması gerektiğini, kar babası yapımında ise babanın devamında aşağıdaki karın ezilmemesi gerektiğini öğrendim. Bu nedenle 3 farklı kar babası yapıp sisteme 4 kişi girerek çalışıp çalışmadığını denedik. Eğitim yaklaşık 20.00 civarı sona erdi.

Kar Emniyet Malzemeleri Eğitimi

Kar duvarı yaparken 3 farklı yere yığmış olduğumuz kar kütlelerinden kar mağarası yapmak için 21:00 ‘da tek sıra olmamız istendi. Verilen molada sıcak sıvı almış ve bir şeyler atıştırmış aynı zamanda eğitim süresince tüketmek için yanımıza da bunları almıştık. 21.00 civarında sıraya geçtikten sonra hemen yanımızdaki alana geçtik. Eğitmenlerimiz kar mağarası hakkında bilgilendirme yaptıktan sonra bizler de 3 gruba ayrılıp kar mağarası yapmaya koyulduk. Önce bir kişinin gireceği büyüklükte uygun bir kapı yaptık. 1 kişi kürekle içeri girerek mağarayı ileri ve sağ sol olacak şekilde oymaya başladı ve sürekli el değiştirdik. Böylece hem ısınıyor hem de kar mağarasının ‘’en zor durumlarda‘’ ne kadar hayati olduğunu ve nispeten uzun sürdüğünü farkettik. Mağanın içi dışarıdan daha sıcaktı. İçeride çalışanlarla dışarıdakaliler sürekli iletişime geçiyor ve yorulan dışarıya çıkıyordu.Biz mağarada yatay ilerlemek yerine mağara tabanını derinleştirmiştik , fakat bu işleri zorlaştırdığı gibi ısıyı da düşürecekti. Eğer tercih edilecekse girişin daha yukarıda olması gerekiyordu. Ara ara diğer mağaralara bakarak bilgi alışverişinde bulunuyorduk. İçeride 2 kişinin çalışabileceği kadar yer açılmış ve tavan yükseltilmişti.Karı yığarken ve tavanı genişletirken bombeli olarak, prizmatik olmayacak şekilde oymak gerekiyor. Diğerlerine nazaran oldukça hızlı ilerlemiştik, ta  ki ben hızımı alamayıp  içeriden binbir emekle açtığımız mağaranın duvarına kazma saplayana dek ..

Burada ışık testi uygulanabilir; çerideki ışık dışarıdan çok fazla belli oluyorsa duvarı inceltmişsiniz ve tehlikeli bir şekilde ilerliyorsunuz demektir. 23.30  gibi mağara yapımı yaklaşık 2.5 saat sonra sona erdi ve sabah 08.00‘da tek sıra olmak üzere çadırlara dağıldık.

19 Mart Pazar:

İlk kez bu kadar uzun süre uyuyabilmenin heyecanını hissederken  sedye ve ilkyardım malzemelerini organize edip çadırlara dağıldık. Sıcak su ısıtıp protein ağırlıklı bir şeyler yedikten sonra uyumaya koyulduk. Çadırın dış tentesini yeterince germediğimiz için gece bir anda üstümüze su damlacıkları dökülmüştü. Aynı gece 2 kez, ne kadar uzun bir gece  diye uyanıp heyecanla  tekrar uyudum. 06.50’ye alarm kurup uyandık. Hızlıca bir kahvaltı yaparak çay, bardak çorba içtik 08.00’da kazma düşüşü için poşetlenmiş vaziyette  sırada olmamız gerekirken 08.40 gibi ancak hazır olabilmiştik. Kış şartlarında oldukça fazla   bir gecikmeydi. Eğitmenimiz yanımıza su alıp almadığımızı sordu ve maalesef bunu organize etmeyi atlamıştık. Kazma düşüşünde terleyecek ve suya ihtiyaç duyacaktık. Ben yanıma yalnızca yedek kıyafetler, sıcak sıvı ve atıştırmalık almıştım. Bu kez poşet bant ve çakı almayı unutmuştum. Tekrar kazma düşüşü yaptığımız alana giderek gruplara ayrıldık. Burada da deneyebildiğimiz kadar kazma düşüşü denedik. Burada yapmış olduğum hata ise poşetlenirken özellikle bacaklarımı bantla çok sıkmış olmamdı. Kazma düşüşte ayakları havaya kaldırırken baya zorlandım. Ve hemen başlangıçtan bir arkadaşımdan poşet ve bant alarak hızlıca tekrar poşetlendim. Bu eğitimden sonra kamp alanına geri döndük vee çığ testi için kamp alanının yanındaki eğimli yüzeyde eğitmenimiz tarafından çığ testi ve çığda arama kurtarma eğitimi verildi. (Yakın zamanda çığ altında kalarak Artvin ‘de hayatını kaybeden Mustafa Tekin ve Necmi Can Öztoprak ve yol boyunca gücümün tükendiği her yerde  aklıma gelen, depremde tüm kötü koşullara direnmesine rağmen  sessizce bu dünyadan göç eden  vatandaşlarımız için Allah’tan rahmet, yollarının cennet  yoldaşlarının ışık  olmasını dilerim…)

Saat 12.00 civarında eğitim sona erdi. Hava çok soğuk ve tipi vardı. Hemen çadırlarımıza geçerek tüm kamp yüküyle hazır olup mıntıka temizliğine başladık. Fotoğraf çekildikten sonra 12.45 gibi yola koyulduk. Dönüş yolunda hava soğuk olduğundan üstüme polar shoftshell ve şişme mont üçlüsünü giymiştim. Fakat bir sorun vardı ki, yürüyüşümü oldukça zorlaştırmıştı, çünkü batonları dahi çok zor tutuyordum, eldivenlerim ıslak olduğundan bir elime çorap diğer elime eldiven giymiştim. Bir süre sonra bu durumu da halledip yürüyüşe devam ettim. Hava oldukça rüzgarlıydı fakat neyse ki  iniş yapıyorduk.

Sislerin arasından görünün binalar ve kayak yapan insanlar yaklaştığımızın habercisiydi. Yaklaşık 3 saatlik bir yürüyüşün ardından başladığımız yere geri dönmüştük.Bizlere zimmetlenen eşyaları duffela koyduktan sonra çantalarımızı otobüse yükleyerek dönüş yoluna koyulduk. Araçta koyu bir sohbet başladı, kalan kuruyemiş ve atıştırmalıkları keyifle paylaştıktan sonra faaliyet toplantısı yapıldı. Herkes faaliyet hakkındaki fikirlerini dile getirdi. Ardından Köfteci Yusuf‘ta güzel bir akşam yemeği yiyerek yanık yüzlerle faaliyeti noktalamış olduk.

Tavsiyelerim :

1. Öncelikle,  faaliyetten önce fiziken ve mental olarak faaliyete hazır olmak gerekiyor. Karşılaşacağınız her adım, sizlere dağcılığı sorgulatsa da eğitim niteliğinde. Dağı öğrenmek dağda olmakla oluyor ..Gelişmek için konfor alanından çıkarak zor adımları aşmak gerekiyor
  2.  Yedek kıyafet : Mümkünse giysinin bir yedeği  poşetlenmiş şekilde yanınızda olsun. Örneğin ELDİVEN, YEDEK ÇORAP VE TOZLUK gerçekten hayat kurtarıyor. Bunu kötü şartlarda deneyimlememek için yedeklerle gelmek lazım. Minimum 8-10 adet yedek çorap alınmalı. Ayakkabılarınızı giyerken çoraplarınız ıslanabilir. Ve devamında ufak da olsa ıslanan çorap sizi oldukça üşütür bunun için botu çıkarırken tozlukla çıkarıp (ayakkabının üstündeki su  veya kar çorabı ıslatmasın diye) giymek baya işe yarıyor. Eldivenlerinizi faaliyetten önce kurutmuş olmanız gerekiyor bu yüzden geceden veya faaliyet arasında tuluma atabilirsiniz. Islak kıyafetle tuluma girmemek de unutulmaması gereken bir diğer nokta. Saçlarınız dışarıda kalırsa genelde donuyor ve görüşünüzü engelleyebiliyor. Bunlara dikket edilebilir.
  3. Bizler, çadır grubumuz olarak daha önce kış faaliyetine gitmiş bir arkadaşımızın tavsiyelerine uymayarak bol bol yiyecek almıştık. Fakat neredeyse yarısı kaldı. Bol bol atıştırmalık , sandviç ve benzeri almak daha mantıklı. Sandviçlerin çoğu ezilerek yenilemez hale gelebiliyor buna da dikkat etmek gerek. Çikolataların özellikle karamellilerin orada donabileceğini hesaba katarsanız iyi olur. Aynı zamanda  bu sürede bi faaliyet için, kar eriteceğinizden dolayı  küçük şişelerle  maksimum (hacim açısından) 2 litre su almak yeterli olacaktır. Fakat sularınızın donmamasına dikkat edin. Eğitim için yanınıza alacağınız eşyaları koyabileceğiniz bir çanta almak  mantıklı olacaktır.
  4. Güneş kremi sürmeyi ihmal etmeyin, yüzünüzde ödem vs çıkmaya başladıysa bunları göz ardı etmeyin lütfen.
  5. Bol bol jumbo boy çöp poşeti, bant,  bir çakı , çakmak ve  daha önce uyumluluğu kontrol edilmiş bir ocak oldukça işe yarıyor. Ayrıca ben yanıma  sis için düdük de almıştım. Kazma tutuşu ve kazmanın perlonunu bilekten çıkarmamak, bu perlon uzunsa birkaç kez bileğe dolamak oldukça önemli.(Bi ara perlonu bileğime takmadığımdan düşüşte kazma elimden çıkmıştı)

Son olarak, tüm bu zorlu adımları el birliği ile aşmak, ekip ruhununu canlandırıyor.Yardımlaşma ve dayanışma ile  ortada aşılamayacak bir sorun kalmıyor .

Arka planda bu eğitimin alınabilmesi için çabalamış tüm YTUDAK  ailesine , eğitmenlerimiz ve gelişim arkadaşlarımıza, benimle eşyalarını paylaşan Gülsüm, Ege, Ayşe, Feyza, Erensu ve diğer tüm ekip arkadaşlarıma canı gönülden teşekkür ederim.